Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får "ingen" värme av kakelugn  (läst 13584 gånger)

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
Får "ingen" värme av kakelugn
« skrivet: 12 okt-16 kl 18:23 »
Hej, Jag har äntligen köpt mig ett gammalt hus på landet. 
I huset finns det en stor relativt nyrenoverad kakelugn som jag sett fram emot mycket att ha som uppvärmning istället för de hemska el elementen.
Nu har vi bott här två månader och nu när det börjat bli kallt så försöker vi elda så mycket det går för att hålla huset varmt. Läst i handboken och på internet om att elda i kakelugn och att man bara skall behöva elda en till två gånger per dag för att hålla det varmt  huset. Dock får jag inte detta alls att fungera, testat mig fram och har nu under två dagar "idiot" eldat kakelugnen för att se om det över huvudtaget går att få någon värme i huset men med rätt dåliga resultat. Jag förstår inte riktigt vad som kan vara fel? Kan vara så att jag inte stänger spjället tillräckligt(blev livrädd för kolmonoxid förgiftning) men borde ju i alla fall bli lite varmt? strålningsvärmen är lika med noll. Det brinner bra och med klar låga och med mycket lite rök. Kaminen blir varm (så man kan hålla handen på den)
I samma rum sitter en installerad värmepump med ventilationsfunktion som är placerad för att kunna transportera runt värmen i huset, Men när jag skriver detta har jag eldat ca 9 timmar i kakelugenen och ventlierat med bra flås med värmepumpen, Rummet intill är 17c och rummet med kakelugen är ca 19c

Börjar bli riktigt nervös inför vintern. Dock tänker jag att det måste fungera man har bott i detta huset i 90år och borde klarat lika många vintrar

Tack på förhand


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #1 skrivet: 12 okt-16 kl 20:09 »
Då börjar vi från början istället. Stäng av värmepumpen.
Kolla så att ventilerna i rummet med kakelugnen är öppna.

Och därefter tänd en brasa med helt öppet spjäll, elda så de skramlar i luckorna. Nu kan vi börja stänga spjället sakta, ugnen borde nu börja bli ljummen. Sen är det bara att elda tills den är så varm som önskas, låt det sen brinna ut och för in spjället.

Så gör jag åtminstone.

Därefter borde du kunna försöka elda mer samt flytta värmen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #2 skrivet: 12 okt-16 kl 20:18 »
förresten: det är inte bra för ugnen att blåelda i den. stenarna kan spricka.
hur ser den ut? var blir den varmast? finns det flera spjäll?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #3 skrivet: 12 okt-16 kl 20:24 »
Kakelugnar blir ju med tiden "söndereldade" och får mer och mer inre läckage mellan kanalerna. Så om man vill att en kakelugn ska fungera effektivt måste man räkna med att plocka ner och mura om den med kanske 10 eller 20 års mellanrum. Jag gissar att det är hög tid för en sådan operation i det här fallet.
Nu såg jag att kakelugnen anses vara nyrenoverad, men är det bekant om den renoveringen är riktigt gjord eller inte?

Det finns ett  nummer av Teknisk Tidskrift från omkring 1918 med en artikel om problem som första världskrigets bränslebrist förde med sig, bl a hade någon forskat på hur man skulle göra för att elda maximalt effektivt i en söndereldad kakelugn. Pga inkallelser och allmänna kristidsproblem var det tydligen så gott som omöjligt att få tag i hantverkare för att mura om en kakelugn då, i all synnerhet i Stockholm.
Tyvärr har jag inte det där numret tillgängligt just nu, annars hade jag kunnat scanna in artikeln. Och den tycks inte finnas med bland de årgångar som är scannade och utlagda på runeberg.org heller.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #4 skrivet: 12 okt-16 kl 20:35 »
förresten: det är inte bra för ugnen att blåelda i den. stenarna kan spricka.
hur ser den ut? var blir den varmast? finns det flera spjäll?

Den ser fin ut utvändigt, Har inte "blåeldat" i den men förmodligen lite hårt kommer inte elda så mer i den men var tvungen att testa om det gick att få upp värme i den. Finns bara ett vad jag tror  kallas från luftspjäll har en rosenventil längst upp inga sotluckor eller något annat på sidorna. blir relativt jämnvarm över hela. Kanske inte är kaminen som är problemet kanske bara är väldigt dåligt isolerat hus. Känns konstigt att jag inte får mer värme av kaminen dock . Skall testa att vara lite strängare med spjällen och köra två eld per dag principen.

Kakelugnar blir ju med tiden "söndereldade" och får mer och mer inre läckage mellan kanalerna. Så om man vill att en kakelugn ska fungera effektivt måste man räkna med att plocka ner och mura om den med kanske 10 eller 20 års mellanrum. Jag gissar att det är hög tid för en sådan operation i det här fallet.
Nu såg jag att kakelugnen anses vara nyrenoverad, men är det bekant om den renoveringen är riktigt gjord eller inte?

Det finns ett  nummer av Teknisk Tidskrift från omkring 1918 med en artikel om problem som första världskrigets bränslebrist förde med sig, bl a hade någon forskat på hur man skulle göra för att elda maximalt effektivt i en söndereldad kakelugn. Pga inkallelser och allmänna kristidsproblem var det tydligen så gott som omöjligt att få tag i hantverkare för att mura om en kakelugn då, i all synnerhet i Stockholm.
Tyvärr har jag inte det där numret tillgängligt just nu, annars hade jag kunnat scanna in artikeln. Och den tycks inte finnas med bland de årgångar som är scannade och utlagda på runeberg.org heller.

Jag har i alla fall papper på hur jobbet är gjort. är gjort inom 5år i alla fall. kommer inte ihåg. Den är också sotad för ca 2 månader sedan.

Då börjar vi från början istället. Stäng av värmepumpen.
Kolla så att ventilerna i rummet med kakelugnen är öppna.

Och därefter tänd en brasa med helt öppet spjäll, elda så de skramlar i luckorna. Nu kan vi börja stänga spjället sakta, ugnen borde nu börja bli ljummen. Sen är det bara att elda tills den är så varm som önskas, låt det sen brinna ut och för in spjället.

Så gör jag åtminstone.

Därefter borde du kunna försöka elda mer samt flytta värmen.

Kontrollerat alla ventiler, värmepumpen har testats både på och av, Får bra drag och fin eld. Kakelugnen blir ju också varm. Men bara huset som inte blir vettigt varmt är jävligt skumt. Växt upp med kamin och eldat hela livet brukar alltid bli svinvarmt i rummet och hela huset och det med en "modern" skit kamin i plåt.

EDIT: När jag tänker på det så har jag faktiskt inte någon ventilations lucka i det rummet där kaminen står, Finns i alla andra rum. Kan det kanske påverka "draget"?
« Senast ändrad: 12 okt-16 kl 20:46 av brödet »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #5 skrivet: 12 okt-16 kl 20:42 »
Kolla så du inte har en massa tjuvdrag i huset, då kan det vara hopplöst att få bra värme. Gå omkring runt fönster och golvlister med en tändsticka och se om lågan fladdrar.

Fast kakelugnen skall ju bli varm i alla fall...

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #6 skrivet: 12 okt-16 kl 20:52 »
Kolla så du inte har en massa tjuvdrag i huset, då kan det vara hopplöst att få bra värme. Gå omkring runt fönster och golvlister med en tändsticka och se om lågan fladdrar.

Fast kakelugnen skall ju bli varm i alla fall...

Jag behöver nog inte gå runt med tändsticka för att konstatera att det finns tjuvdrag i huset. Planerar att byta fönster för att bli av med det värsta men frågan är hur man skall stoppa resten som jag förmodar också läcker.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #7 skrivet: 12 okt-16 kl 20:59 »
När du säger att det inte finns sotluckor på
sidorna blir jag fundersam. Sotade min kakelugn
igår och fyllde en dammsugarpåse med sotet från
kakelugnens kanaler. Det var sot från en vinters
eldning. Torr ved och en brasa om dan.
Tror inte att en seriös kakelugnsmakare skulle mura
upp en ugn utan sotluckor till kanalerna.
Jag har hört talas om vanliga murare som renoverar kakelugnar
utan att mura invändiga kanaler. Det blir som en hybrid mellan
kakelugn och öppen spis. Enklare att mura men mycket mindre värme.
När jag eldat en laddning ved så kan jag inte hålla handen på kaklet.
Man får INTE elda kontinuerligt i en gammal riktig kakelugn.
Då spricker den. Hade en sån i ett torp vi köpte.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #8 skrivet: 12 okt-16 kl 21:16 »
När du säger att det inte finns sotluckor på
sidorna blir jag fundersam. Sotade min kakelugn
igår och fyllde en dammsugarpåse med sotet från
kakelugnens kanaler. Det var sot från en vinters
eldning. Torr ved och en brasa om dan.
Tror inte att en seriös kakelugnsmakare skulle mura
upp en ugn utan sotluckor till kanalerna.
Jag har hört talas om vanliga murare som renoverar kakelugnar
utan att mura invändiga kanaler. Det blir som en hybrid mellan
kakelugn och öppen spis. Enklare att mura men mycket mindre värme.
När jag eldat en laddning ved så kan jag inte hålla handen på kaklet.
Man får INTE elda kontinuerligt i en gammal riktig kakelugn.
Då spricker den. Hade en sån i ett torp vi köpte.



Hum jag bifogar en bild på våran känns som det blir lättare, Har en vän som bor 10 min bort som har en identisk men som har två sotluckor på sidorna så vet hur det skulle se ut, Har även en till kakelugn som inte är ansluten men som också är renoverad av samma person (oklart vem skall fråga förra ägaren) som inte heller har sotluckor, känns som du kanske är något på spåren här.


Finns någon hårfin spricka i någon av plattorna som inte framgår av bilden.

EDIT: Hittade garantibevis på renoveringen, var tydligen gjord 2005 så är ju faktiskt ett tag sedan, Dock gjord av professionell kakelugnsfirma i alla fall bedömt på namnet.
« Senast ändrad: 12 okt-16 kl 21:23 av brödet »

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #9 skrivet: 12 okt-16 kl 21:37 »
Sökte efter beskrivningar på hur man ska elda.
Hittade en som stämmer med vad min kakelugnsmakare
lärde mig. Har eldat så i 20 år.
http://www.viivilla.se/energi/kaminer/konsten-att-elda-en-kakelugn/
Men den kakelugn som finns med som exempel har vad jag
kan se från specar och monteringsanvisningar inga inre
rökkanaler ! Röken går rakt upp vad jag kan se och därmed
behövs ju inte sotningsluckor !
Runt 40 000 kr för en kamin som byggts in i kakel !
Visst blir det snyggare och lite bättre lagring men .....

Så vad som är en kakelugn nuförtiden är nog annat än min åsikt.
Vilket medför att även en seriös firma kan ha struntat i sidokanaler.

Ps Mycket snygg kakelugn !!

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #10 skrivet: 12 okt-16 kl 21:47 »
Sökte efter beskrivningar på hur man ska elda.
Hittade en som stämmer med vad min kakelugnsmakare
lärde mig.
http://www.viivilla.se/energi/kaminer/konsten-att-elda-en-kakelugn/

Men den kakelugn som finns med som exempel har vad jag
kan se från specar och monteringsanvisningar inga inre
rökkanaler ! Röken går rakt upp vad jag kan se och därmed
behövs ju inte sotningsluckor !
Runt 40 000 kr för en kamin som byggts in i kakel !
Visst blir det snyggare och lite bättre lagring men .....

Så vad som är en kakelugn nuförtiden är nog annat än min åsikt.
Vilket medför att även en seriös firma kan ha struntat i sidokanaler.

Ps Mycket snygg kakelugn !!


Detta börjar ju bli väldigt intressant, låter ju logiskt som du säger att om det inte finns sotluckor finns inga kanaler. Undra hur den ser ut på insidan då skall ta och maila firman som byggt den och fråga hur de gör har garantibevis där det står vilket material som den är byggd med. Vet att den är ombyggd från den som stod här när huset byggdes. Frågan är ju också då om det går att bygga tillbaka den till original. 

Får testa att börja elda i vedspisen i köket istället.

Tack för all hjälp riktigt kul med all kunskap som finns på detta forum!

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #11 skrivet: 12 okt-16 kl 22:19 »
Planerar att byta fönster för att bli av med det värsta men frågan är hur man skall stoppa resten som jag förmodar också läcker.

Förlåt för off-topic men byt inte ut några fina fönster mot moderna underhållsfria fönster. De är inte bättre trots vad fönstertillverkare säger. Gamla fönster är gjort i bra virke. De fönster jag har från 1800-talet ser helt nya ut medan de fönster min mor har på sitt hus från 1960-talet har ruttnat så hon måste byta. Nya fönster på gamla hus förstör utseendet. Fuskspröjs är det värsta jag vet.

Angående kakelugnen så kan man undra var sotluckorna försvunnit? Om kakelugnen är nyuppsatt lär den ju haft sotluckor tidigare. Har du kollat uthusen? Jag har aldrig sett en kakelugn utan sotluckor.
Jag är också tveksam till att man skulle mura om en kakelugn var tionde år som nån påstår i tråden. Då skulle ju ingen ha råd att ha kakelugn eftersom det kostar ca 50 tusen att få den omsatt. Min kakelugn funkar som den ska och är inte omsatt de senaste femtio åren i alla fall. Att mitt hus läcker som ett såll har inget att göra med hur varm kakelugnen blir. Det är bra med självdrag i huset så det blir bra luft inne då man inte har ventilation som i moderna hus. Att hålla på täppa till överallt ger ju bara fuktskador och mögelproblem.

Sen finns det ju folk som har kakelugn som en kuliss. Jag läste om en person i tidningen lantliv som hade en sådan kakelugn, som hon satt upp bara för att den "pryder sin plats". Den fungerade alltså inte.  Inte heller vedspisen hon hade var inkopplad utan var bara en kuliss. Hoppas din vedspis är inkopplad till rökkanel och fungerar.

Sen undrar jag lite vad du menar med "renovering" av kakelugn. En kakelugn måste man ju plocka ned helt och sätta om så det går ju inte göra lite småfix på den vad jag vet?

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #12 skrivet: 12 okt-16 kl 22:33 »
Förlåt för off-topic men byt inte ut några fina fönster mot moderna underhållsfria fönster. De är inte bättre trots vad fönstertillverkare säger. Gamla fönster är gjort i bra virke. De fönster jag har från 1800-talet ser helt nya ut medan de fönster min mor har på sitt hus från 1960-talet har ruttnat så hon måste byta. Nya fönster på gamla hus förstör utseendet. Fuskspröjs är det värsta jag vet.

Angående kakelugnen så kan man undra var sotluckorna försvunnit? Om kakelugnen är nyuppsatt lär den ju haft sotluckor tidigare. Har du kollat uthusen? Jag har aldrig sett en kakelugn utan sotluckor.
Jag är också tveksam till att man skulle mura om en kakelugn var tionde år som nån påstår i tråden. Då skulle ju ingen ha råd att ha kakelugn eftersom det kostar ca 50 tusen att få den omsatt. Min kakelugn funkar som den ska och är inte omsatt de senaste femtio åren i alla fall. Att mitt hus läcker som ett såll har inget att göra med hur varm kakelugnen blir. Det är bra med självdrag i huset så det blir bra luft inne då man inte har ventilation som i moderna hus. Att hålla på täppa till överallt ger ju bara fuktskador och mögelproblem.

Sen finns det ju folk som har kakelugn som en kuliss. Jag läste om en person i tidningen lantliv som hade en sådan kakelugn, som hon satt upp bara för att den "pryder sin plats". Den fungerade alltså inte.  Inte heller vedspisen hon hade var inkopplad utan var bara en kuliss. Hoppas din vedspis är inkopplad till rökkanel och fungerar.

Sen undrar jag lite vad du menar med "renovering" av kakelugn. En kakelugn måste man ju plocka ned helt och sätta om så det går ju inte göra lite småfix på den vad jag vet?

Jag hade en vän som säljer fönster här idag faktiskt, har englas fönster med i sättnigsbågar, känner verkligen vilket kallras det blir från dem fönstren men du menar att det inte blir bättre med nya? Försöker får tag i fönster som är så nära orginalen som möjligt men är ju som du säger rätt svårt.

Med renovering menar jag att den är riven och ombyggd 5cm från väggen enligt några nya regler (förra ägaren som prata om detta) De är alltså ombyggda. Kollat i uthusen finns reserv plattor men hittar inga sotluckor, mystiken tätnar. Ja både kakelugnen och vedspisen är besiktigade och godkända. Dock har jag en till kakelugn som bara är en kuliss pga en rörkanal som tydligen gick kasst på ovanvåningen.

Får ju tilläga att jag resonerade som du när jag köpte huset, angående självdrag och att det väll skall gå att värma ett litet hus på klassisk väg via en kakelugn. Börjar ju dock bli lite rädd inför vintern.
 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #13 skrivet: 12 okt-16 kl 22:59 »

Får ju tilläga att jag resonerade som du när jag köpte huset, angående självdrag och att det väll skall gå att värma ett litet hus på klassisk väg via en kakelugn. Börjar ju dock bli lite rädd inför vintern.

De flesta byter ut sina fönster eftersom de som tillverkar fönster gör bra reklam för sina fönster medan ingen gör reklam föra att behålla gamla fönster. Det är bara sådana som jag som gillar byggnadsvård som vill ha gamla fönster. Energibesparingen motiverar dock inget fönsterbyte då det är så dyrt med nya fönster. Den största energiförlusten sker genom taket och inte genom fönstren så man ska isolera vinden. Många nya fönster är ju "underhållsfria" för att de inte går underhålla. Efter 10 år måste de bytas ut. Om du byter fönster så spara då de gamla fönstren någonstans så nästa ägare kan sätta tillbaka dem då dina nya fönster måste bytas ut. Min syster håller på byter ut sina fönster från 60-talet till originalfönstren från början av 1900-talet.

Jag förstår inte riktigt hur stor bostadsyta du vill värma upp med en kakelugn? Man har ju en eldstad i varje rum så en kakelugn klarar nog inte att värma upp mer än 20-30 kvadratmeter.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #14 skrivet: 13 okt-16 kl 00:09 »
Är det innerfönster i eller står det dylika på vinden. Enkelfönster håller ingen vidare värme. Om det är dubbelfönster så är det troligen runt fönstret det behöver tätas. En glasruta drar det inte igenom.
//Luff

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #15 skrivet: 13 okt-16 kl 06:54 »
ögnade igenom inläggen och tittade på din bild. Min slutsats är att det inte finns kanaler inuti. Jag har själv tre kakelugnar som jag eldar i ibland. (vi har också vattenburen värme) Alla har sotluckor nertill. Det skulle vara orimligt att inte kunna sota nerifrån OM man har kanaler, men utan kanaler så är det tänkbart. Kan man inte titta in eldsatden och se hur röken är tänkt att gå? Ljus och spegel till exempel?
Tråkigt att höra att det antagligen är gjort för 'myseldning'. Våra kakelugnar blir mycket varma efter en eldning med en fördröjning på någon timme (värmen får tränga ut).

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #16 skrivet: 13 okt-16 kl 07:51 »
Jag hade en vän som säljer fönster här idag faktiskt, har englas fönster med i sättnigsbågar, känner verkligen vilket kallras det blir från dem fönstren men du menar att det inte blir bättre med nya? Försöker får tag i fönster som är så nära orginalen som möjligt men är ju som du säger rätt svårt.

Med renovering menar jag att den är riven och ombyggd 5cm från väggen enligt några nya regler (förra ägaren som prata om detta) De är alltså ombyggda. Kollat i uthusen finns reserv plattor men hittar inga sotluckor, mystiken tätnar. Ja både kakelugnen och vedspisen är besiktigade och godkända. Dock har jag en till kakelugn som bara är en kuliss pga en rörkanal som tydligen gick kasst på ovanvåningen.

Får ju tilläga att jag resonerade som du när jag köpte huset, angående självdrag och att det väll skall gå att värma ett litet hus på klassisk väg via en kakelugn. Börjar ju dock bli lite rädd inför vintern.

Precis som andra här på forumet försöker jag så långt som möjligt renovera och behålla originalfönster. På mitt hus fanns endast enkelfönster och eftersom jag inte ville köpa nytt så anlitade jag en hantverkare som tillverkade innerfönster samtidigt som jag renoverade de gamla ytterfönstren varav några har kvar det äldre glaset. Priset blev inte dyrare i jmf med inköp av nytt..

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #17 skrivet: 13 okt-16 kl 08:10 »
Är det innerfönster i eller står det dylika på vinden. Enkelfönster håller ingen vidare värme. Om det är dubbelfönster så är det troligen runt fönstret det behöver tätas. En glasruta drar det inte igenom.

Har satt in mina innerfönster men "passformen" är ingen höjdare och tycker jag får drag, Dock gått och funderat på att sätta ny gummilist i alla fönster för att få det tätare. Kanske räcker det här mitt första hus och lär mig lite efter hand. Ingen blir gladare än jag om man slipper byta fönstren :)

Precis som andra här på forumet försöker jag så långt som möjligt renovera och behålla originalfönster. På mitt hus fanns endast enkelfönster och eftersom jag inte ville köpa nytt så anlitade jag en hantverkare som tillverkade innerfönster samtidigt som jag renoverade de gamla ytterfönstren varav några har kvar det äldre glaset. Priset blev inte dyrare i jmf med inköp av nytt..

Har innanfönster, var det mest en estetisk renovering? eller vad gjorde du för åtgärder för att göra dem tätare ? alla tipps är välkommna

De flesta byter ut sina fönster eftersom de som tillverkar fönster gör bra reklam för sina fönster medan ingen gör reklam föra att behålla gamla fönster. Det är bara sådana som jag som gillar byggnadsvård som vill ha gamla fönster. Energibesparingen motiverar dock inget fönsterbyte då det är så dyrt med nya fönster. Den största energiförlusten sker genom taket och inte genom fönstren så man ska isolera vinden. Många nya fönster är ju "underhållsfria" för att de inte går underhålla. Efter 10 år måste de bytas ut. Om du byter fönster så spara då de gamla fönstren någonstans så nästa ägare kan sätta tillbaka dem då dina nya fönster måste bytas ut. Min syster håller på byter ut sina fönster från 60-talet till originalfönstren från början av 1900-talet.

Jag förstår inte riktigt hur stor bostadsyta du vill värma upp med en kakelugn? Man har ju en eldstad i varje rum så en kakelugn klarar nog inte att värma upp mer än 20-30 kvadratmeter.

Planen var att ha ugnen som extra billig och mysig uppvärmning, installerad en värmepump för att hålla underhållsvärme skulle vilja elda upp till konfortvärme så att säga. Men den värmer knappt rummet den är i. Och sannerligen inte det bredvid som värmepumpen skall blåsa in värmen i.

Skall lägga dagen på att läsa på vad man kan göra med fönstren istället för att byta dem. de är i fint skick tycker jag förutom att de är slarvigt målade, Tar mer än gärna emot tipps för åtgärder på fönstren.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #18 skrivet: 13 okt-16 kl 08:24 »
Hej!

Vad gäller fönstren. Hur mycket jobb är du villig att lägga ned?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #19 skrivet: 13 okt-16 kl 08:40 »
Hej!

Vad gäller fönstren. Hur mycket jobb är du villig att lägga ned?

Det närmsta året går jag här hemma och försöker renovera huset som främsta sysselsättning, Ser mig själv som relativt händig och har tillgång till "komplett" (som den någonsin blir det) trä verkstad. Har ambition att renovera så mycket som mjöligt själv men just fönster har jag haft en uppfattning om att man inte kan få gamla så bra som nya, energiglas,3-glas osv. Så tid finns pengar är det sämre med. Den här tråden har fått mig fruktansvärt taggad på att renovera fönstren istället så kom gärna med förslag. :)

EDIT: Läst om tätning av innerfönster i handboken, stod att man kunde täta med tejp vilket lät som en bra lösning inför denna vintern i alla fall. Någon som vet vad för tejp man skall använda till det här? Känns inte som silvertejp blir så snyggt.

Och en till fråga varför ta ut innerförnsterna på sommaren? För att få bättre ventilation bara?
« Senast ändrad: 13 okt-16 kl 08:58 av brödet »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Det är aldrig för sent att ge upp.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #21 skrivet: 13 okt-16 kl 11:40 »
Har satt in mina innerfönster men "passformen" är ingen höjdare och tycker jag får drag, Dock gått och funderat på att sätta ny gummilist i alla fönster för att få det tätare. Kanske räcker det här mitt första hus och lär mig lite efter hand. Ingen blir gladare än jag om man slipper byta fönstren :)

Täta hellre med ulltätning, du slipper drag men ändå andas den, dessutom slipper du skrapa bort gammalt klister när du ska byta. Ull"snörena" håller hur länge som helst men gummit/plasten åldras. Kom ihåg att sätta på fönsterremsor på innanfönstrena till vintern. Bådadera finns att köpa i byggnadsvårsbutiker.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #22 skrivet: 13 okt-16 kl 11:45 »
EDIT: Läst om tätning av innerfönster i handboken, stod att man kunde täta med tejp vilket lät som en bra lösning inför denna vintern i alla fall. Någon som vet vad för tejp man skall använda till det här? Känns inte som silvertejp blir så snyggt.

Och en till fråga varför ta ut innerförnsterna på sommaren? För att få bättre ventilation bara?


Det finns vita fönsterremsor som är som frimärken på baksidan som man sätter fast runt fönstrena. Om du tittar i tidningar som gård och torp ser du att det sitter vit tejp runt fönstren och i mitten. Man blöter upp dem med lite vatten och klistrar dem över alla springor på innanfönstren. Sådan tejp finns att köpa lite överallt, exempelvis bygghandlar, byggnadsvårdsbutiker men jag har även sett på ica i min by. Det är en liten vit rulle som det står fönsterremsor på.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=product_info&cPath=69_142&products_id=507&zenid=8ff4ae4e9deb83f209c6116b766aea0a

Innanfönstrena brukar jag aldrig ta ut och en del tar ut några  av dem och låter andra sitta kvar. Att ta bort dem på sommaren är nog för att det är svårt att öppna fönstren om man har innanfönstren kvar. Innanfönster går ju inte öppna om man klistrar dit fönsterremsor och på sommaren vill man väl vädra. Som du säger har det nog med ventilation att göra också. Har man bara enkelfönster blir det bra ventilation.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #23 skrivet: 13 okt-16 kl 11:50 »
Har satt in mina innerfönster men "passformen" är ingen höjdare och tycker jag får drag, Dock gått och funderat på att sätta ny gummilist i alla fönster för att få det tätare. Kanske räcker det här mitt första hus och lär mig lite efter hand. Ingen blir gladare än jag om man slipper byta fönstren :)
 
Har innanfönster, var det mest en estetisk renovering? eller vad gjorde du för åtgärder för att göra dem tätare ? alla tipps är välkommna


Är du säker på att rätt innanfönster hamnat på rätt plats? Ofta när det är hantverk så specialtillverkas varje del för den plats där den ska sitta och det innebär att innanfönstren behöver provas ut så de hamnar där de ska och sedan märkas när man plockar ner dem igen.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #24 skrivet: 13 okt-16 kl 12:16 »
Är du säker på att rätt innanfönster hamnat på rätt plats? Ofta när det är hantverk så specialtillverkas varje del för den plats där den ska sitta och det innebär att innanfönstren behöver provas ut så de hamnar där de ska och sedan märkas när man plockar ner dem igen.

Yes fönstren var märkta från början

Det finns vita fönsterremsor som är som frimärken på baksidan som man sätter fast runt fönstrena. Om du tittar i tidningar som gård och torp ser du att det sitter vit tejp runt fönstren och i mitten. Man blöter upp dem med lite vatten och klistrar dem över alla springor på innanfönstren. Sådan tejp finns att köpa lite överallt, exempelvis bygghandlar, byggnadsvårdsbutiker men jag har även sett på ica i min by. Det är en liten vit rulle som det står fönsterremsor på.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=product_info&cPath=69_142&products_id=507&zenid=8ff4ae4e9deb83f209c6116b766aea0a

Innanfönstrena brukar jag aldrig ta ut och en del tar ut några  av dem och låter andra sitta kvar. Att ta bort dem på sommaren är nog för att det är svårt att öppna fönstren om man har innanfönstren kvar. Innanfönster går ju inte öppna om man klistrar dit fönsterremsor och på sommaren vill man väl vädra. Som du säger har det nog med ventilation att göra också. Har man bara enkelfönster blir det bra ventilation.


tusen tack skall titta på detta i helgen då :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #25 skrivet: 13 okt-16 kl 15:05 »
Undvik tejp, de flesta sort lämnar kvar klister som är svårt att få bort. Maskeringstejp kan funka, om man köper en sort som klarar att sitta på länge. Men fönsterremsorna är förstås bäst.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #26 skrivet: 13 okt-16 kl 15:40 »
Tänkte handla dessa imorgon
http://www.icahemma.se/fonsterremsor-vita-25-meter-p-19893-c-2089.aspx

Angående min orginal post med värmen så har jag testat att elda i vedspisen i köket istället. Jag har eldat två otroligt små eldar som inte ens räckte för att koka kaffe (ville vara försiktig och hetta den sakta) Helt plötsligt så har jag varmare i huset än jag haft på två månader det är nu 19,8 grader i rummet brevid köket. Värmepumpen kan också flytta luften och det är betydligt behagligare i hallen osv. Jag förstår att detta låter helt absurt men det blev alltså varmare av några små stickor i vedspisen än med 8h eldande i "kakelugnen" med en hel korg ved. Jag häpen men nöjd känns som att vi skall kunna överleva vintern på något sätt nu i alla fall!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #27 skrivet: 13 okt-16 kl 15:57 »
Det är helt klart något skumt med den där kakelugnen...

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #28 skrivet: 13 okt-16 kl 16:57 »
Om du har en riktig murstock så bevarar och alstrar den ju också värme allteftersom du eldar. Brukar märkas mest på övervåningen.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #29 skrivet: 13 okt-16 kl 18:35 »
Om du har en riktig murstock så bevarar och alstrar den ju också värme allteftersom du eldar. Brukar märkas mest på övervåningen.
Yes har ingen uppvärmning på övervåningen och där är helt ok
Det är helt klart något skumt med den där kakelugnen...
Det kan vi gott konstatera, skall höra av mig vill firman som gjort den och återkommer i tråden

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #30 skrivet: 13 okt-16 kl 21:04 »
Det är välkänt att det finns oseriösa kakelugnsmurare som sätter upp kakelugnar med rakt rör ut. Utan cirkulationskanaler.
Jag har till och med hört obekräftade rykten om kunder som har velat ha det så för att det skall bli mer "modernt" och för att det inte skall bli så varmt i rummet när man eldar :o
Det finns tyvärr ingen medicin mot dumhet och även om det skulle finnas en så skulle somliga inte förstå att ta medicinen :P

Rent sådär spontant skulle jag gissa att du har råkat ut för en sådan "moderniserad" kakelugn. I så fall är den enda vettiga åtgärden att plocka ned hela kakelugnen igen och sätta om den med nytt lerbruk och nymurade kanaler enligt konstens alla regler.

Vad det gäller fönster så har jag ju sysslat en del med fönstersnickeri och reparationer som extraknäck.
Min uppfattning är att gammaldags tvåglasfönster i bra skick är alldeles tillräckligt bra. De moderna fönstren har visserligen något bättre isolering men de har kort livslängd och går ofta inte att reparera. Det man vinner i energi med nya fönster förlorar man i många fönsterbyten framöver.
Om du känner drag och kallras från de gamla fönstren är de inte i fullgott skick. Såvida trävirket inte är alldeles slutruttnat skulle jag renovera dem hellre än att byta till nya.

Förr då de hade lösa innerbågar använde de klisterpapper att täta med men jag tycker att det är gammalmodigt. Man kan spika dit en trälist i den gamla karmen så man får en fals och så sätter man dit moderna fönstertätningar i falsen och plötsligt har man ett nästan modernt fönster. Om man vill kan man montera innerfönstret på speciella gångjärn med löstagbar tapp.

Om innerbågarna inte passar i karmarna är sannolikheten stor att någon okunnig person har kittat om dem utan att mäta diaginalmåttet. Man måste alltid mäta så att bågen blir lika skank som öppningen i karmen. När folk har kittat bågarna raka brukar de tills bågen går in på sin plats. Med resultatet att det blir väldiga glipor på vissa ställen. Det enda man kan göra är att börja om från början och limma på ribbor på kanterna av bågen där det behövs.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #31 skrivet: 13 okt-16 kl 21:17 »
Det är välkänt att det finns oseriösa kakelugnsmurare som sätter upp kakelugnar med rakt rör ut. Utan cirkulationskanaler.
Jag har till och med hört obekräftade rykten om kunder som har velat ha det så för att det skall bli mer "modernt" och för att det inte skall bli så varmt i rummet när man eldar :o
Det finns tyvärr ingen medicin mot dumhet och även om det skulle finnas en så skulle somliga inte förstå att ta medicinen :P

Rent sådär spontant skulle jag gissa att du har råkat ut för en sådan "moderniserad" kakelugn. I så fall är den enda vettiga åtgärden att plocka ned hela kakelugnen igen och sätta om den med nytt lerbruk och nymurade kanaler enligt konstens alla regler.
Det låter ju ganska sannolikt. Det förklarar varför det inte finns några spjäll och varför det inte blir varmt. Lär ta många timmar eller kanske dagar innan värmen från röret nått kakelugnens utsida

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #32 skrivet: 13 okt-16 kl 21:33 »
Men har du kollat i kakelugnen???  Sitter de inte en lös sten på varje sida om går att plocka ur??

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #33 skrivet: 14 okt-16 kl 02:04 »
Om det nu är så att en från början korrekt kakelugn, har blivit "fuskrenoverad" till att funka i princip som en öppen spis, så kan man ju tycka att det borde finnas märken i kakelplattorna, efter var sotningsluckorna från början har suttit. Måhända att de blivit igenmurade, men för att dölja helt, så måste ju kaklet ha bytts ut...

Så jo, man kan ju hoppas på att det finns "dolda" sotningsluckor t.ex. ifrån själva eldstaden. Eller är "kakelugnen" ett fuskbygge redan från fabrik?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #34 skrivet: 14 okt-16 kl 06:45 »
Om det nu är så att en från början korrekt kakelugn, har blivit "fuskrenoverad" till att funka i princip som en öppen spis, så kan man ju tycka att det borde finnas märken i kakelplattorna, efter var sotningsluckorna från början har suttit. Måhända att de blivit igenmurade, men för att dölja helt, så måste ju kaklet ha bytts ut...

Så jo, man kan ju hoppas på att det finns "dolda" sotningsluckor t.ex. ifrån själva eldstaden. Eller är "kakelugnen" ett fuskbygge redan från fabrik?
En 'kakelugnsbyggare' har säkert några kakel som den kan sätta in som inte har sotluckor så det är inte säkert att man ser det. Om det finns invändiga luckor borde vara lätt att kolla men är det inte ovanligt? Jag har inte sett några såna härikring.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #35 skrivet: 14 okt-16 kl 08:01 »
Om det nu är så att en från början korrekt kakelugn, har blivit "fuskrenoverad" till att funka i princip som en öppen spis, så kan man ju tycka att det borde finnas märken i kakelplattorna, efter var sotningsluckorna från början har suttit. Måhända att de blivit igenmurade, men för att dölja helt, så måste ju kaklet ha bytts ut...

Så jo, man kan ju hoppas på att det finns "dolda" sotningsluckor t.ex. ifrån själva eldstaden. Eller är "kakelugnen" ett fuskbygge redan från fabrik?

Har kvitto i någon pärm på nya plattor, och har också en kartong med några extra så man har väll helt sonika bytt ut dem plattorna.
Tvivlar på att det alltid vart ett fuskbygge den skall enligt uppgift stått här sen 1929 inbillar mig att man inte fuskade så mycket då. 

Men har du kollat i kakelugnen???  Sitter de inte en lös sten på varje sida om går att plocka ur??
Det är välkänt att det finns oseriösa kakelugnsmurare som sätter upp kakelugnar med rakt rör ut. Utan cirkulationskanaler.
Jag har till och med hört obekräftade rykten om kunder som har velat ha det så för att det skall bli mer "modernt" och för att det inte skall bli så varmt i rummet när man eldar :o
Det finns tyvärr ingen medicin mot dumhet och även om det skulle finnas en så skulle somliga inte förstå att ta medicinen :P

Rent sådär spontant skulle jag gissa att du har råkat ut för en sådan "moderniserad" kakelugn. I så fall är den enda vettiga åtgärden att plocka ned hela kakelugnen igen och sätta om den med nytt lerbruk och nymurade kanaler enligt konstens alla regler.

Vad det gäller fönster så har jag ju sysslat en del med fönstersnickeri och reparationer som extraknäck.
Min uppfattning är att gammaldags tvåglasfönster i bra skick är alldeles tillräckligt bra. De moderna fönstren har visserligen något bättre isolering men de har kort livslängd och går ofta inte att reparera. Det man vinner i energi med nya fönster förlorar man i många fönsterbyten framöver.
Om du känner drag och kallras från de gamla fönstren är de inte i fullgott skick. Såvida trävirket inte är alldeles slutruttnat skulle jag renovera dem hellre än att byta till nya.

Förr då de hade lösa innerbågar använde de klisterpapper att täta med men jag tycker att det är gammalmodigt. Man kan spika dit en trälist i den gamla karmen så man får en fals och så sätter man dit moderna fönstertätningar i falsen och plötsligt har man ett nästan modernt fönster. Om man vill kan man montera innerfönstret på speciella gångjärn med löstagbar tapp.

Om innerbågarna inte passar i karmarna är sannolikheten stor att någon okunnig person har kittat om dem utan att mäta diaginalmåttet. Man måste alltid mäta så att bågen blir lika skank som öppningen i karmen. När folk har kittat bågarna raka brukar de tills bågen går in på sin plats. Med resultatet att det blir väldiga glipor på vissa ställen. Det enda man kan göra är att börja om från början och limma på ribbor på kanterna av bågen där det behövs.

Efter ett långt samtal med petterson2 igår så har jag kommit fram till att jag skall totalrenovera fönstren nästa sommar. Tack för tippset på listen det borde bli en väldigt bra lösning skall absolut tänka på det!
 
Men har du kollat i kakelugnen???  Sitter de inte en lös sten på varje sida om går att plocka ur??
Jo det gör det .... mystiken tätnar

ValterP

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #36 skrivet: 14 okt-16 kl 09:12 »
Ibland har kakelugnar inre sotluckor, i eldstaden. Luckor eller stenar.

Kolla om det är "öppen spis" med kamera in, rakt upp. Om du ser ett spjäll är det en kanal. Om inte kan det vara flera kanaler.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #37 skrivet: 30 okt-16 kl 23:09 »
Hur gick det här då, med kakelugnen ?
Självklart har du en kakelugn med invändiga "sotluckor", en lös sten på var sida nere i eldstaden.
Elda också i vedspisen och ha öppen dörr intill andra rum så värmen sprider sig, då borde du klara vintern.
Har du möjligen en ouppvärmd kallfarstu ovanför kakelugnsrummet. Inte ovanligt att man hade en kallfarstu på bv och trappa upp till en kallfarstuhall på öv, båda utan isolering i väggarna. Rummet under denna hall blir oftast kallare än andra rum. Jag köpte en IR-termometer på JULA för ca 500 kr sk Värmeläckagedetektor, Black&Decker och jag har vet numer var det är kallare väggar o golv och var det drar, känns bra att veta, men ínte har jag gjort något åt det.... 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #38 skrivet: 31 okt-16 kl 09:00 »
Det där med invändiga sotluckor är väl det troligaste. Här i huset finns det en kakelugn med den lösningen, de andra har den synliga lösningen.

När det täpper till i botten på sidokanalerna så blir det mycket sämre effekt på kakelugnen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #39 skrivet: 31 okt-16 kl 10:27 »
Jag har kopplade fönster. I Innerbågarna har jag lyft ut glasen och satte Energiglas istället. Använder man utrymmet som glas och kittet tog, får man plats med ca 12 m/m tjocka Energiglasrutor. Jag limmade dessa i kanten med tätningsmassa. Kittfog behövs inte då. I en alkov i övervåningen var det lösa innerbågar. Jag monterade gångjärn på ena sidan och gjorde en ram med list som mothåll med tätningslist. Även dessa försåg jag med 2 glas energiglas. Bara ljuddämpningen var värd arbetet. Nu vaknar jag inte längre av grannens grävare 6  på morgonen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #40 skrivet: 07 nov-16 kl 10:09 »
Hur gick det här då, med kakelugnen ?
Självklart har du en kakelugn med invändiga "sotluckor", en lös sten på var sida nere i eldstaden.
Elda också i vedspisen och ha öppen dörr intill andra rum så värmen sprider sig, då borde du klara vintern.
Har du möjligen en ouppvärmd kallfarstu ovanför kakelugnsrummet. Inte ovanligt att man hade en kallfarstu på bv och trappa upp till en kallfarstuhall på öv, båda utan isolering i väggarna. Rummet under denna hall blir oftast kallare än andra rum. Jag köpte en IR-termometer på JULA för ca 500 kr sk Värmeläckagedetektor, Black&Decker och jag har vet numer var det är kallare väggar o golv och var det drar, känns bra att veta, men ínte har jag gjort något åt det....

Det där med invändiga sotluckor är väl det troligaste. Här i huset finns det en kakelugn med den lösningen, de andra har den synliga lösningen.

När det täpper till i botten på sidokanalerna så blir det mycket sämre effekt på kakelugnen.

Nu har jag fotat upp i kakelugnen och plockat ut stenarna i sidan, Rakt upp fins det en smal kanal och i sidorna finns det också någon form av kanal. Hur kan jag sota ur sidokanalerna då ? Försökt ta bilder och kolla in med ficklampa men kan inte få ihop riktigt hur det ser ut.

Fortfarande oklart tycker fortfarande inte jag får någon effekt i kakelugnen, Måste ju testa att sota ur den i och med att det finns någon form av kanaler i den och hoppas det blir bättre.

Var på bomässan i helgen och pratade lite med en kille som sålde olika eldstäder, Diskuterade mitt problem och han föreslog att man skulle sätta in en gjutjärns insats. Vad säger alla kunniga personer här om det? Förstår att om kakelugnen fungerar som det skall skulle det vara att häda. Men om jag inte får någon krut i den kanske det skulle kunna vara en lösning för att kunna ha den kvar samtidigt som jag får ut lite mer värme?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #41 skrivet: 07 nov-16 kl 10:26 »
Nu har jag sökt efter ordet sotare i hela tråden. Det framgår inte vad sotaren säger när han tittat på apparaten?

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #42 skrivet: 07 nov-16 kl 11:43 »
Nu har jag sökt efter ordet sotare i hela tråden. Det framgår inte vad sotaren säger när han tittat på apparaten?

Sotning gjordes 2 dagar före jag flytta in, fick bara reda på att det var godtjännt och inget mer pratat med dem men de var tyvärr en mycket vresig gubbe som inte hade någon intresse av att prata med mig.

Dock har jag fått tag i ha som renoverat den, Mycket trevlig man som tyckte att det lät väldigt konstigt han skall komma ut och titta på det nästa gång han är i trakten. 

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #43 skrivet: 07 nov-16 kl 13:41 »
Dock har jag fått tag i ha som renoverat den, Mycket trevlig man som tyckte att det lät väldigt konstigt han skall komma ut och titta på det nästa gång han är i trakten.

Det lät ju bra. Han borde ju kunna elda i den och visa hur man får upp värmen om det nu är så att det är någon specialare.  :)
Det där med gjutjärnsinsats lät bara fult. Bättre i så fall att fixa kakelugnen så den fungerar som den ska och kommer renoveraren dit så borde det gå att ordna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #44 skrivet: 15 jan-17 kl 22:36 »
Passar på att fråga här men hur vanligt är det med sekundära förbränningskamrar i kakelugnar? I vår uunisepät som är modern så finns det en, enligt följande princip:
http://www.pyromasse.ca/infoe.html

Grönemad

  • Inlägg: 19
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #45 skrivet: 16 jan-17 kl 08:53 »

Passar på att fråga här men hur vanligt är det med sekundära förbränningskamrar i kakelugnar? I vår uunisepät som är modern så finns det en, enligt följande princip:
http://www.pyromasse.ca/infoe.html


Tror inte det har förekommit på kakelugnar. Om det använts på någon annan typ av svensk eldstad vet jag ej.


Grönemad

  • Inlägg: 19
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #46 skrivet: 16 jan-17 kl 09:11 »
Hej, Jag har äntligen köpt mig ett gammalt hus på landet. 
I huset finns det en stor relativt nyrenoverad kakelugn som jag sett fram emot mycket att ha som uppvärmning istället för de hemska el elementen.
Nu har vi bott här två månader och nu när det börjat bli kallt så försöker vi elda så mycket det går för att hålla huset varmt. Läst i handboken och på internet om att elda i kakelugn och att man bara skall behöva elda en till två gånger per dag för att hålla det varmt  huset. Dock får jag inte detta alls att fungera, testat mig fram och har nu under två dagar "idiot" eldat kakelugnen för att se om det över huvudtaget går att få någon värme i huset men med rätt dåliga resultat. Jag förstår inte riktigt vad som kan vara fel? Kan vara så att jag inte stänger spjället tillräckligt(blev livrädd för kolmonoxid förgiftning) men borde ju i alla fall bli lite varmt? strålningsvärmen är lika med noll. Det brinner bra och med klar låga och med mycket lite rök. Kaminen blir varm (så man kan hålla handen på den)
I samma rum sitter en installerad värmepump med ventilationsfunktion som är placerad för att kunna transportera runt värmen i huset, Men när jag skriver detta har jag eldat ca 9 timmar i kakelugenen och ventlierat med bra flås med värmepumpen, Rummet intill är 17c och rummet med kakelugen är ca 19c

Börjar bli riktigt nervös inför vintern. Dock tänker jag att det måste fungera man har bott i detta huset i 90år och borde klarat lika många vintrar

Tack på förhand

Har du fått någon ordning på värmen?
Min uppfattning är att en kakelugn normalt klarar av att värma rummet den står i och inte så mycket mer.
Hemma har jag satt en liten kamin framför kakelugnen vilket ger mig snabb värme i rummet samt möjlighet att lagra värme i kakelugnen. Brukar elda ett inlägg i kaminen med helt öppet spjäll samt ett mindre inlägg mot spjället. kakelugnen brukar vara lika varm när det är färdigeldat som innan jag satte dit kaminen men jag får det varmare i huset.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #47 skrivet: 16 jan-17 kl 09:19 »
Tror inte det har förekommit på kakelugnar. Om det använts på någon annan typ av svensk eldstad vet jag ej.

Jag är ingen expert men jag har inte vetat om det heller, men enligt sidan skrivs det som on det vore en egenskap hos de flesta kakelugnar så då började jag fundera. Känns ju som en väldigt bra funktion att ha, mera komplett förbränning av veden och mindre utsläpp och sot. Nästan som en katalysator.

P.S.
Vi använder vår kakelugn i kombination med bergvärme, kakelugnen bidrar med någon extra grad värme till huset då den eldas reguljärt så vi kan hålla bergvärmepumpens temperatur lite lägre ställd.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #48 skrivet: 16 jan-17 kl 11:09 »
Om det använts på någon annan typ av svensk eldstad vet jag ej.

den här är väl fräsig:
http://www.waltherab.se/produkter/vattenmantlade-eldstader/walltherm
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #49 skrivet: 16 jan-17 kl 12:34 »
en liten tanke .Finns det inget direktspjäll som skall öppnas vid upptändning och sen stängas så röken går i sidokanalerna

ca

  • Inlägg: 248
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #50 skrivet: 16 jan-17 kl 13:30 »
Det troliga är att det är sidokanaler och som vanligt att det är löstagbara sidostenar nere i eldstaden för att sota sidokanalerna. En varm kakelugn ger i genomsnitt 1½-2 kw i effekt under ca 10 tim. Därför fanns ofta en ugn i varje rum. En äldre kamin ger oftast 8-10 kw under tiden det brinner så den momentala jämförelsen är svår att utvärdera. Utvinning av vedens energiinnehåll är åtminstone dubbelt emot en äldre köksspis.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #51 skrivet: 28 jan-17 kl 19:19 »
Jag är ganska nyinflyttad i gammalt hus med gamla fönster och med vedspis och kakelugnar så kämpat med värmen som en galning då jag inte har råd lr vill ha kvar elementen.
Angående fönster: Använd fönsterremsor. Finns på lokala Ica här så kan inte vara så svårt att hitta. Men var väldigt noggrann! Annars får du kondens mellan rutorna. Kolla även så att det inte är helt tätt utåt så att den kondensen som kanske ändå uppstår kan vädras ut. Alltså aptätt inne. Lite vent utåt.

Sen handlar det ju om att få värmen att inte sticka ut från huset vilket den ju vill. Är vindsbjälklaget isolerat med nåt? Nån sa att runt 70% av värmeförlusten sticker ut genom taket. Ytterdörren är ofta ett stort kallras. Att hänga upp tjocka yllefiltar som ett draperi framför dörrn kan hjälpa jättemycket. Jag har tätat dörrar till kattvindar och sånt med ylleremsor. Lindrev och dylikt funkar oxå. Bara häfta dit så det blir gosigt å tätt när man stänger.
Byggnadsvårdsföreningen har en bok som hetet typ energiboken som jag inte läst än men som ska va bra.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #52 skrivet: 28 jan-17 kl 22:08 »
Hur gick det när renoveraren var på besök?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #53 skrivet: 29 jan-17 kl 14:00 »
Hej! Så här Gör jag när jag eldar i kakelugn. 1. Jag rakar fram kål från föregående eldning mot luckorna. Sen staplar jag in veden, minst 5, 6, vedträn, med sågändan mot luckorna. 2. Jag drar spjället så mycket det går! Rullar ihop en bit näver, lyfter lite på ett vedträd och lägger nävret ovanpå kolbitarna som jag skrapat fram. Sen tänder jag på nävret och stänger dom svarta luckorna, draghålen lämnar jag öppna. 3. När jag sett till att det tagit sig, skjuter jag till spjället så långt att det vill ryka in sen drar jag ut det bara så långt att det ger bra drag, en decimeter bruka räcka. 4.När det är bara glöd kvar skjuter jag in spjället helt och hållet.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #54 skrivet: 01 feb-17 kl 09:41 »
För att hitta värmeläckor i huset kan jag rekommendera att du köper en ir-termometer. När du hittat dom svåraste värmeläckorna och åtgärdat dom, enklast med byggskum, har du genast ett mycket varmare och mindre dragit hus.
kretslopp

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #55 skrivet: 01 feb-17 kl 22:12 »
För att hitta värmeläckor i huset kan jag rekommendera att du köper en ir-termometer. När du hittat dom svåraste värmeläckorna och åtgärdat dom, enklast med byggskum, har du genast ett mycket varmare och mindre dragit hus.

Enklast med byggskum??? Det låter skumt må jag säga. IR-termometer är rätt, men byggskum är det bara utländska "byggare" som använder år 2017.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #56 skrivet: 01 feb-17 kl 23:15 »
Är det  bara utlänningar som monterar fönster ?  Dom monterar man idag nämligen med byggskum. De gammaldags skruvar använder nästan ingen längre. För övrigt är det ett bra sätt att stänga ute skogsmössen. För dom räcker en springa på några millimeter. En sträng byggskum utestänger dom effektivt. Smakar tydligen inte gott.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #57 skrivet: 02 feb-17 kl 20:17 »
Hahaha, vilken planet bor du på?

Samtliga svenska snickare som jag känner, inklusive mig själv ett 20-tal, monterar alltid nya fönster med karmskruvar. Och gör det ofta... Däremot har jag sett många utländska "snickare" som sätter dem med fogskum, och även fått efterarbete efter sådana, då kunden inte kan öppna alternativt stänga fönstren, pga inbuktningarna på mitten av karmstyckena.

För övrigt får vi inte använda fogskum pga Arbetsmiljöverkets regler, så det vore intressant med dina källhänvisningar.  :)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MultiMan

  • Inlägg: 4
    • Ångermanland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #58 skrivet: 03 feb-17 kl 06:35 »
Jag har tätat runt samtliga utbytta fönster i mitt hus med fogskum (största 150x160). Blir perfekt tätt, inga karmar som bågnar om man gör rätt och fönstret sitter stabilt (använde dock karmskruvar ändå för att justera in, innan skumningen). Ingen av karmarna rörde sig ens en millimeter av skummet, inte ens mätbart. Ett mycket bra material som rätt använt både sparar energi och tid. När fogskummet härdat släpper det inte från sig några kemikalier heller, så inga obehagliga långtidseffekter.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #59 skrivet: 03 feb-17 kl 09:54 »
Mina källhänvisningar är praktiken. Jag har sett en stor mängd dörrar och fönster som både snickare ,privatister och andra yrkesmän har monterat med byggskum. Ibland ,som multiman skriver även med skruv, men bara för fastsättnigen och inställningen. Täta gör man idag nästan alltid med byggskum. Att den skulle göra utbuktningar osv är bara nys. Man skall göra rätt, det duger inte att " so gjorde vi aldrig förr" Sprutar man byggskum i slutna utrymmen, so borde man själv i förväg ha kunnat räknat ut att det behövs utrymme för skummet att jäsa. Men detta är ju inte skummets fel utan " hantverkarens" Man måste alltid använda förståndet innan man gör nåt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #60 skrivet: 03 feb-17 kl 13:18 »
Karmskruv och rätt använt fogskum så har man en smidig och bra fastsättning. Har sett tokmonteringar där de skippat karmskruven = romber och bågar av alla de slag. Arbetsmiljön är inte min grej ;)

När det gäller möss så gillar de i alla fall att knapra sig in i fogskum här.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #61 skrivet: 03 feb-17 kl 15:06 »
Täta gör man idag nästan alltid med byggskum.

Nej, ytterst sällan, åtminstone i Skåne och i Sthlm. Varför säljer Isover (Gullfiber) sådana mängder av sina drev-produkter som aldrig någonsin förr?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #62 skrivet: 04 feb-17 kl 00:02 »
När det gjordes fönsterbyte i fastigheten där jag har min arbetsplats (stenhus av miljonprogramstyp, byggt på 60-talet) härom året så drevade hantverkarna med något mineralullsliknande, det stod Isover på förpackningarna. Jag märkte inte att något fogskum användes där.

Vid ytterdörrsbyte i ett äldre trähus som jag var inblandad i för ca 10 år sedan och som leddes av en gammal erfaren byggnadssnickare, så sattes den nya dörrkarmen fast med karmskruv i hål som var förborrade från fabrik och säkrades dessutom med fogskum i hörnen, efter några dagar drevades med mineralull runt hela karmen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #63 skrivet: 04 feb-17 kl 11:34 »
Jag har tittat efter hos några grannar, som bytte fönster i år. Ot, det var svenska hantverkare som bytte. Bland annat hos min dotter. 32 st fönster. Men-- alla har köpt de nya sortens fönster, som är gjorda i ihåligt plast. Det är väl därför de sätts fast med skum. Skiten är väl för vek att drevas. Och karmskruv har de inte heller. Finns ju inget att fäste dom i. Allt är ihåliga plastkanaler med va 3 m/m väggskocklek.
Men är utrymmet, som skall fyllas med skum, öppet åt båda sidor, so blir det ingen påverkan på fönstret, även på långa avstånd. Slutna utrymmen är farlig att fylla.   
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #64 skrivet: 04 feb-17 kl 22:15 »
Tänk på att utrymmet inte behöver vara slutet, det räcker med att det är stort för att skummet skall härda ytterst först och på så sätt ge ett slutet utrymme.

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #65 skrivet: 04 feb-17 kl 23:01 »
Kan du fota insidan på eldstaden?

På sidorna nere vid botten på eldstaden.
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #66 skrivet: 09 feb-17 kl 10:05 »
Hur har det gått för dej? Har du fått värme i din kakelugn och varmt i stugan?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

880 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser