Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördel med egna fröer.  (läst 4586 gånger)

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
Fördel med egna fröer.
« skrivet: 10 feb-16 kl 10:36 »
 Jag har skördat egna fröer ett tag nu, tycker att härdighet och anpassning till jordmån blir bättre för varje år. tex bondbönor och borlottibönor har bara på några år anpassat sig och ger rikligt med skörd.
Inbillning eller inte?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-16 kl 09:02 »
Troligen inte inbillning. Under goda omständigheter kan detta lyckas. Gör du något slags urval, så att du tar frö från extra bra plantor?

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #2 skrivet: 17 feb-16 kl 11:48 »
Jo, jag väljer ut bästa plantan och på den bästa baljorna. (Om man talar om baljväxter som exempel ).
Jag sår även då och då in andra sorter med egenskaper som jag tror på, på så sätt får jag till en början olika bönor, men genom att sedan fortsätta med att ta frön/bönor genom urval hoppas jag på att få fram de ultimata egenskaperna för just mina växtförhållanden. Har dock inte kunskap om det verkligen sker någon korsning / förädling.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #3 skrivet: 22 feb-16 kl 19:59 »
Troligen inte inbillning. Under goda omständigheter kan detta lyckas. Gör du något slags urval, så att du tar frö från extra bra plantor?

Jag har samma erfarenhet, tex bönor, tomater och paprika ger mer och mer för varje år! Morötter är tyvärr (hittills) det undantaget som bekräftar regeln...
Tala ut människa!!!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #4 skrivet: 24 feb-16 kl 11:31 »
Jag har delvis bra erfarenhet av eget morotsfrö, och att ta det i flera frögenerationer. T.ex. kan smaken bli bättre. Problemet är att man måste få bra frö för att få en god utvecklingsspiral. Får man frö som är skadat av insekter eller som är klimatskadat (inte hunnit mogna och skördas innan det börjat regna eller frysa för mycket) så vill det sen inte växa så bra. Inte bara så att det kan bli dålig grobarhet, det kan också ta lång tid på sig att gro och det kan utvecklas svagt. Då får man oftast också en klen skörd, som har sämre förutsättningar att ge bra frö nästa år. Så man får hålla på och pyssla, starta rötterna i krukor ca 1 april, sätta ut nån månad senare och hoppas på bra väder i främst aug-sept. Jag har sedan flera år en svacka i mitt odlande, bl.a. p.g.a. dessa knepigheter, men försöker komma tillbaka i full fröodling av bl.a. morot.
« Senast ändrad: 24 feb-16 kl 11:36 av Anders S »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #5 skrivet: 24 feb-16 kl 13:31 »
Jag har samma erfarenhet, tex bönor, tomater och paprika ger mer och mer för varje år! Morötter är tyvärr (hittills) det undantaget som bekräftar regeln...

Vad är din erfarenhet av att använda ditt eget morotsfrö?

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #6 skrivet: 01 mar-16 kl 10:06 »
Vad är din erfarenhet av att använda ditt eget morotsfrö?

Problemet är nog att jag aldrig lyckats få bra kvalitet på fröet... dålig grobarhet och sen/klen skörd.
Tala ut människa!!!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #7 skrivet: 01 mar-16 kl 11:33 »
Det är kanske så för dig, liksom för mig. Jag har även hört andra som har samma erfarenhet. Men jag misstänker att det dessutom handlar om något mer grundläggande. Annars skulle det fungera bättre med både fröodling och vanlig odling. Det är mitt intryck att många småodlare har fått svårare att odla de senaste 20-30 åren. Odlingarna vill sig inte av många skäl, bl.a. att det gror och växer dåligt. Kanske har nedgången varat ännu längre. För större yrkesodlare vet jag inte om motsvarande problem finns. Jag vet inte varför det skulle vara så, men det är mitt intryck.

Man säger ibland lite svepande att det är klimatstörningarna. Kanske det, men mer koldioxid är bra för växterna och mer värme är också bra i ett klimat som vårt. Kanske kan det handla om andra miljöstörningar eller föroreningar, som t.ex. marknära ozon eller uttunning av det övre ozonlagret. Det verkar mer troligt, men jag känner inte till några belägg för att detta skulle vara orsaken.

Ofta börjar det bra för nybörjare. Efter några år kommer ofta en nedgång. Man säger då ofta att något är bortodlat ur marken. Men ofta handlar det om odlare som oförtrutet förbättrar sin jord. Kanske gör de ett och annat misstag, men naturen verkar dessutom ha blivit synnerligen oförlåtande.

Tack och lov finns även positiva rapporter, som detta att lyckas få förbättringar genom egen fröodling, men jag tycker de negativa överväger. Kanske inte här på forumet, men det ligger i sakens natur att de som lyckas gärna skriver om det, medan de som tycker att de har misslyckats oftast väljer att göra något annat.

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Fördel med egna fröer.
« Svar #8 skrivet: 28 jan-18 kl 11:06 »
Jo, många småodlare får problem efter ett par år, vilket inte är på något sätt konstigt. Det enkla svaret är att det är ytterst svårt att ha en fungerande växtföljd på ett litet grönsaksland.

Särskilt favoriterna morötter, potatis mf är särskilt känsliga för bristande växtföljd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser