Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svamp på nysågat virke  (läst 2527 gånger)

Schöld

  • Inlägg: 3
Svamp på nysågat virke
« skrivet: 22 nov-15 kl 20:08 »
Hej!

Jag hade för en dryg månad sen en gubbe här och sågade upp virke, det var mest gran och björk. Redan ungefär en vecka efter att virket var sågat så började jag tyvärr se vit svamp växa på vissa björkbrädor, virket hade då legat ströat. Några av björkstockarna hade antydan till röta i veden så det är ju inte någon extrem chock att det började växa svamp.. Men virket var hårt och ganska vackert faktiskt med mönstrena som hade skapats, så jag vill ändå veta om jag kan rädda det?
Den första tiden hade jag virket förvarat i ett stort tält, typ 80m2. Det var aldrig tanken att ha virket förvarat där mer än någon vecka, men svampen kom ju väldigt fort.

Nu håller jag på att flytta virket för att istället förvara ute, under plåttak. Där kommer min fråga, tycker ni jag bör lägga undan de angripna brädorna eller till och med göra mig av med dem? Jag har inte lyckats hitta vad det är för svamp, och bilden jag tänkte lägga in var för stor.. Om det spelar roll vad det är för svamp så tar jag reda på det.

Mycket tacksam för svar
William

Skogsola

  • Gäst
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #1 skrivet: 22 nov-15 kl 20:44 »
 Höstsågning är aldrig bra men du kan inte göra så mycket mer än att förvara virket så luftigt det går. Förhoppningsvis blir det kallare nu och svamp/ mögeltillväxten avtar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #2 skrivet: 22 nov-15 kl 20:48 »
Det brukar inte gå att såga björk på hösten. Tyvärr.

Ärligt talat vet jag inte vad du skall göra för att rädda dem.... jag tror att jag skulle ta undan de angripna brädernma och stölägga resten och hoppas på en kallvinter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Schöld

  • Inlägg: 3
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #3 skrivet: 22 nov-15 kl 20:52 »
Okej, jag lägger de angripna i en separat hög så får jag se.

Jag visste inte att man inte ska såga på hösten, jag hade bara läst att man helst inte ska såga på sommaren för att svampar trivs bäst i sommarvärme..

Tack för hjälp!
William

Schöld

  • Inlägg: 3
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #4 skrivet: 23 nov-15 kl 09:50 »
Varför sågar man inte på hösten då? Så att jag lär mig något menar jag.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #5 skrivet: 23 nov-15 kl 14:02 »
Saven måste gå ner ur träna innan sågning?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #6 skrivet: 23 nov-15 kl 14:42 »
"Enligt äldre praxis skulle sågningen vara avslutad senast under maj månad. Då undveks lång timmerlagring och det uppsågade virket kunde torkas under sommaren och hösten vilket är lämplig tidpunkt för brädgårdstorkning."

http://www.raa.se/publicerat/9789172095854.pdf

"Friluftstorkning eller brädgårdstorkning sker normalt under förhållanden som kan
karaktäriseras som okontrollerade beträffande de tre faktorerna som är avgörande för
torkförloppet: luftfuktigheten, lufthastigheten och temperaturen. Dessa faktorer regleras
av vädergudarna som erfarenhetsmässigt inte väljer väder med hänsyn till trätorkning.
Det betyder bl.a. att virke sågat under sensommaren och hösten är lufttorrt först följande
vår
och att klimatet med undantag för delar av vår och sommar är sådant att det är stor
risk för att missfärgning uppkommer när virket torkas i fri luft. Likaså kan det utsättas för
sprickbildning till följd av allt för kraftiga klimat svängningar.
Det har visat sig att luften inne i virkesstaplar vid friluftstorkning praktiskt taget är helt
stillastående, även vid kraftig vind. Luften är lat och smiter hellre runt och över än genom
paketen om den tillåts. Dessutom kan brädgårdens utformning försvåra torkningen t.ex.
genom att brädgården ligger lågt eller att den är innesluten av byggnader eller skog som
ger lä."

http://www.tracentrum.se/media/10724/Forcerad_friluftstorkning.pdf

"Det enklaste sättet om man vill prova att torka virke i liten skala är genom friluftstorkning. För att komma ner till en fuktkvot på 18-20% krävs 3-8 månaders torkning beroende på årstiden. Finsmakare kan torka sitt virke så länge som fyra år ute och ett år inomhus. Efter ett år utomhus har förmodligen de flesta spänningarna i virket försvunnit."

http://www.skogssverige.se/tra/fakta-om-tra/torkning-av-virke


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #7 skrivet: 24 nov-15 kl 10:11 »
Gran och ek går bra att såga året runt, men är knappast att föredra. Det är först och främst med anledning av torkningen på våren som sågar vår/vinter.
Rötmånaderna är absolut sämst. Det största misstaget du gjorde var att förvara virket i tält. Sågad vara ska placeras utomhus på den blåsigaste platsen du kan hitta helst med ett dränerande underlag alternativt någon halvmeter över marken.
Vid den här tiden får man ströa ordentligt, varva med 2-3" strö. De känsligaste bitarna läggs överst och eventuellt lite tyngder ovanpå om det är viktigt att det inte slår sig. Vänd stapeln med långsidan mot vindriktningen. Detta ska göras direkt efter sågning, såvida det är på vintern eller tidig vår.
Får du till en bra torkning nu så kommer det bara vara ytan som ser tråkig ut.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #8 skrivet: 24 nov-15 kl 10:32 »
Hur är det med furu och tall?

Tänker bara vi sågade ner träden på gården vår på sommaren 2013 inför stundande husbygge. Sen travades dom och låg till nästa sensommar innan vi slutligen kapade och klöv till cirka 1m bitar. Tog ju lite länge och hela timingen var suboptimal, men tid och husbygge och nyfödda barn. Virket ser väl OK ut nu, ligger ute men på lastpallar och plast som tak.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #9 skrivet: 24 nov-15 kl 11:18 »
Hur är det med furu och tall?

Tänker bara vi sågade ner träden på gården vår på sommaren 2013 inför stundande husbygge. Sen travades dom och låg till nästa sensommar innan vi slutligen kapade och klöv till cirka 1m bitar. Tog ju lite länge och hela timingen var suboptimal, men tid och husbygge och nyfödda barn. Virket ser väl OK ut nu, ligger ute men på lastpallar och plast som tak.

Talar du om ved att elda? Furuvirke skall sågas inom någon vecka efter att det avverkats om det skall skall sågas till plank..

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #10 skrivet: 24 nov-15 kl 12:29 »
Jo detta för vedeldning.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #11 skrivet: 24 nov-15 kl 12:45 »
Furu och tall är olika namna på samma sak. Furu verkar vara känsligast, och att få fram virke helt utan missfärgningar är mycket svårt(enskilda brädor är inga problem). Skulle vilja säga nära nog omöjligt om det gäller lite större partier såvida man inte har tillgång till torkanläggning.
Hur länge de ligger innan sågning spelar ingen roll, vad som är viktigt är vilken tid på året de ligger. Det ska helst sågas på vintern för att kunna torka hela våren och vara tillräckligt torrt när sommaren kommer för att blånader inte ska bildas.
Är det byggnadsvirke för privat bruk spelar det iofs ingen större roll.

Vad gäller ved så finns det bara två krav oavsett trädslag
1. Tillräckligt torrt
2. Det ska hålla ihop när man tar i det

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Svamp på nysågat virke
« Svar #12 skrivet: 24 nov-15 kl 13:21 »
Jag menade furu och gran, skriv/tankefel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 6 användare
xaelanar, Stengrim, Trolle_85, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser