Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burkar för tryckkonservering?  (läst 5661 gånger)

David Högberg

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
Burkar för tryckkonservering?
« skrivet: 07 apr-16 kl 11:54 »
Hej!

Någon med erfarenhet av tryckkonservering som har tips på lämpliga burkar till ett rimligt pris?

Seniorkvinna

  • Inlägg: 251
    • Medelpad
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-16 kl 12:52 »
Jag har hittat glasburkar som används till tryckkonservering i Erikshjälpens butiker o andra secondhandställen,
Men då saknas ofta gummiringarna och " låset" i metall . Kolla Blocket eller Tradera

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-16 kl 13:11 »
Jag har hittat glasburkar som används till tryckkonservering i Erikshjälpens butiker o andra secondhandställen,
Men då saknas ofta gummiringarna och " låset" i metall . Kolla Blocket eller Tradera

De burkarna är ju avsedda för inkokning, men TS söker burkar för tryckkonservering, då blir det ju sterilt och då skall man ju inte behöva gummiringar så länge locket inte öppnas.

David Högberg

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-16 kl 17:26 »
De burkarna är ju avsedda för inkokning, men TS söker burkar för tryckkonservering, då blir det ju sterilt och då skall man ju inte behöva gummiringar så länge locket inte öppnas.

Gummiringarna behövs för att hålla vakuumet. Tryckkonservering är i princip detsamma som inkokning, men med högre temperatur (minst 116 grader). Vad jag förstår ställer det något högre krav på burkar och lock. Helst skulle jag använda burkar av amerikansk modell med tvådelade lock. Men har inte hittat några till ett rimligt pris :(

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #4 skrivet: 07 apr-16 kl 18:10 »
Varifrån köper t ex Önos sina burkar? De har det delade plåtlocket.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-16 kl 18:57 »
Tror det är mason jars eller ball jars som menas och det har ett tvådelat lock på samma sätt som äldre glasburkar men helt i metall.
De har också mycket bredare skruvdel än de vanliga burkarna och annan gängstigning.

Wecks glasburkar ska vara garanterade för tryckkokning. Annars är det inte säkert de äldre glasburkarna med glaslock och gummiring gör det, de var gjorda för vattenbadskonservering

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-16 kl 21:23 »
Jag har använt helt vanliga glasburkar med skruvlock. Ibland misslyckas det, och jag antar att det beror på burken eller locket, men för det mesta blir det bra. Jag använder autoklavtejp för att se att konserven är steril (121 grader i 12 minuter). Mitt studieprojekt är en burk med kycklingfilé från november 2013. Jag skulle vilja få den analyserad med avseende på klostridier, men det vete sjutton om det går.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #7 skrivet: 07 apr-16 kl 22:30 »
Lämna in den till kommunen de sköter om sånt. Det är ju de som sköter om ifall nån blir sjuk av mat. Och sköter kontroller. Säg att du fått konserven och inte vet vem som gjort den men att du är osäker på om den går att äta.

David Högberg

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-16 kl 08:52 »
Jag har använt helt vanliga glasburkar med skruvlock. Ibland misslyckas det, och jag antar att det beror på burken eller locket, men för det mesta blir det bra. Jag använder autoklavtejp för att se att konserven är steril (121 grader i 12 minuter). Mitt studieprojekt är en burk med kycklingfilé från november 2013. Jag skulle vilja få den analyserad med avseende på klostridier, men det vete sjutton om det går.

Tack! Intressant projekt :)

Jag har sneglat på vanliga glasburkar med skruvlock som går att beställa billigt från Nordic Pack. De har lock med "klickfunktion", så att man vet att vakuumet är bevarat. Verkar praktiskt... Återanvänder du locken?

När det misslyckas förresten, på vilket sätt misslyckas det? Går burkarna sönder? Inget vakuum?

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-16 kl 22:56 »
Jag återanvänder både burkar och lock. En gång har en burk spruckit och ibland blir det inget vacuum. Den spisen jag har nu är lite svårmanövrerad, så sist jag tryckkokade ändrade inte autoklavtejpen färg. Jag måste träna och lära mig temperaturer och tider.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Burkar för tryckkonservering?
« Svar #10 skrivet: 27 nov-16 kl 07:43 »
Testade med gamla burkar, Fungerar alldeles utmärkt!
Tog en med röd ring och en lite nyare med grön, fyllde med vatten, kokade under tryck (mellan 11 psi och 14) koktid 75 min i en Presto 23 quart


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 3 användare (1 dolda)
Oskari, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser