Det är fullt gångbara beteckningar för s k diagonaldäck, det första talet anger slitbanans bredd i tum och det andra fälgdiametern i tum. Moderna s k radialdäck har istället slitbanans bredd angiven i millimeter. Så små däck som 9" brukar än idag ofta vara av diagonaltyp.
Med tanke på att diagonaldäck brukar ha "89-profil", dvs att profilhöjden är 89 % av bredden, medan radialdäck har 82 %, så bör ett lämpligt radialdäck med samma diameter som 6.00-9 -däcken heta 165R9 , även om däcket blir lite bredare än original.
När det gäller fälgdiametern så är det inte den synliga ytterdiametern längst ut på "fälghornet" som ska mätas, utan diametern på den plana yta där däcket ligger an.
Om släpvagnen är registrerad, så kan du ju kolla på registreringsbeviset eller hos Transportstyrelsen (
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx ) för att se vad det står för däckdimension där.
Bultcirkel kan man inte säga mycket om bara med utgångspunkt från däckdimensionen, men om axeln är tysktillverkad är det ofta 100 mm bultcirkel för 4-bultade fälgar respektive 112 mm för 5-bultade. En sak till som är viktig att ta reda på är fälgarnas inpressningsdjup (offset), det är avståndet mellan ett tänkt plan genom slitbanans mitt och det plan där fälgen ligger an mot nav/bromstrumma. Om man får tag i fälgar med för stort inpressningsdjup finns det risk att däcken hamnar för långt in och skrapar emot hjulupphängningsdelar.
Troligen är de gamla fälgarna märkta med dimension och kanske även inpressningsdjup. Ofta en ganska finstilt instansning som brukar stå någonstans i närheten av hjulbultshålen, på vissa franska fälgar kan den stå ute mot periferin. Om fälgarna är rostiga eller ommålade kan man behöva skrapa och stålborsta för att läsa eller ens hitta märkningen.