Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igenproppad trekammarbrunn  (läst 85933 gånger)

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #100 skrivet: 09 aug-17 kl 10:45 »
Istället för att ge 70 000 till någon skulle jag köpt en grävare och gjort det själv.
Du har en poäng där.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #101 skrivet: 09 aug-17 kl 10:50 »
Angående resonemanget att ett reningsverk skulle vara mer framtidssäkert skulle jag nog nästan vilja hävda motsatsen. Havs och Vattenmyndigheten har lämnat ett nytt författningsförslag som nu ligger på miljödepartementets bord. Jag vågar inte gissa om förslaget tas i sin helhet eller inte, men där föreslås en del förändringar som snarare går mot en ökad användning av markbaserad rening (infiltration/markbädd) i områden som inte är i behov av extra skyddsåtgärder men en begränsning av WC-infiltration i känsliga områden (sjönära eller tät bebyggelse).
Markbaserad rening är normalt (tyvärr inte i ditt fall) en robust anläggning med lång livslängd som inte ska behöva någon direkt tillsyn. Reningsverk behöver service och har mer teknik som förr eller senare kommer att börja krångla. Men reningsverk som fungerar som de ska är överlägsna i rening av näringsämnen, därför godkänns de ofta nära vatten som riskerar övergödning, vilket infiltrationsanläggningar eller markbäddar inte gör.

En till fråga som behöver redas ut innan man beslutar sig för att byta ut bädden är om igensättningen kan bero på slamflykt ifrån slamavskiljaren. Isåfall kan ju problemets ursprung finnas kvar och det blir bekymmer igen.
Förhoppningsvis kan en erfaren entreprenör se var problemet uppstått, kanske har du mer info som kan hjälpa efter deras besök.
Sen tycker jag att 70 000 låter mycket för en ny bädd, kanske kan du hitta nån som gör det betydligt billigare. Ska man göra det själv (vilket man får än så länge) så behöver man sätta sig in i hur det ska byggas, det finns många misstag att göra för en lekman.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #102 skrivet: 09 aug-17 kl 12:07 »
Angående resonemanget att ett reningsverk skulle vara mer framtidssäkert skulle jag nog nästan vilja hävda motsatsen. Havs och Vattenmyndigheten har lämnat ett nytt författningsförslag som nu ligger på miljödepartementets bord. Jag vågar inte gissa om förslaget tas i sin helhet eller inte, men där föreslås en del förändringar som snarare går mot en ökad användning av markbaserad rening (infiltration/markbädd) i områden som inte är i behov av extra skyddsåtgärder men en begränsning av WC-infiltration i känsliga områden (sjönära eller tät bebyggelse).
Markbaserad rening är normalt (tyvärr inte i ditt fall) en robust anläggning med lång livslängd som inte ska behöva någon direkt tillsyn. Reningsverk behöver service och har mer teknik som förr eller senare kommer att börja krångla. Men reningsverk som fungerar som de ska är överlägsna i rening av näringsämnen, därför godkänns de ofta nära vatten som riskerar övergödning, vilket infiltrationsanläggningar eller markbäddar inte gör.

En till fråga som behöver redas ut innan man beslutar sig för att byta ut bädden är om igensättningen kan bero på slamflykt ifrån slamavskiljaren. Isåfall kan ju problemets ursprung finnas kvar och det blir bekymmer igen.
Förhoppningsvis kan en erfaren entreprenör se var problemet uppstått, kanske har du mer info som kan hjälpa efter deras besök.
Sen tycker jag att 70 000 låter mycket för en ny bädd, kanske kan du hitta nån som gör det betydligt billigare. Ska man göra det själv (vilket man får än så länge) så behöver man sätta sig in i hur det ska byggas, det finns många misstag att göra för en lekman.
Tack för bra feedback. Tar med mig detta.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #103 skrivet: 09 aug-17 kl 12:11 »
Angående resonemanget att ett reningsverk skulle vara mer framtidssäkert skulle jag nog nästan vilja hävda motsatsen. Havs och Vattenmyndigheten har lämnat ett nytt författningsförslag som nu ligger på miljödepartementets bord. Jag vågar inte gissa om förslaget tas i sin helhet eller inte, men där föreslås en del förändringar som snarare går mot en ökad användning av markbaserad rening (infiltration/markbädd) i områden som inte är i behov av extra skyddsåtgärder men en begränsning av WC-infiltration i känsliga områden (sjönära eller tät bebyggelse).
Markbaserad rening är normalt (tyvärr inte i ditt fall) en robust anläggning med lång livslängd som inte ska behöva någon direkt tillsyn. Reningsverk behöver service och har mer teknik som förr eller senare kommer att börja krångla. Men reningsverk som fungerar som de ska är överlägsna i rening av näringsämnen, därför godkänns de ofta nära vatten som riskerar övergödning, vilket infiltrationsanläggningar eller markbäddar inte gör.

En till fråga som behöver redas ut innan man beslutar sig för att byta ut bädden är om igensättningen kan bero på slamflykt ifrån slamavskiljaren. Isåfall kan ju problemets ursprung finnas kvar och det blir bekymmer igen.
Förhoppningsvis kan en erfaren entreprenör se var problemet uppstått, kanske har du mer info som kan hjälpa efter deras besök.
Sen tycker jag att 70 000 låter mycket för en ny bädd, kanske kan du hitta nån som gör det betydligt billigare. Ska man göra det själv (vilket man får än så länge) så behöver man sätta sig in i hur det ska byggas, det finns många misstag att göra för en lekman.
Glömde att fråga:"En till fråga som behöver redas ut innan man beslutar sig för att byta ut bädden är om igensättningen kan bero på slamflykt ifrån slamavskiljaren". Men beror inte slamflykten på att markbädden inte fungerar som den skall eller? Pga den är mättad eller igentäppt eller annan orsak.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #104 skrivet: 09 aug-17 kl 12:51 »
Nä. Slamavskiljaren ska inte släppa ifrån sig några fasta partiklar alls nästan. En bra slamavskiljare gör inte det. Bädden ska alltså inte behöva bryta ner något slam, och kan ofta inte det. Vissa moduler är mer känsliga än andra, de med markduk i sig verkar ha lättare att sätta igen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #105 skrivet: 09 aug-17 kl 15:33 »
Tillägg igen, transport av vatten från 1:a kammaren till 2:a sker via ett kvadratiskt hål i väggen, någonstans mellan botten och toppen av vad du kan se, väggen som delar brunnen mittuti.

Nästa hål sitter i väggen mellan 2:a och 3:e kammaren, något lägre ner. Allt för att avkilja slammet.

Leif
En annan fråga:eftersom utloppet från 3 kammarbrunnen via markbädden till utloppet bygger på att det finns ett hyfsat självfall. Kan det vara som så att detta inte är tillräckligt?

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #106 skrivet: 09 aug-17 kl 16:16 »
Den borde inte sätta igen av det tycker jag. I en markbädd vill man ha typ en meter mellan spridarröret överst och dräneringsröret nederst. Är det avståndet mindre försämras reningen, men jag tror inte det gör att den sätter igen lättare.

Postat med Alternativ.nu´s app


20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #107 skrivet: 09 aug-17 kl 16:20 »
Och på avloppsrör i marken vill man ha en lutning på mellan en och två procent. För stort fall kan  orsaka stopp, men det är mindre känsligt efter slamavskiljaren.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #108 skrivet: 10 aug-17 kl 13:01 »
Och på avloppsrör i marken vill man ha en lutning på mellan en och två procent. För stort fall kan  orsaka stopp, men det är mindre känsligt efter slamavskiljaren.

Postat med Alternativ.nu´s app
Tack för inläggen. Har varit i kontakt med ett företag på västkusten: avloppsproffsen, som kommer ut och kikar med förslag på åtgärd. Återkopplar med info.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #109 skrivet: 14 aug-17 kl 13:00 »
Om man ska gräva om och ersätta infiltrationen beror kostnaden såklart på om man måste leja bort allt grävjobb eller om man kan göra det själv.  Lämpligt grus (sortering t ex 12/24) måste såklart anskaffas i tillräcklig mängd, det är normalt ingen större kostnad men min erfarenhet är att det är långt ifrån alla små lokala gruskrossar som kan leverera rätt kvalitet, och måste man ta flera billass grus från en leverantör långt bort drar ju transportkostnaden iväg.
Kostnaden för infiltrationsrör, markduk mm rör sig om på sin höjd 5000 kr.
Härom året betalade jag ca 15500 för ett komplett paket med trekammarbrunn, fördelningsbrunn och all infiltrationsmateriel.
Ok Torbjörn, tar med mig detta när jag diskuterar pris med entréprenören.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #110 skrivet: 14 aug-17 kl 13:09 »
Hej igen, någon nämnde att man kan penetrera hål i markbädden för att på så sätt underlätta avrinningen från bädden. Någon som provat?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #111 skrivet: 14 aug-17 kl 13:22 »
En infiltration konstrueras för att rinna åt vissa håll.
Man kan ha sönder alla konstruktioner. Frågan är vad man är ute efter, avloppsrening eller att skiten skall rinna undan från alternativarens tomt.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #112 skrivet: 14 aug-17 kl 14:31 »
En infiltration konstrueras för att rinna åt vissa håll.
Man kan ha sönder alla konstruktioner. Frågan är vad man är ute efter, avloppsrening eller att skiten skall rinna undan från alternativarens tomt.
Nej, du har såklart rätt här. Markbädden skall givetvis fixas/bytas ut på ett korrekt sätt.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #113 skrivet: 01 okt-17 kl 16:31 »
Hej igen,
Uppdaterar status på mitt avloppsproblem. Har kontaktat en firma och kommer förmodligen att koppla på ett reningsverk efter 3 kammarbrunnen istället för att gå via markbädden som i dagsläget. Dock så blir det en betydlig kostnad för detta. En fråga jag har till er som läser och är intresserade av detta är: efter det att jag rensat utloppsröret där det går ner i diket så blir nivån på vattnet i spridarbrunnen inte lika hög längre men går ändå över utloppet till spridarröret, se bifogad bild, jag tänkte checka med miljöförvaltningen och checka med dem först och se vad de säger. Vad tror ni? Kommer de att kräva en ny avloppsanläggning? Ytterligare en fråga: vad är en rimlig kostnad för att byta ut en markbädd?


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #114 skrivet: 01 okt-17 kl 16:40 »
Räknar du med att bara köpa nödvändigt material för markbädden och göra arbetet själv, eller ska du leja in för att få jobbet gjort och vill få en totalsumma?

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #115 skrivet: 01 okt-17 kl 16:42 »
Räknar du med att bara köpa nödvändigt material för markbädden och göra arbetet själv, eller ska du leja in för att få jobbet gjort och vill få en totalsumma?

Hej, kommer att leja ut jobbet.


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #116 skrivet: 01 okt-17 kl 17:07 »
Lite olika vad du hittar för en entreprenör, men säg att han fixar bädden på en dag och skall ha 10 000 för det och en dag fix utan maskin runtomkring som han vill ha 5 000 för. Sedan kostar själva materialet 15-20 000. Så en rimlig peng för en markbädd där det redan finns en trekammarbrunn är 35 000 kr.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #117 skrivet: 01 okt-17 kl 17:27 »
Det är så mycket slam i spridarröret! Jag har svårt att tro att miljöinspektören kan tycka det ser ok ut. Ser det ut såhär är det nog dessvärre slamavskiljaren som är dålig, spelar eventuellt mindre roll beroende på vilket reningsverk du installerar efter.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #118 skrivet: 02 okt-17 kl 13:17 »
Det är så mycket slam i spridarröret! Jag har svårt att tro att miljöinspektören kan tycka det ser ok ut. Ser det ut såhär är det nog dessvärre slamavskiljaren som är dålig, spelar eventuellt mindre roll beroende på vilket reningsverk du installerar efter.

Postat med Alternativ.nu´s app
Njaa, tror du det? Det är väl så att det är markbädden är mättad och har tappat en stor del av sin funktion. 3-kammar brunnen med slamavskiljaren och fördelningbrunnen är ju beroende av att markbädden fungerar som den skall. Kan ju inte se hur en 3 kammarbrunn skulle kunna tappa sin funktion.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #119 skrivet: 02 okt-17 kl 18:40 »
Njaa, tror du det? Det är väl så att det är markbädden är mättad och har tappat en stor del av sin funktion. 3-kammar brunnen med slamavskiljaren och fördelningbrunnen är ju beroende av att markbädden fungerar som den skall. Kan ju inte se hur en 3 kammarbrunn skulle kunna tappa sin funktion.

Om trekammarbrunnen är felkonstruerad från början eller fel inkopplad (t ex om man har förväxlat inlopp och utlopp) så kommer den såklart inte att fungera bra.
Inte heller om något har gått sönder i den, t ex om en mellanvägg har lossnat. I en del äldre betongtrekammarbrunnar var mellanväggarna av trä, de ruttnade bort med tiden och måste bytas vart femte år eller så, har man missat det kanske det inte finns något alls kvar av mellanväggarna nu längre. Det finns såklart också risk att den som ska göra om en bortruttnad mellanvägg bygger den på fel sätt, t ex tar upp hålen på fel höjd.

I det gamla avlopp jag bytte ut härom året, fanns inget spår av några mellanväggar i den gamla brunnen/slamavskiljaren. Däremot låg det många ruttna plankbitar i röret mellan den och stenkistan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser