Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄNTLIGEN !  (läst 11173 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #60 skrivet: 31 maj-16 kl 13:56 »
För att citera trådrubriken: Äntligen
http://www.greencarcongress.com/2016/04/20160418-pm10.html

Jag tolkar detta som att en fossilbil släpper ut 66.0-65,3mg/(bil kilometer)av pm10 och en elbil släpper ut 65,7, bättre än en bensinbil men sämre än en diesel.

Men av PM2,5 så släpper elbilen ut mindre.22,4mg/bilkilometer  för elbil mot 22,6 för diesel och 23,2 för bensin.
Men det verkar iallafall inte vara i närheten av en 25 procentig ökning av det totala utsläppet till följd av 25% högre vikt, snarare plus minus noll









Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #61 skrivet: 31 maj-16 kl 14:35 »
Jag tolkar det som att en del forskare inte skulle få hålla på över huvud taget.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #62 skrivet: 31 maj-16 kl 17:37 »
Jag tycker det är bra att man uppmärksammar att bilar släpper ut elaka små partiklar från däcksfriktionen, så att man inte inbillar sig att avgaserna är enda problemet. Fast så klart är de negativa effekterna av detta värst i städer och längs högtrafikerade motorvägar. Antar det värst om man kör med dubbdäck också, när inte vägbanan är täckt av is/snö.  Hur mycket av detta tränger förresten i bilen när man kör på en motorväg?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #63 skrivet: 31 maj-16 kl 17:45 »
Jag tycker det är bra att man uppmärksammar att bilar släpper ut elaka små partiklar från däcksfriktionen, så att man inte inbillar sig att avgaserna är enda problemet. Fast så klart är de negativa effekterna av detta värst i städer och längs högtrafikerade motorvägar. Antar det värst om man kör med dubbdäck också, när inte vägbanan är täckt av is/snö.  Hur mycket av detta tränger förresten i bilen när man kör på en motorväg?

Det beror helt och hållet på om rutan är uppvevad eller ej, vilket typ av kupéfilter som används.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #64 skrivet: 31 maj-16 kl 20:46 »
På en motorväg späds dessutom allt ut snabbt och den som sitter i kupen har sällan förhöjd andningsfrekvens. Då är det värre för hälsofolket som joggar i stadstrafiken. När jag fastnat i köer sommartid i Stockholm ser jag ofta trikåklädda joggare som filtrerar luften som en stadsvariant av musslan.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #65 skrivet: 03 jun-16 kl 08:23 »
Jag tror man är farligt ute, åtminstone socialt, om man framhåller sin egen övertygelse som en absolut sanning. Sådant säger mer om talaren (-s dumhet) än om ämnet. För att ställa eldrift mot förbränningsmotorer måste man, som andra redan varit inne på, så klart se till de specifika applikationerna. En tung SUV såväl som som körs ryckigt i låg hastighet är så klart resursslöseri, men gäller det svårare terrängförhållanden lär den lilla effektiva miljöbilen bli stående kvar ute i skogen. Rätt sak på rätt plats är en svårfrånkomlig grundförutsättning.

Som några redan vet är jag en av dem som tror stenhårt på att det OFTAST är bäst för miljön OCH energiresurserna att köra verkligt slut på gamla prylar innan man smälter ner dem och tillverkar nytt med (till synes) snyggare kalkyler. Om gammelbilen är en tvåtaktare eller lämnar ett snigelspår av läckande olja efter sig, trorjag det kan vara undantagen som motiverar ett bilbytei förtid, men det är förmodligen bättre i slutänden att åtgärda problemen på gammelbilen och köra vidare ett tag till.

Moderna bilar är trots tunn plåt och materialbesparande tillverkningsteknik klart tyngre än på 1960- 70- och 80-talet. Vad sjutton hände? Behöver vi verkligen allt en modern bil har, när de flesta av oss sällan sitter av mer tid i bilen än på lunch- fikaraster och toabesök. Behöver vi verkligen ha så förbannat bråttom på dessa relativt korta resor att det spelar roll om ljudnivå och krocksäkerhet i 150 km/h är trevligare än i 90 med en 70-talsbil? Med 110 som maxfart på motorvägen tror att moderna bilars bekvämlighet faktiskt kan vara en bidragande orsak till att den högre krocksäkerheten behövs, -förarna blir lättare avtrubbade!

Oavsett vilken energikälla man har i bilar finns ett enda övergrippande sätt att värna om miljö och resurser: Stoppa aldrig in mer energi i ekvationen är vad som faktiskt behövs för att nå målet! Visst kan moderna elbilar återvinna rörelseenergi tillbaka till batterierna, men verkningsgraden på regenerativ bromsning är (vad jag läst) faktiskt ganska dålig. Att detta kan stämma tror jag mig ha bevisat när jag för en tid sedan provkörde en Tesla. -Jag stampade brutalt på gasen flera gånger men i stället för att sedan släppa gasen och låta regenerativ bromsning sänka farten var jag noga med att sluta gasa i tid för att slippa behöva bromsa över huvud taget. Det var lite lurigt att uppnå eftersom den regenerativa bromsningen inte kunde stängas av, men den tydlige energimätaren var till god hjälp för att hitta ett läge på gasen där Teslan faktiskt rullade fritt. Säljaren var imponerad av min körteknik och sade att ingen annan lyckats köra bilen så effektivt, inte ens de som avstod från att pressa bilen hårt!

Tyngden hos moderna bilar ökar förmodligen vägslitaget men kostar i övrigt i stort sett ingenting på lands- och motorväg, men i händerna på stressade förare i stadsmiljö är motorstyrkan ihop med vikten en resurskatastrof varje gång trafiken framför saktar in. Lättare, enklare, mindre motorstarka bilar med modern motorteknik tror jag är rätt väg att gå för åtminstone småpendlarna med högst några tiotal km mellan hemmet och jobbet!
Lägg till detta ett mer gediget utbildningspaket och kanske även ett mer utvecklat lämplighetstest på förarna! Jag slutar aldrig förfäras över hur illa folk uppträder i trafiken.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #66 skrivet: 03 jun-16 kl 08:32 »
Hahaa, ytterligare ett argument till försvar åt de gamla skruttbilarna är att de faktiskt kan höja trafiksäkerheten genom sin blotta uppenbarelse. Många minns dem från förr och ofta uppträder folk mer tålmodigt om det är en veteranbil som accelererar några sekunder segare när det blivit grönt ljus. Är bilen i uppenbart ruttet skick kan det i sig lugna ner de mer arroganta förarna eftersom de lätt inser att skrotbilsföraren inte har betydligt mindre att förlora vid en sammanstötning. Jag har under mina 30 år som flitig bilförare kört mestadels gamla rishögar men även haft nya och nästan nya bilar så jag tycker mig ha bra personlig statistik på sambandet. Jag upplever klart färre fula prejningsförsök när jag kör en gammal rishög. Om fler arroganta hetsiga förare lugnade ner sig skulle både energiresurser och hälsa vinna på det! Fler rishögar i trafiken kan vara en lösning!  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #67 skrivet: 03 jun-16 kl 10:58 »
... OFTAST är bäst för miljön OCH energiresurserna att köra verkligt slut på gamla prylar.....
Moderna bilar är trots tunn plåt och materialbesparande tillverkningsteknik klart tyngre än på 1960- 70- och 80-talet. Vad sjutton hände? .....
...spelar roll om ljudnivå och krocksäkerhet i 150 km/h är trevligare än i 90 med en 70-talsbil? ....
....Stoppa aldrig in mer energi i ekvationen är vad som faktiskt behövs för att nå målet! Visst kan moderna elbilar återvinna rörelseenergi tillbaka till batterierna, men verkningsgraden på regenerativ bromsning är (vad jag läst) faktiskt ganska dålig. ....

.... Jag slutar aldrig förfäras över hur illa folk uppträder i trafiken.....

Håller helt med dig om att det kastas för mycket idag rent allmänt.
Reservdelar är inget som "säljer" längre utan man byter hela saken istället.
Men jag ser det lite annorlunda.
Om jag kör en volvo 850 men får bättre ekonomi i en elbil.
När jag då byter till elbil och säljer min 850 så köper förhoppningsvis någon som har en sämre bil 850.
Så längre ner i kedjan så skrotas den "riktigt dåliga bilen" tack vare att jag bytte bil.
Om jag däremot skulle köra den till skroten som blir läget lite annorlunda.
Och om alla gör samma sak över en natt så blir det många bilar som skrotas= inte så bra.


Att bilarna är tyngre idag är väl ganska förklarligt egentligen, ac, större motorer/el drivlina, bekvämare stolar, bra ljudsystem, tystare inredning som folk vill ha.

Krocksäkerheten kan inte bli för dålig och krocksäkerheten i 150km/h motsvarar att två bilar som kör i 75km/h kör in i varandra....
Om man kan gå ur den krocken med blå märke eller rattstång genom magen så tror jag valet är enkelt.

Regenerering som har dålig verkningsgrad....Skrattretande om de andra alternativet är att mekaniks bromsa bort energin till värme eller dra runt en motor( vilket mer eller mindre alla bilar utan elmotor gör idag på ett eller annat sätt.
Men precis som du säger så kör man inte bilen snålare för att man gasar och bromsar'(regenererar), om man enbart gasar och låter den stanna själv utan att "bromsa" så är det de effektivaste.
Verkningsgraden tro jag ligger på 70-80% när man regenererar
Tänk dig det i en lång backe...


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #68 skrivet: 03 jun-16 kl 12:24 »
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S135223101630187X här verkar hela vara för den som vill betala

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #69 skrivet: 03 jun-16 kl 12:38 »
Hahaa, ytterligare ett argument till försvar åt de gamla skruttbilarna är att de faktiskt kan höja trafiksäkerheten genom sin blotta uppenbarelse. Många minns dem från förr och ofta uppträder folk mer tålmodigt om det är en veteranbil som accelererar några sekunder segare när det blivit grönt ljus. Är bilen i uppenbart ruttet skick kan det i sig lugna ner de mer arroganta förarna eftersom de lätt inser att skrotbilsföraren inte har betydligt mindre att förlora vid en sammanstötning. Jag har under mina 30 år som flitig bilförare kört mestadels gamla rishögar men även haft nya och nästan nya bilar så jag tycker mig ha bra personlig statistik på sambandet. Jag upplever klart färre fula prejningsförsök när jag kör en gammal rishög. Om fler arroganta hetsiga förare lugnade ner sig skulle både energiresurser och hälsa vinna på det! Fler rishögar i trafiken kan vara en lösning!  ;D
Jag hade en "kongo-volvo" (den va rostlagad så det syntes som nån skjutut kulspruta på den) 244 för några år sedan vill minnas man fick bra avstånd från nyare bilar. De tänkte nog "fan han bryr sig inte ett skit om plåtskador bäst att hålla avståndet"...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #70 skrivet: 07 jun-16 kl 18:38 »

Så längre ner i kedjan så skrotas den "riktigt dåliga bilen" tack vare att jag bytte bil.
Om jag däremot skulle köra den till skroten som blir läget lite annorlunda.
Och om alla gör samma sak över en natt så blir det många bilar som skrotas= inte så bra.



Ju fler bilar som skrotas  desto bättre.   Dvs om de skrotas utan att någon köper en ny i stället.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #71 skrivet: 07 jun-16 kl 20:46 »
Från europäiska hamnar går det en massa båtar med tusentals bilar på varje vecka. Destination Afrika. De flesta är bilar som har fått underkänt pga dåliga avgasvärden. Det blir för dyrt att laga. so dom " skrotas" I Afrika går de sen 20 år till. Men det gör kanske inget, i Afrika har dom ju en annan atmosfär än vi. Man undrar om miljönissarna har tittat på kartan nån gång. Den lilla flugskiten Sverige med 9 millioner skall rädda världen på alla sätt och vis. Det finns storstäder och länder med milliarder invånare som inte ens har en katalisator på bilarna.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #72 skrivet: 08 jun-16 kl 07:22 »
Ju fler bilar som skrotas  desto bättre.   Dvs om de skrotas utan att någon köper en ny i stället.

Sant men verkligheten ser inte så ut och då är det bättre att de absolut sämsta byts ut och ersätts med de som "skrotas i sverige"

Caffe

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #73 skrivet: 03 aug-16 kl 21:55 »
Jag hade en "kongo-volvo" (den va rostlagad så det syntes som nån skjutut kulspruta på den) 244 för några år sedan vill minnas man fick bra avstånd från nyare bilar. De tänkte nog "fan han bryr sig inte ett skit om plåtskador bäst att hålla avståndet"...

Min erfarenhet också. Som ägare av en snart 20 år gammal skogsbil och en mindre familjebil från 2012 är det klart mer avslappnande att köra den gamle (sett till andras beteende).

För att minska våra utsläpp tror jag mer på att laga det man har än att köpa nytt, vilket också vissa studier påvisat. Men så länge länder som kina och indien har obefintliga avgaskrav samt så länge folk flyger överallt så gör mitt bilval varken till eller från för moder jord.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 7 användare (2 dolda)
GE202, xaelanar, Banelinjen, UngJägarn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser