Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En inte så rund slipsten  (läst 6602 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
En inte så rund slipsten
« skrivet: 23 maj-16 kl 23:36 »
När jag slipar mot min slipsten åker slipytan upp och ner upp och ner, jag känner inte att jag har full kontroll. Så jag vill gärna göra den helt rund.
Finns det någon som möjligen haft samma dilemma, någon som har någon idé om hur man skulle kunna gå till väga?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #1 skrivet: 23 maj-16 kl 23:45 »
År det säkert att den inte är rund. För det mesta år stenen inte centrerad på axeln. Annars måste Du nog sätta upp den på en axel son har lite mera varv . Då kan Du göra den rund med en speciell rivare som du kan låna på en verkstad.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #2 skrivet: 24 maj-16 kl 06:09 »
 Det är rätt vanligt att slipstenar inte är runda. Det kan bero på att en del av den stått i vatten. Då blir den delen mjukare och mer material tas bort där. Du kan svarva ner den på plats med ett järnrör. Gör som ett anhåll så nära slipstenen som möjligt. Ta ett ca 1 m långt 1 " rör o rulla från sida till sida. Vinkla det något uppåt. Svårt blir det om du inte har motor till stenen. Det blir strängt för gumman. Har du fått den rund så kan du ju jämna till den med en smärgelskiva som du trycker platt mot medans den snurrar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #3 skrivet: 24 maj-16 kl 07:43 »
Gammal fin teknik som fungerar bra på sandstenar.

Mvh från ARFA


bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #4 skrivet: 24 maj-16 kl 23:26 »
Hej!

Kör slipstenen och använd en vinkelslip m skiva för sten i stället för järnröret i svaret ovanför, går fortare

MVH/Bo

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #5 skrivet: 25 maj-16 kl 06:55 »
Hej, det går väldigt snabbt med järnrörsvarianten, det blir en massa farligt damm av vinkelslipen. Behöver göras med jämna mellanrum om man slipar mycket.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #6 skrivet: 25 maj-16 kl 08:52 »
Tänkte också på vinkelslipen. Har man en sten som är duktigt orund tar det några timmar. Det går ju att låta den snurra i tomme med vatten så att inte dammet är tort. Har dock aldrig prövat detta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #7 skrivet: 26 maj-16 kl 14:51 »
Hej!

Har provat, både med torr (använt munskydd av enklaste slag) och våt sten- funkar alldeles utmärkt- se helst till att du har ett anhåll att vila slipen mot- så blir resultatet jättebra.

MVH/ Bosse

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: En inte så rund slipsten
« Svar #8 skrivet: 21 jun-16 kl 11:30 »
Har testat både järn och vinkelslip med stenskiva, bästa lösningen jag funnit är att använda stenjusterare

http://www.clasohlson.com/se/Stenjusterare-SP-650/20-5072

Går fortare än att använda järn, man slipper dammet och blir bättre resultat än med vinkelslip


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser