Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydd mot fästingar?!  (läst 1858 gånger)

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
Skydd mot fästingar?!
« skrivet: 21 apr-16 kl 22:15 »
Som rubriken lyder har jag en fråga ang fästingar! Har börjat hitta dom små blodsugarna på min lilla get familj. Finns det något bra skydd mot detta man skulle kunna använda?!
Jag började fundera lite på om man kanske kan ge dom pulvret som hunden får, Dessa finns ju även i tablett form.
Eller är det skadligt för dom små getterna?!
Medlet jag menar är Fixodida ZX, står även på burken att det inte kan överdoseras, Dock är ju detta för hund o katt!
Funderade även över fästingajukdommarna, är detta något som är vanligt att drabba getter som ex hästar och hundar?!

Har ni några andra kloka idéer?!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skydd mot fästingar?!
« Svar #1 skrivet: 22 apr-16 kl 07:49 »
Också ett vårtecken ;) !
Medel för hundar (eller katter) är inte godkända att använda på getter, så det bör du inte göra. Be veterinären skriva ut ett medel som är lämpligt till får eller nöt istället, då vet du att det är säkert att ge getterna!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skydd mot fästingar?!
« Svar #2 skrivet: 22 apr-16 kl 10:26 »
Vitlök?  Visst gillar väl getter vitlök?  Fästingar och myggor lär ska ogilla denna härliga växt.

  Kul med en getälskare som umgås med sina getter tillräckligt för att hitta de små attans krypen!  De brukar föredra det tunna skinnet i jumskarna, och där klappar man inte en halvvild get!   :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Skydd mot fästingar?!
« Svar #3 skrivet: 23 apr-16 kl 00:35 »
Då blir det att ringa min veterinär! 😊 jag tänkte oxå på vitlök fast då måste jag oxå lukta på det! 😂 den ena tösen är fortfarande för försiktig för att våga vara så nära att jag kan kolla o pilla o känna! Hon vågar mer om jag låser in dom andra! Tyvärr får jag inte ta på henne obehindrat utan hon är lite tillbakadragnen änsålänge ! 😔 Hon är lägst i rang så såfort jag börjar få kontakt med henne o hon söker kontakt går dom andra emellan o Snor hennes plats för att bli kliad!  Men dom andra går bra på dom flesta ställen! Ljumskarna är inte poppis! Får en blick som varnar att mmhmm nu slutar du! 😂 hon är så skön! Slutar jag så bara blinkar hon bort det å låter mig klia men om jag fortsätter känna studsar hon runt o ger mig en sur blick!!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skydd mot fästingar?!
« Svar #4 skrivet: 24 apr-16 kl 12:32 »
I min ungdom hade jag en get som "ägde" mig.  Hon älskade att ligga i knä, men bet alla andra getter i öronen om de vågade komma nära.  Men jag fann ett botemedel:  Så fort hon så mycket som tittade på någons öra, så reste jag mig och kelandet var slut.  Efter två-tre gånger började hon behärska sig, men det ryckte i hela geten av lust att bita öra!   ;D

  Jag tror du skulle ha glädje av en hanteringsbox, där du lockar in en i taget, ger lite gott, klappar, mjölktränar, kollar klövar osv.  Var noga med att det är du som bestämmer i vilken ordning de ska få komma in i boxen, och utforma den gärna så att de kan ha tillgång till det utrymmet också när de inte ska "träna".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser