Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bryderi. Vad köpa?  (läst 6451 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #20 skrivet: 13 aug-16 kl 12:16 »
Normalt sikte, gott resultat på jakt.

Jag kan ju komplettera min frågeställning lite med att det är ju inte just 3-9x50 som är det intressanta utan kanske belysningen hos Vortex, jag kan absolut tänka mej ett lite mindre sikte.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #21 skrivet: 17 maj-17 kl 06:41 »
Inte så lite sent, men: http://www.oxo-optik.se/index.php?id_product=65&controller=product
Läste en test av ett av deras sikten i nån jakttidning, och det påstods leverera bra för de pengarna.
Själv kör jag med ett 30 år gammalt sikte med fast 2,5x förstoring. funkar bra dagtid och på kvällen kompletterad med lampa, men helt klart finns ett ljusstarkare sikte på önskelistan. Men vad jag förstår så får man hosta upp bortåt 10000:- för nåt vettigt med bra prestanda i skymningsljus.
Jag har nu haft ljuddämparen några år, och 6,5x55 smäller som 22lr ungefär. Men det skiljer mycket på situation, ibland hör inte jaktkamraten 100 m bort nån smäll alls, och ibland tror han att jag skruvat av den... Men klart är att det mesta ljudet som finns kvar är det som alstras av kulan, och det är ju svårt att dämpa.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #22 skrivet: 17 maj-17 kl 07:34 »
Oxa och kikarsikten i den klassen är inget man sätter på en klass 1 bössa. För samma peng som denna runt 2000kr finns det gott om begagnade med bättre kvalité t,ex leupold på blocket eller diverse handlares hyllor. Problemet med billiga sikten är att dem dessvärre inte alltid är skottfasta.
Ljuddämpare dämpar mest bakåt mot skytten medan knallen fortfarande är kraftig framåt och sidan kan man säga.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #23 skrivet: 01 nov-17 kl 23:59 »
 (:)  Off topic bortplockat. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #24 skrivet: 02 nov-17 kl 00:06 »
Jag kan ju komplettera min frågeställning lite med att det är ju inte just 3-9x50 som är det intressanta utan kanske belysningen hos Vortex, jag kan absolut tänka mej ett lite mindre sikte.


Haft ett Vortex. Jag vet inte hur det ser ut i ett dyrsikte men Vortexen kändes helt ok. Jag bytte dock bort det, inte för att det var något fel på siktet utan för att det hade medförstorande riktmedel och det gillade jag inte. Belysningen på Vortexen funkade fint, pricken var ganska liten vilket jag tyckte var bra. Nu har jag ett annat sikte utan medförstoring som jag trivs med, även det ett inte så dyrt sikte. Har även en kikare från Vortex, tycker jag fått bra kikare för pengarna. Klart att den inte går att jämföra med min lyxiga marinkikare som jag betalde allt för mycket för en gång i tiden men den var då mycket dyrare.


Hur gick det för dig då, vad blev det för sikte till slut och är du nöjd med det?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser