Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodiesel, funkar med gammal traktor?  (läst 6163 gånger)

Moga

  • Inlägg: 23
    • Uppland
Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« skrivet: 25 maj-15 kl 17:49 »
Hej,
jag har en Volvo BM 35 traktor från början av femtiotalet och funderade på om man skulle börja göra egen biodiesel och köra på istället för vanlig diesel. Men jag har läst att biodiesel (RME) löser upp gummipackningarna i vissa äldre dieselmotorer och därmed förvandlar hela rasket till skrot. Och det vill jag ju inte riskera. Nån som har kört sin BM 35 på RME? Eller vet var jag kan hitta info om vilka motorer som ligger i riskzonen? Har redan frågat på Maskinisten.net men utan framgång.

Tack!
Micke
« Senast ändrad: 25 maj-15 kl 18:01 av Moga »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-15 kl 21:59 »
I motorn finns inga gummipackningar som utsätts för dieselbränslet. Det enda specifika problem man kan behöva se upp med är om förpumpen är en membranpump (den sticker i så fall ut från insprutningspumpen och ser ut som en mekanisk bränslepump till en gammal bensinmotor med förgasare), någon av de vanliga pumptillverkarna (vet ej om det är CAV, Bosch eller någon annan) har använt membran som inte tål RME. Om förpumpen däremot är en kolvpump så behöver man inte alls oroa sig.

Sen får man ju vara beredd på samma slags fenomen som då man börjar köra en gammal bensinbil på E85, nämligen att det nya bränslet kan lösa upp avlagringar i tanken som sedan sätter igen bränslefiltret. Det kan vara klokt att köpa på sig några bränslefilter så man har hemma om det blir problem. Ibland kan man råka ut för gamla söndervittrade gummislangar som skulle läcka som  såll om det inte vore för hartsavlagringar från gammalt bränsle på insidan, om nu de där hartsavlagringarna löses upp eller lossnar av ett nytt bränsle så ser man plötsligt hur dåliga slangarna egentligen har varit hela tiden.

Man bör komma ihåg att även om det på papperet (eller Youtubeklipp) verkar lätt att göra RME själv, så krävs det ändå en hel del kemikunskaper och "fingertoppskänsla" för att lyckas med processen. Det är alltför vanligt att det slutar med förstörda råvaror och en oidentifierbar sörja. Man måste t ex ha koll på pH-värden, se till att både råvaror och processkärl är fria från spår av olämpliga metalljoner, ha noggrann kontroll på kvaliteten på både rapsolja och metanol.

En sammanfattning: Det har INTE med motortypen eller dess konstruktion att göra om man kan vänta sig problem med RME eller inte, utan det beror på fabrikat och modell av insprutningspump som är monterad på motorn. Och det kan skilja mellan olika exemplar av samma motortyp, många tillverkare köpte gärna sådan utrustning parallellt från flera olika underleverantörer för att inte riskera att bli stående utan material om en underleverantör fick problem.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-15 kl 22:10 »
Jag skulle inte rekommendera RME i en gammal traktor.

Min erfarenhet är från lastbilar, men den är att ombyggda dieselbilar strular och de som är gjorda för RME funkar. De som är gjorda för RME ha en av/påslagbar förvärmning för bränslet som skall användas vid kallt väder. Trycker man inte på den knappen, så kan man räkna med att byta bränslefilter.

Kör du inte mycket så använd diesel, gärna med lite 2-taktsolja inblandat, kör du mycket, köp en traktor som är byggd för att gå på RME

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« Svar #3 skrivet: 25 maj-15 kl 23:33 »
Jag har kört min grålle rätt mycket (relativt sett) på RME, och det har gått bra sommartid. Nu råkar det vara en fyrcylindrig grålle, sommartraktor kallad, och när man kör på RME så får man nog kalla den högsommartraktor ;D

Ett problem som kan uppkomma när man inte kör så mycket är att det växer mer i fuktig RME än i vanlig blankdiesel. Och det täpper gärna igen.

Moga

  • Inlägg: 23
    • Uppland
SV: Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« Svar #4 skrivet: 26 maj-15 kl 11:08 »
Tack för de snabba svaren!

Jo håller helt med om att det är mer praktiskt att köra på vanlig diesel, speciellt som jag inte använder traktorn så mkt (används mest för att transportera en väldigt tung bostadsvagn), men det är ju nyfikenheten och miljötanken som kittlar :) och jag är helt på det klara med att bara kunna köra på RME när det är varmt. På sikt ska jag byta ut även min bensinbil mot en diesel av passande kompatibel modell och försöka övergå helt till hemmagjord RME, om jag lyckas med att blanda rätt mix dvs men det är ju en kul utmaning.

Bad den lokale traktorexperten att ta en titt och det visar sig att jag har en Bosch kolvpump som insprutningspump, så det var ju bra. Däremot är ju motorn av typen direktinsputad, och jag hittade efter lite sökning en annan tråd där du Torbjörn skrivit att det kunde bli problem med igenkoksade insprutare då. Vet du om det gäller även BM35an? Och hur ofta kan man räkna med att det kläggar igen? Om det bara är att rensa ngn gång i halvåret är det ju ingen fara, men om det blir vid varje körning så är det ju ingen idé.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-15 kl 11:44 »
Jag har även kört på rapsolja, rakt av, på sommaren. Både i bilen, traktorn och grävmaskinen. Fungerade i alla. Bilen hade förkammardiesel (lite modernare än grållens), medan grävmaskinen (tror jag) har direktinsprutning. Men det var inte många liter, bara för att testa.

Har en glad kamrat som gör egen diesel av begagnad frityrolja, och den blir fin. Han är inte kemist, men rätt så noga och läser på innan han startar sina projekt. Det blir dock en del restprodukter som inte är så trevliga, och det är trots allt lite mek med det hela, så jag är mer inne på att köra rakt av med isolerad tank och förvärmning.

Har nog kört ner till -10 med kingkaben och köpe-RME. Den gick oftast bättre på ren RME än på blankdiesel, men en gång hade de nog utfällningar i tanken på statoil i Södertälje, filtret satte igen så att bilen gjorde knappt 80 på vägen söderöver.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Biodiesel, funkar med gammal traktor?
« Svar #6 skrivet: 26 maj-15 kl 14:29 »
Man kan undra varför inte alla dieselmotorer har bränslefiltret förvärmt av motorns kylvatten, som Peugeot och Citroën har haft de senaste 25 åren eller så. Lösningen är mycket enkel - underdelen av bränslefilterhuset är tillverkad i ett stycke med motorns termostathus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser