Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pressade rabarber  (läst 1623 gånger)

Cornelis

• Västerbotten
Pressade rabarber
« skrivet: 14 sep-14 kl 07:22 »
Hej, är det någon som har erfarenhet av att pressa rabarber. Görs det i råsaftcentrifug eller i press?
Bor i ett hus vid älven, odlar massa grönsaker och ser hönsen sprätta omkring på gården.

greven2

• Hälsingland
SV: Pressade rabarber
« Svar #1 skrivet: 16 okt-16 kl 20:22 »
har pressat rabarber i vår fruktpress och blev förvånad vad mycket vätska den innehöll ;D

BjörnBjörn

• -
« Svar #2 skrivet: 16 jun-17 kl 00:02 »
Jag testade att köra rabarber i råsaftcentifugen min, det gick inte. Fibrerna blev blev ej rivna i småbitar så de fastnade i "riv-tallriken" varpå det blev obalans i den och allt började skaka nå fruktansvärt. Det lilla saften jag hann så ut var dock väldigt god/sur/rabarberaktig!

Har läst att fruktpress är vad man ska satsa på!

The Pink Sheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-17 kl 20:31 »
De billiga råsaftcentrifugerna med fast rivskiva är ganska värdelösa tycker jag, har aldrig provat rabarber på dem, men rönnbär och sådant blev inte alls bra, surt som räven sade (eller mer korrekt väldigt beskt och verkade inte få ur fruktpektinet vidare bra heller), när man lagt ned flera timmar på att riva dem, men det var värt att göra experimentet...

Somewhere over the rainbow...

Hårt, tungt och framåt = Argt Mufflonfår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 7 användare (1 dolda)
Lena på Högen, Vitis, ärt, malarmaster, Charlotta Lundmark, per.martinsson

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser