Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa sågverk ... 2016  (läst 7519 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #20 skrivet: 27 aug-16 kl 07:10 »
Jag mkt för egenbyggt, så jag har börjat följa denna:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL0dX5redvVZQT-bJ-HNfrJEXlQJleCwun

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #21 skrivet: 27 aug-16 kl 08:52 »
Bredden på det hembygget är bara larv, det blir inga fina skivor med band på den bredden. Det finns heller inga planhyvlar eller fräsar som tar den bredden. Rälsen är totalt överdimensionerad för jobbet.
Jag tar M8'an på axeln och bär iväg den dit där jag behöver den. Den klarar de stockarna han har runt sig och man får ett mobilt sågverk.
Jag har jämfört och sett klinga, bandsåg och svärd/kedja. Diskussionen om vad som är bäst är nästan löjlig. Mitt mål är att få jobbet gjort när jag har tid och lust. Det har blivit precis lika bra om inte finare snitt än bandsågen som körde förra sågningen.
Klinga har vi själva och den genererar precis lika mycket spån som alla de andra.
Du spar tid med M8'an och det är där den gör nytta, tid är pengar.

Skulle vilja se slutet på hans bygge, man säger lixom bara suck!
« Senast ändrad: 27 aug-16 kl 12:07 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #22 skrivet: 27 aug-16 kl 09:14 »
Den här gubben vet däremot vad han sysslar med, en helt otrolig såg. Bygg en sådan i 1/3 storlek, då blir jag impad. Den här gubben i Kanada vill såga timmer och tjäna slantar.

90% av all hembyggen är för byggandets skull, de tycker mest om att bygga och en del kommer bara halvvägs. Hur billigt och enkelt det än må vara så måste det fungera produktivt.

https://m.youtube.com/watch?v=Um-N_mZWOY0
« Senast ändrad: 27 aug-16 kl 09:55 av Gilbert »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #23 skrivet: 29 aug-16 kl 13:23 »
Ja, nu har du hittat rätt modell på såg.

andtol

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #24 skrivet: 29 aug-16 kl 13:32 »
Köpte en komplett ny Solosåg M8 med Stihl MS 661 C-M.

Tillbehör, Postningsmall, Fällriktare, Stockvändare, Diameterklave. Mer eller mindre användbara beroende på vad man sysslar med. Men nu finns de i alla fall och några var till en ringa kostnad.

Hur har det gått? Har du sågat något?

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #25 skrivet: 29 aug-16 kl 18:13 »
Jag har sågat panel/klyvsida, beställningsjobb och dimensioner vi behöver för renoveringsbehovet. Har byggt ett par nya förråd.

andtol

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #26 skrivet: 29 aug-16 kl 19:37 »
Jag har sågat panel/klyvsida, beställningsjobb och dimensioner vi behöver för renoveringsbehovet. Har byggt ett par nya förråd.

Har du inte torkat virket innan du byggt förråden?

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #27 skrivet: 29 aug-16 kl 19:43 »
Jo, det är byggt med torkat virke.

andtol

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #28 skrivet: 29 aug-16 kl 19:53 »
Ok. Jag trodde det tog längre tid att torka virke än två månader. Därav min fråga.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #29 skrivet: 29 aug-16 kl 19:59 »
En del virke har torkat själv under tak på loge, det har varit typ 35 grader där om dagarna pga värmeböljan i sommar. Och en del har använt andra torkmetoder. Allt handlar om fuktkvot och det tänker jag inte diskutera här. Men det är ganska enkelt att mäta och entydigt när virket är klart.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #30 skrivet: 05 jun-17 kl 19:31 »
Jänkaren byggde sin såg och här sågar han några stockar:
https://www.youtube.com/watch?v=pCjD_RbLTeo
https://www.youtube.com/watch?v=vMAZUYIP0Os

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #31 skrivet: 05 jun-17 kl 23:02 »
Att köra sågverket med en elmotor istället för motorsågen är mycket trevligare på alla sätt och vis.Jag skulle inte rekommendera någon att stå ute i skogen och såga med en bullrig och gasandes motorsåg när man kan ha en elmotor som vare sig ryker eller surar ner sig och ska tankas stup i ett..
Dessutom vad är skillnaden att frakta hem färdiga brädor och baken eller en hel stock? Det ska ju andå fraktas..
Att hålla på att släpa på sågen och väga in den hela tiden kan då inte vara någon höjdare heller,ställer man den snett så kommer den att bli sned.
Sned sågbänk= sneda bräder..

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #32 skrivet: 20 jun-17 kl 10:34 »
Solosåg med motorsåg är perfekt att kunna ta ut i skogen. Resultatet blir överaskande bra.

Du blizzard, har du provat att bära en stock jämfört med att gå många gånger med brädor?

Själv har jag ingen vettig skogstraktor och inga körvägar. Däremot kan jag gå över grannars tomter med solosåg och bräder - problemet löst!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser