Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga egen tillfartsväg  (läst 7482 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Anlägga egen tillfartsväg
« skrivet: 01 nov-16 kl 01:06 »
Hej!

Vi håller på att göra en egen tillfartsväg för en fastighet vi köpt och undrar hur tunna gruslager vi kan klara oss med initialt?

Men först lite bakgrund: Vägen blir ca 190 meter gm svagt sluttande hagmark, förbi en fuktig sänka och upp i en rondell på mer hagmark. Under tunn (20-40 cm) jord är det kompakt lera.

Vi har en stor bandgrävare o har redan tagit bort gräset längs en bit, samt grävt några diken. Nu tänkte vi lägga en 225/195mm vägtrumma och lägga över med 30-50 cm lera o jord. Sen:

1) Lägga geoduk enbart på de platser där det är lera i dagen, dvs där vi grävt och i sänkan ovanpå vägtrumman. (Eller bör vi lägga grus eller nåt annat runt trumman för att den inte ska krossas senare?)
2) Lägga på tunnast möjliga lager förstärkningslager bergkross 0-63. Firman rekommenderar 30 cm. Nånstans står att en ej ska ta tunnare än 10 cm. Pappa tror att det räcker med "två lass", dvs 25 ton vilket blir bara 3 cm...
3) Vänta ett slag o se hur det känns.
4) Lägga på tunnast möjliga slitlager, makadam 8-16 eller bergkross 0-16 (hur viktigt är det att det dränerar contra att den packas väl? Samma fråga kan ju gälla förstärkningslagret?). Är det 5 cm typ?

Om vi snålar så här hårt är tanken sen att sladda/hyvla vägen ofta med egen traktor och beställa in lass med kross/grus och fylla i spåren så snart det behövs. Vad tror ni?
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #1 skrivet: 01 nov-16 kl 10:09 »
1 A är att gräva rejäla dräneringar. Resten går att fixa senare. Men om man kör sönder med cykel så fort det duggregnar blir det tröstlöst.

...och hälsa pappa att det går åt mer än två lass...

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #2 skrivet: 01 nov-16 kl 10:43 »
Är inte grunden bra blir aldrig resten heller det...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #3 skrivet: 01 nov-16 kl 18:43 »
Geoduk över hela ytan, och 30 cm bergkross, inte mindre!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #4 skrivet: 01 nov-16 kl 20:38 »
Så länge ni har lera i vägen kommer den att röra sig varje vår vid tjällossningen. Vägen komer att bli som en puckelpist.
Gräv ur all lera och försök få tag i pinnmo som ni fyller upp med. Fuska inte hela vägen måste ha en jämn botten annars så märks det.
Duk, 0-50, och sedan 0-18 på det.Kan ni få tag i material med stenmjöl i så binder vägen bättre men tyvärr får man inte det längre om man jobbar åt vägverk eller kommun.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #5 skrivet: 02 nov-16 kl 08:27 »
...men tyvärr får man inte det längre om man jobbar åt vägverk eller kommun.
Tala då inte om att du jobbar där, eller låt någon bekant som inte jobbar där skaffa fram. Omotiverade regler är till för att brytas. Varför skulle man inte få det?

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #6 skrivet: 21 nov-16 kl 18:07 »
Jag lade på två stycken 3 m bred geoduk (vet ej N-värde, kostar 10kr/m2 hos grävaren) i 25 samt 35 m längder på de lerigaste ställena. Sen bjöd jag in grusbilen och vi lade på tre lass 0/63 på de första ca 140 meterna av vägen. Chauffören var inte helt långt från att köra fast vid något tillfälle tror jag, och pratade då om att standardförfarandet vore att gräva bort allt från sänkan någon meter djupt eller mer o sen bygga upp med 90-150.

Men vi klarade att lägga på krosset. Och det kändes fantastiskt när det sen gick att åka på med personbilen.

Nu två veckor o div regn senare är det lite wobbligt, spårigt och på sina håll tittar duken fram. Jag hoppas att vi kan lägga på ett par tre lass till i närtid. Vi får se hur det går!
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #7 skrivet: 21 nov-16 kl 18:25 »
Har man bra diken, så att det ständigt dränerar, så brukar även en lerigt vägbank stabilisera sig efter hand

TW

  • Inlägg: 2687
    • Finland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #8 skrivet: 21 nov-16 kl 19:31 »
Du blir säkert tvungen att lägga på mer grus flera gånger men något 30 cm gruslager tror jag inte du behöver.
Om det blir riktigt hopplöst gyttjigt på någon kortare sträcka någonstans brukar det hjälpa att trampa ned "knapolar" stenar i storlek från halva knytnäven och uppåt. Sådana som bönderna plockar ur åkrarna. Då man radar dem i gyttjan i spåren och trampar ned dem ordentligt i gyttjan binder de leran väldigt effektivt. Jag hade ett hopplöst vattensjukt lerhål på 6x15 meter som jag stensdatte på det viset och körde 6-8 kubikmeter 0-63 krossgrus ovanpå. Nu bär det traktor och lass alla tider på året.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #9 skrivet: 21 nov-16 kl 23:17 »
Jag ledsnade på vägen till stugan för ett par år sen. 400 m på lera. Varje vår tog det en månad efter snön innan det gick att köra där. Till slut blev det ett dike till på den andra sidan, rejält djupt. Och först 0-80 och sen 0-35. Sammanlagt 30 cm. Nu går det att köra året runt. Inget geoduk behövdes. Det var avvattningen som gjorde susen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #10 skrivet: 23 nov-16 kl 15:03 »
Man kan göra på olika sätt beroende på krav, budget, markförutsättningar och förväntningar på underhåll.

Jag har anlagt en parkeringsplats för personbilar direkt på lerjord genom att kratta ut 0-8 stenmjöl rätt över gräset. Får fylla på med mera kross efter hand som det trycks ner men det funkar året runt, nån gång måste ju leran bli mättad. Nu har vi ju ingen tjälskjutning här men blir det gropar eller geggiga spår är det bara att fylla på med grus.

Har en annan yta som är gjord på "rätt" sätt, gräva ut 30 cm och packa ner massa kross. Bättre såklart, men dyrare.

Handlar det bara om att köra bilen från allmän väg till huset räcker det väl med att man gör två säkra hjulspår? Då tillkommer såklart gräsklippning för att man ska få en behaglig resa.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #11 skrivet: 23 nov-16 kl 16:25 »
Det glömde jag att nämna. Jag gjorde bara två hjulspår med gräs emellan. Snyggt blev det på köpet.
Som " Sörgården"  Fast egentligen är  de gamla bilder med två spår inte riktiga. Ser idylliskt ut, men stämmer inte. I mitten av vägen var på min barndom alltid ett lerigt spår. Där gick nämligen hästen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Byggsebb

  • Inlägg: 1
  • Stensättare och allt inom mark
    • Värmland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #12 skrivet: 04 feb-17 kl 19:02 »
Ja det krävs nog minst 30 cm kross material och väl packat så har ni en väg som håller sen. I yrket brukar vi bottna med 0,90 kross och sedan bara täta av med 0,40 bärlager ju grövre material desto billigare. Lycka till

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #13 skrivet: 14 mar-17 kl 08:12 »
Hej o tack för alla svar!

Nu känns den hemmabygda vägen ganska bra. Vi har totalt lagt 7 lass á ca 17 ton 0-63 på ungefär 150 meter väg, dvs 600 kvm. 120 ton ger ca 190 kubik. Det blir ungefär 30 cm tjockt i snitt. Så de som morrat om att det krävs mycket mer och grövre och djupare hoppas jag att vi fortsatt kan motbevisa... =)

Vi behöver nog som sagt fylla på lite vad det lider, och raka ut det emellanåt där det blir spår. Och om några år som sagt lägga finare gods.

En liten utmaning är att vinterunderhålla vägen. I nuläget vill vi absolut inte köra eller låta någon annan köra med vägplog, det skulle plöja ut sten på sidorna/i dikena och slita upp duken tror jag. Så jag springer faktiskt och sopar (!) bort några meter snö för hjulen innan jag kör med bilen i den värst sluttande delen av vägen. Samt knackar vid behov bort is med spett. Där får vi nog på sikt lägga mer grus så det blir en jämnare slänt.

Och så ska jag fasa av de nu väldigt raka diken jag grävt, så de håller bättre mot ras över tid.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #14 skrivet: 14 mar-17 kl 10:05 »
Det finns snö/skaktblad med inställbara stödhjul. Med ett sånt kan Du lämna några cm snö på vägbanan istället för att plåga bort gruset.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

david.wessman

  • Inlägg: 5
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #15 skrivet: 14 mar-17 kl 18:44 »
Hej o tack för alla svar!

Nu känns den hemmabygda vägen ganska bra. Vi har totalt lagt 7 lass á ca 17 ton 0-63 på ungefär 150 meter väg, dvs 600 kvm. 120 ton ger ca 190 kubik. Det blir ungefär 30 cm tjockt i snitt. Så de som morrat om att det krävs mycket mer och grövre och djupare hoppas jag att vi fortsatt kan motbevisa... =)

Vi behöver nog som sagt fylla på lite vad det lider, och raka ut det emellanåt där det blir spår. Och om några år som sagt lägga finare gods.

En liten utmaning är att vinterunderhålla vägen. I nuläget vill vi absolut inte köra eller låta någon annan köra med vägplog, det skulle plöja ut sten på sidorna/i dikena och slita upp duken tror jag. Så jag springer faktiskt och sopar (!) bort några meter snö för hjulen innan jag kör med bilen i den värst sluttande delen av vägen. Samt knackar vid behov bort is med spett. Där får vi nog på sikt lägga mer grus så det blir en jämnare slänt.

Och så ska jag fasa av de nu väldigt raka diken jag grävt, så de håller bättre mot ras över tid.
Vill bara inflika att 120 ton snarare ger 75 kubikmeter än 190. Det går cirka 1.6 ton grus per kubikmeter.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #16 skrivet: 02 apr-19 kl 20:40 »
Ooops David, du har ju helt rätt - tack! Jag läser i en tabell att 16/32 väger 1,45 ton per kubik o då blir det ca 83 kubik och knappt 15 cm.

Får absolut lägga på mer, för tyvärr har också en plogande granne spritt ut det litet väl mkt i vinter.

Intressant är att jag lät strö ut lite överbliven kross på en grässträcka fram mot ett bygge där jag inte tänkt bygga väg egentligen.. men så såg det ut och fungerade som en väg, och det gick t o m att köra stora grusbilar på. MEN nu i vår när tjälen gått ur o det var fruktansvärt blött i marken, då blev det gungfly under krosset.

Alternativen är då att 1) inte göra nåt o försöka undvika att köra just de veckor det är blött. 2) gräva bort krosset och skala bort matjorden, lägga på kross och finare, samt gräva dränering, 3) enbart gräva dränering på ovansidan, med ett par tre vägtrummor, och lägga på lite mer kross.

Jag lutar åt trean.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

sayerbýr

  • Inlägg: 728
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #17 skrivet: 02 apr-19 kl 21:33 »
Whoho... en till som bygger väg på osäker grund :)
Var håller du hus? Vill nog komma förbi om möjligt och kolla läget och snacka lite.
Det känns som om du gör lite som jag. Och inte som de som ska ha en autobahn i skogen.

Skicka PM om det känns aktuellt.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Swivel Mount

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #18 skrivet: 28 apr-19 kl 03:10 »
Mina föräldrar gjorde en väg och rondell på tomten med sisådär 30-50 cm stenar av storlek upp till 20 cm.
Ovanpå det så blev det ca 4 cm stenar i ett lager på kanske 10-15 cm och ovanpå det 4 mm och nedåt, gissningsvis det som nämnts som stenmjöl tidigare i tråden.
De höll för att köra betongbil och lite andra stora lastbilar.

Mer än en gång har de fått kommentar om att ofta när de med lastbilar åker in på villatomter så blir det spår, ibland kör de fast, men här höll marken, det blev inte ens ett märke.

Att det blev så tjockt med stora stenar var att jorden behövdes på annat håll på tomten, då grävde de upp där vägen skulle gå o fyllde med sten från en bergtäkt som ligger en kilometer bort.
Det var nog mest en tillfällighet att vägen gjordes så stark.
De hade köpt en traktorgrävare att gräva med, kostade 15 000 kr som de sedan sålde för samma peng

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Anlägga egen tillfartsväg
« Svar #19 skrivet: 28 apr-19 kl 09:05 »
När jag skulle fylla sand till garagegrunden mm. på min förra fastighet, så blev det ny infart också.
Skalade bort matjorden och kom ner till den gamla sjöbotten och började köra sand, det gick bra tills höstregnet kom och det blev geggigare och geggigare och till slut satt jag fast.
Lastbilen sjönk över en meter.
När det slutat regna och jag var på macken, så höll de på att tanka en mobilkran, så jag frågade om han hade lust att lyfta upp lastbilen.
Sen fortsatte jag köra sand och började med att tippa lassen i början på vägen och fortsatte så tills jag var inne på tomten.
Det var ca 10 cm sand till att börja med, fortsatte att köra ca 300 lass sand till och tippade var 5 på vägen och jämnade till.
När det var klart så så fyllde jag upp vägen ca 20 cm med sand körde flera gånger över med tunga fordon.
20 cm sand till och mer körande, när det var klart så hade jag ca 1 meter sand och vägbanan låg 40 cm över omgivande mark.
Sen var det inga problem att köra även med tunga fordon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser