Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Echinacea dosering? Erfarenhet någon?  (läst 1315 gånger)

ninicocomini

  • Inlägg: 1
    • -
Echinacea dosering? Erfarenhet någon?
« skrivet: 25 dec-16 kl 20:05 »
Hej och God Jul!!

 Jag har för några månader sen märkt att min kanin är blöt runt näsan och tog henne omedelbart till veterinären där dom tog prover och hittade bakterier som orsakar det. Vi har provat alla sorters antibiotika men ingenting har hjälpt och det rinner fortfarande. Jag har googlat lite och hittat att Echinacea droppar ska vara bra och förhoppningsvis hjälpa kroppen att bekämpa j*vla bakterier.

Det enda jag inte hittar är vilken dos man ska ge och hur länge ? Är det någon som har erfarenhet av dropparna eller något annat som kan hjälpa? Har det hjälpt? Hur mycket och hur länge ska man ge?

Jääääättteeeee tacksam för svar!!

Önskar er alla en God Jul och Gott Nytt År!!

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Echinacea dosering? Erfarenhet någon?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-16 kl 04:33 »
Låter som Pasteurella !

http://veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/pasteurellos-kanin

Tyvärr vet jag inen som botat någon kanin med denna bakterie, endel har lyckts få utbrottet att gå i dval men det kommer alltid på nytt.
Risken är stor att andra kaniner smittas.

Echinacea kan ju ha effekt, värt ett försök om det är en kel kanin och den inte utgör risk för andra kainer.

Jag had nog gett typ 4 droppar i 10 dagar. sen hade jag gjort om det efter 14 dagar.
Annat som kan vara vara värt att prova jämte är kvickrots rötter som även dom är mycket poteneta (finns i landet vanligt vis)

Jag har aldrig försökt bota någon sån kanin. Vanligen klarade dom sig inte genom min karantän tiden ut och avlivandes för att skydda dom andra.

Men lycka till, jag hoppas du förstår att den inte ska delta i några träffar med andra kaniner då den kan vara smittsam.
Och att du kan föra över smitta med till andra kaniner ex via händer, kläder, skor mm.
Den kommer troligen bli sjuk efter varje gång den blivit stressad.
Utbrottet kommer vanligen innom en månad från stress tillfället.

Inget roligt svar, men så är det.

God fortsättning på Jul firandet !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser