Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästa fast vattenslang på taket för solvärme/varmvatten  (läst 5143 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Har gjort en supersimpel solvärmefångare för varmvatten vid ladan. En 20 meters vattenslang som hänger på väggen framför en svart plåt... Har funkat okej för små duschar i solskenet. Har nu köpt ytterligare 40meter slang och tänkte lägga den på taket på ladan för att öka temperaturen och längden på duscharna.  :) Taket får mer sol längre tid på dygnet än väggen.

Hur fäster jag vattenslangen på plåttaket på smartast sätt? Det är en traditionell lada med plåttak i 45 graders lutning.
Känns lite fel att göra hål i plåten eller skruva upp muttrarna och fästa rep i...

Tips mottages gärna i ämnet, dock avböjs helst tips om andra sorters solfångare, vattenmantlade vedkaminer, vattenflödet på Mount Everest, solens position över ekvatorn eller liknande saker mina trådar brukar handla om efter 5-6 inlägg...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fästa fast vattenslang på taket för solvärme/varmvatten
« Svar #1 skrivet: 28 jun-15 kl 17:41 »
Lägg den under plåten. Det har jag prövat och det funkade bra.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Fästa fast vattenslang på taket för solvärme/varmvatten
« Svar #2 skrivet: 28 jun-15 kl 17:44 »
Lägg den under plåten. Det har jag prövat och det funkade bra.

Det är en gammal lada med enbart trä direktunder plåten. Inte så kul om det skulle läcka. Och tror inte jag får in en vattenslang inunder utan att ta loss plåten. Det funkar säkert men lite omständigare än vad jag tänkt mig.

xlab

  • Gäst
SV: Fästa fast vattenslang på taket för solvärme/varmvatten
« Svar #3 skrivet: 26 mar-16 kl 16:49 »
Har gjort en supersimpel solvärmefångare för varmvatten vid ladan. En 20 meters vattenslang som hänger på väggen framför en svart plåt... Har funkat okej för små duschar i solskenet. Har nu köpt ytterligare 40meter slang och tänkte lägga den på taket på ladan för att öka temperaturen och längden på duscharna.  :) Taket får mer sol längre tid på dygnet än väggen.

Hur fäster jag vattenslangen på plåttaket på smartast sätt? Det är en traditionell lada med plåttak i 45 graders lutning.
Känns lite fel att göra hål i plåten eller skruva upp muttrarna och fästa rep i...

Tips mottages gärna i ämnet, dock avböjs helst tips om andra sorters solfångare, vattenmantlade vedkaminer, vattenflödet på Mount Everest, solens position över ekvatorn eller liknande saker mina trådar brukar handla om efter 5-6 inlägg...

anv du PRM-slang eller PEX?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fästa fast vattenslang på taket för solvärme/varmvatten
« Svar #4 skrivet: 26 mar-16 kl 17:06 »
Min ide när jag läste det här är att ta tre reglar och på dom spika med större spik med 20 cm mellanrum långs hela. Sen skulle jag spika ihop en vinkel längst upp på var och en så att jag nu kan hänga dom med någon meters mellanrum över nocken. Nu kan jag hänga upp slangen  på spikarna.
kretslopp

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fästa fast vattenslang på taket för solvärme/varmvatten
« Svar #5 skrivet: 26 mar-16 kl 17:16 »
Min ide när jag läste det här är att ta tre reglar och på dom spika med större spik med 20 cm mellanrum långs hela. Sen skulle jag spika ihop en vinkel längst upp på var och en så att jag nu kan hänga dom med någon meters mellanrum över nocken. Nu kan jag hänga upp slangen  på spikarna.
Min morfar hade sitt varmvatten sommartid genom två stycken större vattenburna element som var ihopkopplade till sommarvattenkranen. Elementen var svartmålade och vattnet blev djävulskt varmt en varm dag. Om man skulle ha något liknande, och så en rejält isolerad vattentank efter, typ ackumulatortank modell mindre, och en temperaturstyrd pump så kunde man låta pumpen starta när det är en viss temp i elementen och skicka ner varmvattnet i acktanken. Då så kan man gissningsvis duscha varmt iaf långt in på kvällen och förmodligen även någon dag efter en varm dag.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser