Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite problem med nya getter  (läst 4282 gånger)

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
Lite problem med nya getter
« skrivet: 15 okt-14 kl 14:15 »
Hej jag har en liten fråga å sökte mig hit via google. Det är så att jag från början fick 4 killingar, varav 3 stycken är bockar, dom föddes runt midsommar (ca 4 månader, ännu inte planerat vilka jag ska behålla av dessa). Nu är det så att jag fick 6 stycken getter gratis nyligen (runt 5 år gamla). Jag fick stora problem genom att dom inte accepterar killingarna i flocken å killingarna har fått mycket stryk av dom, jag fick helt enkelt ha dom avskilda. Jag märker också att dessa nya getter har stor benägenhet att slåss MYCKET med varandra också. Har varit med en del med getter förr å vet att dom har sin rangordning å slåss regelbundet, men aldrig som dessa, en av dessa verkar vara den som alla har mest respekt för då å ingen vågar sig fram å äta när man kommer med havre eller annat gott.
Någon som har något gott råd? skulle vara mycket välkommet. Vill ju att både killingarna och dessa ska kunna gå tillsammans utan att någon får allvarliga skador.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #1 skrivet: 15 okt-14 kl 18:43 »
Har killingarna ingen mamma som försvarar dem? Vad jag har märkt är att vuxna djur kan vara dumma mot killingar, men att deras mamma försvarar dem. Men du kanske köpte dem utan mamma?

Sen är det väl bara sluta med havren så har de mindre anledning att slåss om den. Finns ingen anledning att ge dem havre då det inte är getföda, såvida de inte är i slutskedet av dräktigheten etc.

Ge dem massor av sly, så har de något att göra istället för att bråka. Ge dem gott hö och mineraler och salt så deras behov av sådant är tillfredställt.

Du måste även ge hö på flera ställen, eller ha gott om plats där de ska äta om någon ranghög get är bråkig. Även bra med flera vindskydd eller stor ingång så ingen get hindrar en annan get från att komma in.

Slåss de mycket verkar de inte ha fastställt rangordningen så det kanske lugnar ned sig snart.

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #2 skrivet: 16 okt-14 kl 19:33 »
Nej killingarna har inga mammor, det va så att jag tog dessa killingar innan de skulle bara avlivas som mina första getter (mammorna skulle gå till mjölkning), jag har gjort många foder platser åt dom så alla kan finna något ställe att äta på så det är inget problem, har visserligen skämt bort killingarna en del med havre, men ska dra ner lite på det nu har jag tänkt mig. Nu i dag har jag sett att det inte är precis lika illa som det va i början, killingarna får äta på lagomt avstånd från de andra utan att de lägger sig i. Så en liten förbättring  :). Tack för svar å råd

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #3 skrivet: 16 okt-14 kl 22:50 »
har visserligen skämt bort killingarna en del med havre, men ska dra ner lite på det nu har jag tänkt mig.

Ta bort havren helt. Det är inte getföda och inget de behöver, speciellt inte bockar. Bockar kan få urinsten av det och då måste man avliva dem akut. Kraftfoder (havre och annat spannmål) behövs bara till dräktiga getter och sådana som ger di, eller mjölkas. Det är inte bra för deras mage (våmme) att äta havre.

Bra att du tog hand om några killingar från en getgård. Jag tror fler skulle sluta äta getost om de visste hur det går till, att killingar avlivas vid födseln för att vi människor ska ha deras mjölk.

Skönt att de går bättre med getterna. De blir säkert kompisar med tiden, men har du tänkt på att om du  har alla ihop kommer du få väldigt många killingar till våren. Killingar är svårsålda men du kanske vill slakta. Bockarna blir könsmogna när de är ca 4 mån.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #4 skrivet: 17 okt-14 kl 11:48 »
Börja med att genast skilja av den lilla getkillingen från hennes "bröder"! Smågetter kan börja brunsta redan vid 3 månaders ålder (ännu tidigare i värsta fall), så för att hon inte ska få killing fortare än vad hennes kropp klarar, måste hon få gå med de vuxna getterna istället. Du kan flytta tillbaka henne till bocksällskapet tidigast när hon är 7 månader om hon är välväxt, annars kan du vänta ännu längre med betäckningen. De vuxna getterna kan vara tuffa mot henne i början, men ge det lite tid!

Att äldre getter blir surtanter är inte alls ovanligt 8) , låt dem göra upp rangordningen, gärna ute i en hage så det finns gott om plats för ranglåga getter att smita undan. Håll ett öga så det inte blir för våldsamt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #5 skrivet: 21 okt-14 kl 21:05 »
Tack för alla svar, ja jag tror lämpligast är att ta bort havren från de små. Jag fick för 2 dagar sedan se att en av bock killingarna blev rejält stångad av getterna, nu är han på gränsen till att dö troligen, den är kraftigt uppsvälld i magen å blivit allt mer livlös, sökte på  google å fann att det kunde va trumsjuka men vet inte dock om detta beror på havren eller på att den blivit stångad. Hur som helst så kommer jag avliva den i morgon om den fortfarande lever. Nu vet jag inte om det redan gått så långt att get killingen blivit parad med någon av bockarna men ska ta tag i det också å göra något radikalt.
Tack för svaren
Ja

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #6 skrivet: 21 okt-14 kl 21:07 »
Om den är uppsvullen i magen så ge matolja..typ rapsolja eller olivolja med lite diskmedel i.... det är bråttom och kan rädda liv

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #7 skrivet: 21 okt-14 kl 21:20 »
Hej Macker har provat det i dag tidigare, läste om det när jag googlade lite. Så får se om det kan hjälpa men ser lite dystert ut än så länge :( i alla fall har jag provat så man får se. Sen till olivia: Ja det är det jag hoppas å räknar med att det ska bli lite killingar till sommaren, har även planer på att använda bock killingar å killingar i övrigt (om det blir för många) till kött.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #8 skrivet: 21 okt-14 kl 21:26 »
ge inte för lite olja..... det har jag gjort, tyvärr...utan ett par-3 dl får du se till att få i honom.

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #9 skrivet: 21 okt-14 kl 21:31 »
Okej ska ut till han en gång till i kväll å försöka få i honom, hoppas verkligen att det fungerar...tack för hjälp i alla fall  :)

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #10 skrivet: 21 okt-14 kl 22:20 »
Han va redan död  :( önskar bara jag visste vad som orsakade det, havren eller de andra getterna?

getgubben2014

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #11 skrivet: 21 okt-14 kl 22:31 »
Saken är att dessa killingar fått havre hela tiden sen dom kom till mig (slutet på augusti). Sen kommer dessa nya getter in  i bilden å denna bock blir stångad oerhört kraftigt av ledar geten å de andra. Först då blir han sjuk. Så jag undar så klart om det verkligen beror på havren?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #12 skrivet: 22 okt-14 kl 11:02 »
Stackars liten  :'( !
Svårt att veta om han dog av magproblem till följd av havren, eller om det berodde på stångningen. En kan inte säga så mycket när en inte sett själv, men personligen tycker jag att det verkar märkligt att en 4-månaders blir så illa stångad att han dör.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #13 skrivet: 15 dec-14 kl 06:08 »
Hur har det gått?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite problem med nya getter
« Svar #14 skrivet: 22 feb-15 kl 21:49 »
Ja, hur har det gått för er?  Att släppa ihop djur som inte tidigare känner varandra är alltid svårt.  De större getterna (som kanskse lärt sig från födseln att slåss om maten) har inte varit snälla mot de spädare, som inte haft någon som försvarat dem.  En fullvuxen bock kan ibland göra jobbet som "gömställe" åt småttingar, men det beror på hans personlighet.

  Jag hoppas att det inte var för hastigt foderbyte som orsakade killingens död.   :'(  För min del skulle jag inte bli så väldigt förvånad om någon av de större hade lyckats skada något inre organ.

  En foderhäck där det alltid finns hö/grovfoder, och där det går att äta runt om brukar hjälpa en del.  Då fungerar själva foderhäcken som "gömställe" för de mindre.

  Verkligen trevligt att få läsa hur du bryr dig om dina djur.  Hoppas du ska trivas här på gettavlan!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser