Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  söker driv rem i läder, ca:6cm bred  (läst 4463 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« skrivet: 15 maj-14 kl 20:28 »
hej...min drivrem till fjäderhammarn gick av idag...men var får jag tag i en ny? den bör vara ca 60mm bred och 3-4 mm tjock. 2 meter ungefär är originalet,
och hur limar man skarvarna för att få så lite missljud som möjligt?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #1 skrivet: 17 maj-14 kl 19:11 »
Läderdrivremmar finns inte att köpas längre så om du skall ha en måste den specialtillverkas.
Jag har en kopia av en gammal bok på engelska om läderremmar och remtransmissioner och där står det att drivremmar skall tas ur ryggen på en nöthud. Bara vissa delar duger. Remmar av god kvalitet var ofta gjorda av två hoplimmade remmar utskurna på var sin sida av ryggen för att båda kanterna av remmen skulle töjas lika så att den inte drogs av remskivan vid belastning. Man skarvade dem genom att tunna ut ändorna och limma ihop precis som då en båtbyggare laskar en bräda.

Balataremmar finns inte heller att köpas längre såvitt jag vet.

I dagens läge brukar man använda flatremmar av gummi. De finns att köpas som metervara i olika bredder. De har ungefär samma tekniska egenskaper som en gammaldags läderrem. Man kan antingen skarva dem själv med skarvstycken av plåt eller så kan man beställa dem färdigskarvade med vulkaniserade skarv, såkallade skarvlösa gummiremmar.

Om du vill ha en kopia av boken så kan jag skicka den om jag får din e-postdress per personligt meddelande så jag vet var jag skall skicka den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #2 skrivet: 17 maj-14 kl 21:04 »
Beror på var du bor. Vulkade remmar idag är tillverkade i PVC med vävinlägg och är väldigt starka.  Habasit, Ammaeraal-Beltech är två fabrikat och det finns servicefirmor lite överallt i landet som vulkar. Jag var "lite" inblandad i sånt förr när jag byggde bandtransportörer.
Nästan alla som säljer kilrep vet någon som vet någon som....... om de inte gör det själva. Remmar behövs inte så märkvärdig utrustning till. Transportband och breda sådana kan va lite bökigare när de är 2-3 meter breda.  ;D

Som sagt, beror på var du bor. Jag kan nog fixa nånting och skicka om det kniper.


« Senast ändrad: 17 maj-14 kl 21:09 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #3 skrivet: 17 maj-14 kl 22:14 »
ok..jo denna har två skarvar, uttunnade.
lyckades få i gång hammaren för stunden genom att lägga en lapp över "sprickan" med epoxy, ingen höjdare kanske men har hållt ett par timmar hittills.
Grejjen med gummi är kanske attdet är som en koppling på hammaren, remmen går på ett frihjul tills man trycker ner pedalen som styr över remmen på drivhjulet. så remmen måste ju liksom glida lite. men det kanske går ändå....känner på mig att min lösning snart ger upp så förslag är välkommet.

bor förövrigt i östergötland.
tack

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #4 skrivet: 17 maj-14 kl 22:38 »
Ja jag har smidit litet på fjäderhammare och vet hur de fungerar. En helt normal frihjulskoppling som också användes på snickerimaskiner och metallsvarvar och pelarborrmaskiner och allt möjligt på den tiden när verkstäderna hade en ständigt snurrande kungsaxel uppe under taket och remmar ned till varje enskild maskin.

Jag tror att en gummirem skulle fungera förutsatt att du skaffar en rem som verkligen är gjord för ändamålet. De har gummiimpregnerad väv på ytan och gummi i mitten och väven gör att de inte "klibbar" mot remskivan så som en ren gummiyta gör. Gummi-Järvinen i Vasa har den sortens remmar i lager så där har jag köpt en men vem som säljer dem i Östergötland vet jag inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #5 skrivet: 19 maj-14 kl 00:11 »
Läder har den egenheten att det inte blir varmt och klibbar av den anledningen. Alla thermiska material gör det. Skulle tro att man kan få tag i en läderrem och skarva med ett vanligt remlås men vet inte var just nu.

En sadelmakare skulle jag börja med! De borde kunna få till en hygglig skarv också.
Googla sadelmakeri! Borde gå att beställa bredd, längd och tjocklek om de säger sig veta vilken kvalite´du behöver och skicka på posten.
« Senast ändrad: 19 maj-14 kl 00:20 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rubensgården

  • Gäst
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #6 skrivet: 19 maj-14 kl 06:11 »
Alfredssons maskinaffär kan ha. Reftele maskinservice vet någon som tillverkar. Fanns ju även en typ av textila remmar som kanske skulle fungera.

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #7 skrivet: 25 maj-14 kl 21:48 »
en vettig sadelmakare skulle kunna få till en sådan rem, det låter som om den är lagad som en töm, men utan sömn. Men personligen skulle jag vilja ha med sömn som går i en skåra så den inte stör mekaniken, en försänkt sömn. För jag inbillar mig att den skulle hålla längre då,..

att det bör vara ryggdelen av huden beror på att den är som starkast där, samt helst bara den bakom manken för halslädret är den svaga sidan, vilket syns genom att det är frasigt på baksidan, köttsidan. Bukläder är sådant man gör hundkoppel av... bla... yxfodral mm mm

Redwhip

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #8 skrivet: 16 jul-14 kl 22:30 »
 Här har du en länk till Kabetex, dom kan ta fram det mesta.
http://www.kabetex.se/

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #9 skrivet: 28 jul-14 kl 10:55 »
Tror Tärnsjö läder har drivremmar...

Knut

  • Inlägg: 25
SV: söker driv rem i läder, ca:6cm bred
« Svar #10 skrivet: 10 jan-15 kl 18:59 »
Min hustru kan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser