Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Excell mall?  (läst 1179 gånger)

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Excell mall?
« skrivet: 12 jan-17 kl 08:55 »
Hej kompisar! Jag undrar om någon kan hjälpa mig att skapa en excell mall? Det jag vill kunna göra är att föra in mitt företags matinköp från kvitto till en mall som räknar ut hur många procent som är ekologisk, hur många procent som är kravmärkt. hur många procent som är FSC märkt samt övriga oekologiska varor, samt hur många procent totalt som är eko.
Min tanke är att jag skriver ner varje matvara som finns på kvittot i excell och att det kanske är rutor som man kryssar i om det är krav, eko eller FSC eller oekologiskt.
Hoppas ni förstår hur jag menar. Denna mall skulle verkligen hjälpa mig i min vardag att vinna tid och få en överblick.
Med varma hälsningar från Micke (som inte kan någonting med excell)
Hälsningar från Michael

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Excell mall?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-17 kl 15:11 »
Det skapar du själv ganska enkelt.
Du behöver ett blad som sammanställer och en mall.
I mallen gör den kolumn för produktnamn och sedan kolumner som du märker eko, vanliga eller fulvarianten. Beroende på vad du nu köpt.
Dessa autosumerar du och länkar till samanställningsbladet.
Sedan kopierar du helt enkelt mallbladet till ett så pass stort antal som du tror dig behöva dig under din kontrollperiod.

Det är en 6-7 år sedan jag sysslade med sådant så jag är ganska ringrostig.
Excell är bara en massa kod men det är ruskigt enkelt att kopiera eller låsa länkningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Excell mall?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-17 kl 18:21 »
Jag gissar det är % av beloppen och inte % av vikt eller % av kvantitet eller % av antal olika artiklar. Eller?

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Excell mall?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-17 kl 19:04 »
Olof: Det stämmer.
Skogsvilde: Jag har aldrig rört ett excell dokument så det var därför jag undrade om hjälp.  Det du skrev lät som rena grekiskan för mig.
Hälsningar från Michael

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Excell mall?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-17 kl 22:11 »
Här är en mall du kan använda. Spara ner det på din egen dator först.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14812945/Book1.xlsx

Knappa in rader med vad det är du köpt, hur mycket det kostade och sedan tre st flaggor som är ifyllda med 1 om det är Eko, Krav eller FSC.

Sedan kan du läsa av totalens procentsatser längre till höger.

Enklast att kopiera och skapa ett nyttt dokument för varje månad eller år eller vilken period du nu vill räkna ut det för.


Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Excell mall?
« Svar #5 skrivet: 12 jan-17 kl 22:24 »
Men va fan Olof. Jag älskar dig. tusen, tusen och åter tusen tack.
Ska prova den direkt.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Excell mall?
« Svar #6 skrivet: 12 jan-17 kl 23:02 »
Hej Olof igen! Nu har jag testat och det funkar bra i varje rad men det jag gör fast manuellt är att jag läser av matfakturan och sedan räknar samman alla belopp som är ekologisk mat, alla belopp som är kravmärkt mat, alla belopp som är FSC märkt mat.
Exempel. Den 6 Februari handlade jag ett 30 tal varor för ett totalbelopp på 1479,96:-
Av dessa varor var antalet Kravmärkta varor på 1117,19:- Jag fick fram att detta var 75% kravmärkt mat.
328,87:- var ekologiskt märkt och av det fick jag fram var att 23% var eko märkt. inget FSC märkt vid just detta inköp
Summa totalt eko 1446,06. ca 30 kr. försvann från totalsumman och det var fraktavgift och påsar.
Sen summerar jag alla inköp under 1 månad. Brukar bli 5 till 6 inköp per månad. Då summerar jag: Totalt Krav ( Hur mycket kravmärkt jag köpt under en månads alla inköp). Totalt eko ( Hur mycket eko som inte är kravmärkt under en månads alla inköp). Totalt FSC ( Hur mycket FSC märkt som har köpts in under 1 månad) samt avslutar med totalt eko och krav (inköp under 1 månad)
Hoppas du förstår hur jag menar.
Jo just det. Det är viktigt att man kan lägga in även flera produkter. Ex. jag handlar 6 st av en yougert sort
MVH Micke
« Senast ändrad: 12 jan-17 kl 23:09 av Lucky luke »
Hälsningar från Michael

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Excell mall?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-17 kl 08:00 »
Jag är inte riktigt med, vad händer om något är både Krav, Eko och FSC t.ex.?

Total 1479,96 varav Krav 1117,19
Total 1479,96 varav Eko 328,87, men är detta de som INTE är Krav men Eko? Eller är kan dessa vara Eko?

Om du bara för in summorna är det bara en enkel formel i Excel. Säg att du skriver in totalen i A1 och Krav-summan i A2. Då kan du skriva detta A3 för att få Kravandelen:
=A2/A1
och skriva detta i A4 för att få icke-krav-andelen:
=(A1-A2)/A1

Ett tips är väl att skriva ner din process hur du gör delberäkningarna och vad du skriver in för att kunna komma ihåg det till nästa gång.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser