Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ispropp golvbrunn avlopp  (läst 10087 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Ispropp golvbrunn avlopp
« skrivet: 03 mar-17 kl 08:17 »
Hej, misstänker att jag fått en ispropp i avloppet i stallet. När jag spolar i kranen så blir det översvämning i golvbrunnen. Hänt en gång tidigare. Vad jag då minns så hällde jag bara tösalt i golvbrunnen- men blir osäker om jag gjorde något mer...
Ska jag hälla varmt vatten också?
Sen undrar jag var i golvbrunnen ska jag hälla saltet i stora hålet eller i lilla hålet. Det är vatten i båda nu.
Det är en gammal golvbrunn och ser ut typ så här:
http://bytagolvbrunn.se/wp-content/uploads/2012/11/Golvbrunn1_liten3.jpg

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #1 skrivet: 03 mar-17 kl 09:11 »
Det lilla hålet ska normalt vara igensatt med en propp, om vattenlåset ska fylla sin funktion.
Tösalt är inte att rekommendera när golvbrunnar och (förmodligen) avloppsrör är av gjutjärn, saltet får dem att rosta sönder i förtid. Det är bättre att värma för att bli av med isproppen.  T ex skicka in en slang i det lilla hålet och spola hetvatten i avloppsledningen, skjut in slangen så långt det går mot det igenfrusna stället.
Tänk också på att det kan ju faktiskt vara ett stopp av andra skäl än just is.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #2 skrivet: 03 mar-17 kl 18:53 »
Jag är till 99 procent säker på att det är ispropp. Men är det det lilla hålet där jag ska hälla salt? Eller båda?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #3 skrivet: 03 mar-17 kl 22:14 »
Det är ingen större idé att hälla salt i golvbrunnen om det inte är i den det är fruset. Saltet gör ju bara nytta om du får fram det till isproppen.  Så länge golvbrunnen ändå är full med vatten så spelar det ingen roll var du häller saltet.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #4 skrivet: 03 mar-17 kl 23:40 »
Sug bort vattnet med en våtdammsugare, sedan häller du kokande vatten. Upprepa... Tusen gånger bättre än salt som gör att det rosar, ifall du inte har plast dvs.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #5 skrivet: 04 mar-17 kl 01:12 »
Häll i en flaska hembränt. Alkoholen letar sig fram till isproppen och löser upp den. Så har man tinat avlopp i alla tider.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #6 skrivet: 04 mar-17 kl 09:13 »
Har du otur så är proppen där avloppsröret går under stenfoten till stallet, alltså flera meter från brunnen. Då går det åt mycket sprit (eller salt) ;D

Har du bråttom så är en smal slang kopplad till varmvattnet det bästa. Testa med en slang eller något annat smalt och böjlig var du har proppen. Är den nära så fungerar det kanske med en hink varmvatten eller att du ställer en balja över brunnen och fyller den med hett vatten. Men det tar många timmar innan värmen kryper ned, så sitt inte och vänta vid brunnen ;)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #7 skrivet: 04 mar-17 kl 10:51 »
Jag kanske förvirrade er med bilden, ville bara visa hur den såg ut- men min är gjord i plast.
Jag har inte varmvatten i stallet bara kallt.
Och så fort jag spolar i kranen i stallet blir det översvämning i golvbrunnen.
Det har hänt en tidigare vinter då löste det sig efter några dagar med tösalt.
Så det är det jag försöker göra nu med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #8 skrivet: 05 mar-17 kl 09:02 »
Kan du få ned en slang genom lilla hålet och nå isproppen så kan du sätta en tratt i slangen och hälla i varmvatten. Eller om du vill köra med salt så lös så mycket salt som går i en bytta varmvatten och häll det i slangen, då kommer saltet fram till isproppen och värmen gör nytta den också.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ispropp golvbrunn avlopp
« Svar #9 skrivet: 05 mar-17 kl 09:20 »
Kan du inte suga ut allt rinnande vatten med typ cykelpump. Å sen med hink från köksspisen hälla hett vatten både i och på golvet? Eller en vrmvind inkapslad i tält runt det aktuella stället. Värme pistol på golvet.
Har du käle utanför?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser