Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med inåtväxande horn  (läst 11107 gånger)

:)

  • Inlägg: 4
    • -
Bagge med inåtväxande horn
« skrivet: 18 feb-12 kl 13:42 »
Hej!

Upptäckte idag att vår bagges ena horn har växt ganska konstigt, det växer liksom inåt mot hans huvud. och det är ganska nära att ta emot, du får knappt mellan ditt finger.

Vad kan man göra? går det att såga av den yttersta biten på hornet?

Skickar med några bilder för förtydligande

Tacksam för svar

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 14:06 »
Det är nog bara bultpistolen som funkar på han tyvärr, det finns olika former av horntrånghet och det verkar som dina bagge har en ganska svår.
Det går att kappa den yttersta biten men hornet växer och du är snart i samma sits igen.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 14:09 »
Jag kappa liten med grensaks på mine Spelsau och Jakobs. Funkar fint.

lena70

  • Gäst
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 14:17 »
Det är enkelt problem, bara kapa av den yttersta spetsen på hornet, vi brukar använda en bågfil. Oftast brukar hornet sedan sluta  att växa eller så ändrar hornet riktning,och fortsätter INTE med att växa in i huvudet mer..Ha bara lite koll sedan..Ev får du göra om procuduren en gång till..Behåll baggen!!

:)

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 14:26 »
Tack för svaren! vill ju helst av allt behålla honom. Alltså är det väl värt att försöka kapa, men hur mycket vågar man ta?

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 14:40 »
Att kapa 3 cm borde inte vara några problem.

Det är enkelt problem, bara kapa av den yttersta spetsen på hornet, vi brukar använda en bågfil. Oftast brukar hornet sedan sluta  att växa eller så ändrar hornet riktning,och fortsätter INTE med att växa in i huvudet mer..Ha bara lite koll sedan..Ev får du göra om procuduren en gång till..Behåll baggen!!

Då har vi väldigt olika erfarenhet var hornet hittar på efter en kapning.


En bagge som är horntrång för det ofta vidare till sina ättlingar så var måttfull med att använda hans avkommor i avel.
Använd i stället en bagge med bra horn och bygg upp en flock med bra anlag
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 15:21 »
Raserne er ulika. Jag har jacobs, svårt att hitta ny bagge. Hornene vokser i ca 4 år. Har haft rasen i 35 år.

Har Spelsau, Där brukar jag en bagge utan horn näste år

Different situations  :D

pellemania

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #7 skrivet: 18 feb-12 kl 15:34 »
Det finns ingen anledning att ta bort baggen, såvida du inte vill.
Jag har haft dorseth där det växer inåt och alt 1 ta ut en veterinär, bedöva kapa och bränn.
alt 2 be att få en såg av veterinären och kapa yttersta delen av hornen. Kommer inte ihåg vad sågen kallas för men den är
flexibel med en ring i varje ända så man lätt kommer åt utan att skada djuret.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #8 skrivet: 18 feb-12 kl 15:45 »
klart baggen ska ur avel om man inte vill föra vidare problemen, varför avla på defekter?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

lena70

  • Gäst
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #9 skrivet: 18 feb-12 kl 16:49 »
Har du honom i avel? Eller ska ha? Hur gammal är han? Är det ett bagglamm??..När jag tittar noga på bilderna, ser det ut som om hela ena hornet, trycker hårt mot huvudet, och inte bara spetsen på hornet? stämmer det?.
Vi har haft flera tackor, med liknande problem,(gute) vi har tagit bort dom ur avel..Men då växer deras horn, normalt, nästan hela vägen runt, men helt plötsligt får hornet för sig att växa rakt in i huvudet på dom, ( vid spetsen)det blir liksom en sväng på hornet, sedan ändrar hornet en felaktig riktning..Vetrinären sa att det var bara att kapa med såg..Håller väl samtidigt med de andra, kanske inte det bästa avelsmatrialet..Men du skrev att du ville ha honom kvar, och att du tyckte om honom, och då tycker jag, att du ska försöka att hjälpa honom.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #10 skrivet: 18 feb-12 kl 17:52 »
Absolut inget att avla på. Baggar som blir horntrånga år 3 och uppåt tycker jag inte är lika anmärkningsvärt, men år 1 och två ska de klara utan dessa problem.

:)

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #11 skrivet: 18 feb-12 kl 18:11 »
Har du honom i avel? Eller ska ha? Hur gammal är han? Är det ett bagglamm??..När jag tittar noga på bilderna, ser det ut som om hela ena hornet, trycker hårt mot huvudet, och inte bara spetsen på hornet? stämmer det?.
Vi har haft flera tackor, med liknande problem,(gute) vi har tagit bort dom ur avel..Men då växer deras horn, normalt, nästan hela vägen runt, men helt plötsligt får hornet för sig att växa rakt in i huvudet på dom, ( vid spetsen)det blir liksom en sväng på hornet, sedan ändrar hornet en felaktig riktning..Vetrinären sa att det var bara att kapa med såg..Håller väl samtidigt med de andra, kanske inte det bästa avelsmatrialet..Men du skrev att du ville ha honom kvar, och att du tyckte om honom, och då tycker jag, att du ska försöka att hjälpa honom.

Alltså, jag har endast två stycken får, han och en tacka. Han är ett år och har betäckt tackan i höstas. Hornet tycker inte hårt mot huvudet utan det är bara spetsen som är på väg in i det. och skulle ju gärna ha kvar honom ett tag till tills tackan lammat eller jag hittat någon ny kompis till henne. så han kommer ju inte ingå någon mer avel.

Vi ska se imorgon om vi kan såga bort en bit av spetsen då alltså.

mvh

lena70

  • Gäst
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #12 skrivet: 18 feb-12 kl 18:25 »
Fram med bågfilen..Kanske får lammet inte alls samma problem som sin far..Vi har ochså bara spetsen som växer in, löses enkelt med såg. Lycka till!!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #13 skrivet: 18 feb-12 kl 21:56 »
Vi har haft några ( som kom från en bagge med veterinärbrända horn, borta nu! ) som fick problem innan det var dags att slakta. Vi sågade med en liknande denna   http://www.getout.se/sv/artiklar/tradsag.html   

Viktigt dock att baggen är helt stilla och att någon häller vatten på hornet för att svalka ner, det ryker!. 3 personers arbete i 20 sekunder alltså!

Byt bagge vid tillfälle.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #14 skrivet: 18 feb-12 kl 22:08 »
Naturligtvis ska du behålla baggen så länge du känner för honom och vill ta ansvar för lite mer jobb. Det är inga problem att som tidigare skrivit att hålla hornen "stången" det är ditt beslut om du i framtiden vill ha samma problem --om dom nu uppstår i 1-2-3 led---Det är genetiskt.. Lycka till önskar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

:)

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #15 skrivet: 19 feb-12 kl 11:18 »
Nu har spetsen kapad och vi får se hur det går i framtiden.
Tack
mvh

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge med inåtväxande horn
« Svar #16 skrivet: 29 jun-16 kl 19:21 »
Min bagge Bosse, hans vänstra horn har svängt utåt igen ca 1cm från hans käke. Så där är ingen spets som pekar inåt.

Då detta är min första bagge så undrar jag bara lite om vad som är normalt eller åtminstone inget att oroa sig för.

Hans andra horn hade den goda smaken att vända ca 4cm från käken.

Hur länge växer hornen?

Han är värmländsk och fyllde 1 i våras.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser