Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja hemgjorda grejer/kläder?  (läst 13613 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
sälja hemgjorda grejer/kläder?
« skrivet: 21 nov-06 kl 08:33 »
Är det någon som har någon bra länk till någon sida där man kan sälja hemstickade /virkade mössor, vantar. kläder etc.

Eller egensnickrade fågelholkar, fågelmatbord, möbler etc.

Tänkte mig inte blocket eller något sådant utan där köparen verkligen uppskattar att det är hemmagjort!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Richard

  • Gäst
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-06 kl 12:27 »
Auktionsajter: Budera,Qxl,Tradera egen websida.
MEN!!! Skatteverket har också hittat väggen till dem sajter.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-06 kl 17:39 »
Är det någon som har någon bra länk till någon sida där man kan sälja hemstickade /virkade mössor, vantar. kläder etc.

Eller egensnickrade fågelholkar, fågelmatbord, möbler etc.

Tänkte mig inte blocket eller något sådant utan där köparen verkligen uppskattar att det är hemmagjort!
Frugan vet jag har länk/länkar till svenska auktionssiter speciellt för konstnärer och hantverkare.
Hon är inte hemma nu men jag ska kolla upp addresserna när hon dyker upp.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-06 kl 09:09 »
Jag själv uppskattar att köpa sådana saker, men direkt av tillverkaren, då får man ett mervärde tycker jag. Genom vänner och bekantas bekanta eller marknaden på torget! Jag har ingen aning om ur stor del av denna sorts varor som kan tänkas säljas över "nätet"! Så det var ju inget svar på frågan ;)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #4 skrivet: 24 nov-06 kl 15:14 »
En egen liten hemsida kanske är att föredra då. Så kan man ju skapa sig en kundkrets.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #5 skrivet: 24 nov-06 kl 23:59 »
Det skulle kanske vara kul och ha nån slags nätverk/forum för alternativare där man kan gemensamt få ut sina grejor??? ??? ::)
Jag är också hantverkare...
Nån som har ett förslag???
                                                /norris

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-06 kl 22:04 »
Har funderat på att kanske starta en hemsida för att sälja eget hantverk: vävt, stickat, tovat och sånt.
Ni som har hantverksida på internet: går det bra att sälja?  ???
Är det svenska kunder eller utländska? Beställer dom enstaka grejor eller jättemängder? På vilket sätt fungerar betalningen, postförskott??
Kul om nån vill berätta, jag kan inte mycket av sånt här.  :)

louise

  • Gäst
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-06 kl 19:29 »
Nåt sånt har jag också tänkt mig längre fram och det blir definitivt en hemsida för att marknadsföra mitt företag. Men om vi fixar nån sorts gemensam hemsida dit alla kan länka sina företag skulle det ju vara himla bra!

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-06 kl 23:13 »
Har funderat på att kanske starta en hemsida för att sälja eget hantverk: vävt, stickat, tovat och sånt.
Ni som har hantverksida på internet: går det bra att sälja?  ???
Är det svenska kunder eller utländska? Beställer dom enstaka grejor eller jättemängder? På vilket sätt fungerar betalningen, postförskott??
Kul om nån vill berätta, jag kan inte mycket av sånt här.  :)
Frugan säljer handgjorda mjukisnallar på nätet. Både till mindre butiker som köper ett tiotal åt gången och till privatpersoner som oftast köper en eller två.
Betalningen sker via "Pay Pal" oavsett vart köparen bor. Hon säljer mest här i USA men även till Canada och Norden.
Hon har hållt på ett tag nu och nu går det ganska bra för henne. Hon har en 6-7 mindre butiker som fasta kunder och privatbeställningarna har också ökat det senaste året. Hon säljer en del på Etzy.com, men det mesta från sin egna website.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-06 kl 23:42 »
Tack Fred!
Pay Pal?? ???
Har inte riktigt koll på amerikanska grejer, är det som postförskott eller betalar man i förväg? Till nåt konto?

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #10 skrivet: 18 dec-06 kl 15:29 »
PayPal finns i sverige också... Kolla på Traderas hemsida, där finns det nog länkar till... Kom på nu att det jag tänkte på heter Payson. Kolla det då, på Tradera. :)

lite_av_varje

  • Gäst
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #11 skrivet: 18 dec-06 kl 15:55 »
Auktionsajter: Budera,Qxl,Tradera egen websida.
MEN!!! Skatteverket har också hittat väggen till dem sajter.


då kommer ju obönhörligen den här frågan...man får väl sälja sina egna saker? oavsett om det sker genom annonsering eller privat? hur mycket pengar får man "dra in" innan skatteverket ska ha "sin " del? har hört nånstans runt 7000kr/mån, sedan ska skatteverket ha för därutöver?+ är jag helt ute och cyklar eller??

lite_av_varje

  • Gäst
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #12 skrivet: 18 dec-06 kl 16:14 »
Auktionsajter: Budera,Qxl,Tradera egen websida.
MEN!!! Skatteverket har också hittat väggen till dem sajter.


nu har jag ringt skatteverket! det stämmer att dem har fått upp ögonen för främst FÖRETAG och folk som säljer MASSOR utav saker...iallfall får du som privatperson sälja för 50.000kr/år utan att behöva skatta för det ;D, jag sa då: jaha, så då får jag fortsätta sälja,för jag harbara sålt för 2.000kr.
bra va?? han önskade till och med mig lycka till med försäljningen... ;)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #13 skrivet: 18 dec-06 kl 16:43 »
Hej!

Jag driver mitt som enskild firma.  Det som är intressant för skatteverket är ju överskottet det blir.  Detta i sin tur innebär att jag är mycket noga med de utgifter jag har för rörelsen. Spar kvitton, gör bokföring  etc.

I en mindre omfattning så finns det någonting om hobbyverksamhet. Dessa regler kan jag inte.

Vad gäller sälja grejer för mindre än 50000 kr, så räknar man förmodligen med att ev överskott blir så litet när allt material, och alla andra kostnader betalts så det är ointressant att försöka få ut någon skatt.

Edgar

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #14 skrivet: 19 dec-06 kl 17:41 »
nu har jag ringt skatteverket! det stämmer att dem har fått upp ögonen för främst FÖRETAG och folk som säljer MASSOR utav saker...iallfall får du som privatperson sälja för 50.000kr/år utan att behöva skatta för det ;D, jag sa då: jaha, så då får jag fortsätta sälja,för jag harbara sålt för 2.000kr.
bra va?? han önskade till och med mig lycka till med försäljningen... ;)


Det är möjligt att dom ser mellan fingrarna på vissa lokala Skattekontor av praktiska skäl med sånt som understiger 50.000 men enl. ders egen brochyr gäller andra regler. All inkomst av hobbyverksamhet skall beskattas.

Skatteverket : Inkomst av Hobbyverksamhet

Det enda undantaget som finns angivet är "försäljning av vildväxande svamp, bär och kottar som understider 5.000kr per år".

Annars låter det ju väldigt bra, 100.000 skattefria kronor på två personer skulle vara ett välkommet tillskott till hushållskassan. Samma pengar som lön i eget företag skulle gå på minst 250.000 inkl. moms, soc.avgifter och skatt.





lite_av_varje

  • Gäst
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #15 skrivet: 21 dec-06 kl 22:09 »
Det är möjligt att dom ser mellan fingrarna på vissa lokala Skattekontor av praktiska skäl med sånt som understiger 50.000 men enl. ders egen brochyr gäller andra regler. All inkomst av hobbyverksamhet skall beskattas.

Skatteverket : Inkomst av Hobbyverksamhet

Det enda undantaget som finns angivet är "försäljning av vildväxande svamp, bär och kottar som understider 5.000kr per år".

Annars låter det ju väldigt bra, 100.000 skattefria kronor på två personer skulle vara ett välkommet tillskott till hushållskassan. Samma pengar som lön i eget företag skulle gå på minst 250.000 inkl. moms, soc.avgifter och skatt.







ja, läs under kapital,så ser du vad jag menar.....
min fråga till honom på skattemyndigheten var:
jag säljer på tradera, hur mycket får jag sälja för innan jag måste börja skatta för det?
han svarade då: hur menar du då?
jag svarade: som privatperson, om jag säljer mina gamla grejer....
då får du sälja upp till 50.000kr/år

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #16 skrivet: 21 dec-06 kl 22:20 »
Ok, då är jag med.

Som jag förstår det är det skillnad om man köper och säljer t.ex. konstverk, begagnade bilar, m.m. (=inkomst av kapital) ... men tillverkar man nåt själv o säljer måste man skatta för det från första kronan (=inkomst av "arbete").

Fast det är ju konsekvent i Sverige att arbete beskattas mycket högre än kapitalinkomster.

vargkramare

  • Inlägg: 9
    • Skogsråets
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #17 skrivet: 09 jan-07 kl 16:09 »
Jag har en hemsida där jag har en del av det jag gör
ligger ute. Hantverk, svampprodukter osv......
Men nån försäljning blir det inte genom den.
Istället så är det marknader, ett par lokala
presentbutiker och kontakter som gör att
nåt blir sålt.
Tyvärr törs jag inte ha priser och sånt på sidan.
Har sjukersaättning och då tror FK att man blir jätterik på
hantverket.
Men visst vore det skoj med typ en sida med länkar till de som säljer......
Hund och kattägande svampplockare

Mischa

  • Inlägg: 7
    • FriendlyShop!
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #18 skrivet: 15 jan-07 kl 17:54 »
Det skulle kanske vara kul och ha nån slags nätverk/forum för alternativare där man kan gemensamt få ut sina grejor??? ??? ::)
Jag är också hantverkare...
Nån som har ett förslag???

Av just den här anledningen startade vi http://www.friendlyshop.nu
Där kan man sälja sina saker jättelätt - poängen är att när någon beställer, får du automatiskts ordern, väntar på pengarna (inkl fraktkostnad) till valfritt konto, sen skickar du grejerna! Enda "nackdelen" är att betalningshanterarna ska ha lite %, men så är det ju överallt när man handlar på web-butiker... Vi som startat butiken är samma gäng som startade http://www.skola.gr8.se - så välkomna till det alternativa alternativet! ;)
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 17:55 av Mischa »

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:sälja hemgjorda grejer/kläder?
« Svar #19 skrivet: 17 jan-07 kl 13:20 »
Det är möjligt att dom ser mellan fingrarna på vissa lokala Skattekontor av praktiska skäl med sånt som understiger 50.000 men enl. ders egen brochyr gäller andra regler. All inkomst av hobbyverksamhet skall beskattas.

Skatteverket : Inkomst av Hobbyverksamhet

Det enda undantaget som finns angivet är "försäljning av vildväxande svamp, bär och kottar som understider 5.000kr per år".



Ha haaaaa! Läs här ur skatteverkets broschyr:

Undantag
Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte över-stiger 5 000 kronor.

Herregud, kan inte ens de som lever på att samla kottar få komma undan? De är fan inte kloka... Jag fattar verkligen varför folk fifflar.

Problemet med att ha inkomster på hobbyverksamhet är ju att man inte får momsa samt om det blir underskott ett år får du inte dra av underskottet mot någon annan inkomst.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser