Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering i timmerhus?  (läst 45482 gånger)

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
Isolering i timmerhus?
« skrivet: 19 jan-12 kl 08:00 »
Hej.

Vi har ett två plans timmerhus från mitten av 1800-talet som står på en torpargrund, golven är isolerade på 70-talet med sågspån (vilket har sjunkit ihop till ca 10-15 cm). Väggarna på plan 1 är oisolerade och har tretex invändigt och ytterpanel (kanske vindpapp) utvändigt. Plan 2 är ett tomt vindsutrymme med endast timmer väggar och oisolerat tak (halvvalmat).

Vi har tänkt värma huset genom att använda oss av eldning, huset har en mycket fin och renoverad mur stock med tre öppna spisar. Vi har tänkt använda 2 av dem, men primärt 1 med en spiskassett. Eventuellt köpa en till. Vi har tänkt att försöka leva så "off the grid" som möjligt.

Då vi kommer att flytta in där senare det här året och har inte råd att isolera båda golven och taket på en gång, så har vi tänkt så här:
1.   Vi börjar med att isolera vindsgolvet med 195 mm mineralull (lambda 37) efter att ha tagit bort allt gammalt sågspån (som sannolikt är fullt med mus avföring eftersom det är lite möss i huset efter att det har stått tomt ett tag). Vinden får stå tom så länge.
2.   Senare göra samma sak med golvet på plan 1.
3.   Innerväggarna på plan 1, där vi skall bo, har vi planerat att riva ner tretexen så att timret kommer fram i huset. Men då kolla alla springor osv. och dreva om mellan timmer + knutar med lindrev. Som jag har förstått det så har timret en mycket bra isoleringsförmåga i sig självt. Senare tilläggsisolera utvändigt med asfaboard eller något liknande.

Tänker vi galet här? Hur skulle ni göra med våra förutsättningar och i vilken ordning borde vi renovera?

Uppskattar alla svar!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-12 kl 10:04 »
De här svaren skall jag kolla på. Vi har också timmerhus. Men bra isolerade golv. Fulla med torv som ser ut som den är ditlagd förra veckan trots att den legat där sedan 1899 typ :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 15:48 »
Jag skulle föredra ekofiber istället för mineralull i bjälklagen. Ekofiber har ungefär samma isoleringsvärde som mineralull men är fukttekniskt mycket bättre och är lättare att få tätt mot gamla ojämna bjälkar och väggar. Dessutom trivs inte möss i den. Ekofiber fungerar bra utan fuktspärr (plast) men jag förestår att ni lägger tjärpapper på insidan för det bromsar fuktvandringen litet. Tvärt imot fabrikantens anvisningar tycker jag att man skall packa ekofibern en aning så att den inte sättnar och det blir glipor. Isoleringsvärdet i början blir visserligen en aning sämre men ändå inte så mycket sämre som det blir på lång sikt med sättnad isolering.

Öppna spisar av svensk modell är vedervärdigt ineffektiva. Personligen skulle jag föredra såkallade "plåtugnar", det vill säga plåtklädda murade rörspisar av den typ som var vanliga här kring sekelskiftet 1900......men man får ta vad man har......

Personligen skulle jag driva om ytterväggarna med lindrev och sedan lägga på antingen ett tjockare lager träfiberskivor (tex. 30mm Runkoleijona eller motsvarande) eller en tunn tilläggsisolering+asfaboard på utsidan.

TW
byggnadsingenjör och timmerman
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 19:14 »
håller med TW. undvik mineralull,använd endast naturmaterial i timmerhus.
Timmerväggar behöver inte isoleras,men använd vindpapp eller dyl. på utsida. det räcker i allmänhet.
se till att fönster o dörrar är täta i första hand samt att tak/vindsgolv är riktigt isolerat,det är där värmen sticker.
Ulf

Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 19:19 »
Håller med ovanstående skribent.

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 10:15 »
Tack för era råd, mycket uppskattat!

Har bara hunnit titta lite snabbt på ekofiber på nätet, men jag skall nu undersöka detta mer.
En fråga då, var köper jag ekofiber? Jag hittar bara ett fåtal företag som handlar med ekofiber och de verkar vilja komma och göra jobbet åt mig. Men jag vill göra jobbet själv, då jag vill undvika extra kostnader.


Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-12 kl 11:32 »
Tack för era råd, mycket uppskattat!

Har bara hunnit titta lite snabbt på ekofiber på nätet, men jag skall nu undersöka detta mer.
En fråga då, var köper jag ekofiber? Jag hittar bara ett fåtal företag som handlar med ekofiber och de verkar vilja komma och göra jobbet åt mig. Men jag vill göra jobbet själv, då jag vill undvika extra kostnader.

Det ligger packat i balar och behöver gå genom deras maskin för att fluffas upp. Kolla om de kan köra i det i vanliga säckar till dig. Så gör de här nere om man vill. Eller om det går att hyra en maskin någonstans? Jämför allt med kostnaden om en firma skulle göra hela jobbet.
Det går att fluffa upp balarna manuellt, men det är ett djävulskt terapijobb om det är större mängder.

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-12 kl 14:00 »
Ok, tack för infon. Jag skall ringa runt och kolla på priser och alternativ.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #8 skrivet: 20 jan-12 kl 14:25 »
Det finns ekofiber på skivor som man hanterar själv, fungerar på samma sätt som skivor av mineralull. T ex Bauhaus säljer ett finskt fabrikat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #9 skrivet: 20 jan-12 kl 16:09 »
Tack för tipset! Ska kolla upp det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #10 skrivet: 20 jan-12 kl 16:21 »
Absolut ingen mineralull. Har man inte haft möss innan så får man det.....
Vill man inte ha sågspån så är Ekofibern helt klart bäst.
Tänkt på att firmorna som sprutar ekofibern har erfarenheten att pumpa in rätt mängd och fylla upp alla utrymmen.
Och det som du kanske kommer lägga 2 dagar på fixar dom på en förmiddag.  Dessutom så kan du säkerligen räkna hem rotavdrag vilket gör det lite billigare i slutändan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #11 skrivet: 20 jan-12 kl 17:53 »
Hej.

Vi har ett två plans timmerhus från mitten av 1800-talet som står på en torpargrund, golven är isolerade på 70-talet med sågspån (vilket har sjunkit ihop till ca 10-15 cm). Väggarna på plan 1 är oisolerade och har tretex invändigt och ytterpanel (kanske vindpapp) utvändigt. Plan 2 är ett tomt vindsutrymme med endast timmer väggar och oisolerat tak (halvvalmat).

Vi har tänkt värma huset genom att använda oss av eldning, huset har en mycket fin och renoverad mur stock med tre öppna spisar. Vi har tänkt använda 2 av dem, men primärt 1 med en spiskassett. Eventuellt köpa en till. Vi har tänkt att försöka leva så "off the grid" som möjligt.

Då vi kommer att flytta in där senare det här året och har inte råd att isolera båda golven och taket på en gång, så har vi tänkt så här:
1.   Vi börjar med att isolera vindsgolvet med 195 mm mineralull (lambda 37) efter att ha tagit bort allt gammalt sågspån (som sannolikt är fullt med mus avföring eftersom det är lite möss i huset efter att det har stått tomt ett tag). Vinden får stå tom så länge.
2.   Senare göra samma sak med golvet på plan 1.
3.   Innerväggarna på plan 1, där vi skall bo, har vi planerat att riva ner tretexen så att timret kommer fram i huset. Men då kolla alla springor osv. och dreva om mellan timmer + knutar med lindrev. Som jag har förstått det så har timret en mycket bra isoleringsförmåga i sig självt. Senare tilläggsisolera utvändigt med asfaboard eller något liknande.

Tänker vi galet här? Hur skulle ni göra med våra förutsättningar och i vilken ordning borde vi renovera?

Uppskattar alla svar!

3.   Innerväggarna på plan 1, där vi skall bo, har vi planerat att riva ner tretexen så att timret kommer fram i huset. Men då kolla alla springor osv. och dreva om mellan timmer + knutar med lindrev. Som jag har förstått det så har timret en mycket bra isoleringsförmåga i sig självt. Senare tilläggsisolera utvändigt med asfaboard eller något liknande.
Hej
Om du har möjlighet och tid så prova att isolera med väggmossa/husmossa kan tyvärr inte latinska namnet. Jag har själv isolerat ett antal timmerstommar med denna mossa. Även om stommen får stå flera år så drar mossan inte in fukt i långdraget som sten och mineralull gör. Med följden att det möglar i långdraget...
Om mossan blir blöt torkar den ganska omgående när vädret blir torrt.
Hittar du bra ställen i äldre granskog kan du plocka säckvis med denna mossa. Vill man räkna på arbetet med detta kan man ju jämföra med priset på lindrev.
Vill du ha bild på en vägg som är drevad med mossa så säg till så ska jag fota huset vi håller på att bygga.
Hare gott och lycka till med bygget.
Getar´n
Livsglädje

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #12 skrivet: 20 jan-12 kl 18:11 »
Det finns ekofiber på skivor som man hanterar själv, fungerar på samma sätt som skivor av mineralull. T ex Bauhaus säljer ett finskt fabrikat.

Såna använde vi när vi renoverade barnens rum. Det var mellan innertak och vindsgolv den användes och i snedtaket. det blev lite över som precis räckte till att isolera vinden på tillbyggnaden med. Trevligt material att jobba med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #13 skrivet: 20 jan-12 kl 18:12 »
Såna använde vi när vi renoverade barnens rum. Det var mellan innertak och vindsgolv den användes och i snedtaket. det blev lite över som precis räckte till att isolera vinden på tillbyggnaden med. Trevligt material att jobba med.
Ja, visst är det ett trevligt material, inte kliigt som annat isolermaterial är. Har själv använt det till snedtaket i mitt hus, är mycket nöjd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #14 skrivet: 20 jan-12 kl 18:17 »
Att timmer skulle ha någon mirakulöst bra isolerande egenskap är en gammal sanning. Den var bra i jämförelse med mycket annat förr i tiden.
En åttatums timmervägg släpper genom ungefär lika mycket värme som en 6 centimeters mineralullsisolerad regelvägg. Tror man idag brukar bygga med 30cm mineralull vid nybyggen. Har man möjlighet att isolera stommen utanpå med tex. 70mm ull så mer än fördubblar det husets effektiva isolering. Det kan man göra snyggt utan djupa fönstergluggar och annat om man renoverar grundligt.

Därmed inte sagt att timmer är kass, den har många andra fina kvalitéer..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #15 skrivet: 20 jan-12 kl 18:58 »
8-tumstimmer vilken lyx. En annan har 3-tums liggande plank, 28 mm panel på utsidan och pappspänning på insidan. Jag fryser inte och ingen fukt eller tillfälliga vattenläckor gör att jag behöver riva en massa för att det ska torka heller.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #16 skrivet: 20 jan-12 kl 19:14 »
Visst är åtta tum tjockt som fan. Men gamla metoder trots alla sina kvalitéer är inte så energieffektiva. Tänker ibland på om man kunde hittat nåt bra sätt att kombinera traditionella lokala byggmaterial, byggteknik som andas och är sund men ändå få till hygglig energieffektivitet. Kollegans passivhus har en totalt förbrukning på 3000kWh för värmen per år, vad är det, två kubikmeter ved om året? Nu är det visserligen en ganska ocharmig frigolitlåda men tanken på att gå ner från 15-20 kubikmeter per år till 2 är förståss oerhört lockande. Passivhus med ekomaterial. hmm.. Det tristaste är förståss om man måste börja med FTX och sånt skit.  :P
Ursäkta trådurspårningen  ;)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #17 skrivet: 20 jan-12 kl 19:24 »
8-tumstimmer vilken lyx. En annan har 3-tums liggande plank, 28 mm panel på utsidan och pappspänning på insidan. Jag fryser inte och ingen fukt eller tillfälliga vattenläckor gör att jag behöver riva en massa för att det ska torka heller.

Precis. Man ska nog tänka sig för ganska så noga innan man tilläggsisolerar timmerkåkar... Fukten ska kunna vandra, och inte hållas kvar så det ruttnar och möglar..

Vår timmerkåk är varm och go med lite eldning, trots att det är så gott som oisolerat. Den mineralull som fanns i köket är utriven (inklusive allt musbajs däri), och där är stommen bar invändigt. Köksfönstret har tidigare ägare bytt till ett smalare, och bara satt dit lite grovt plank i glipan som blev, så man ser faktiskt ut genom springorna (ska leta rätt på originalfönstret och sätta tillbaks tänkte jag..). Trots att förutsättningarna låter rätt kassa så håller huset värmen nåt otroligt, och fukten som var efter att huset stått tomt nåt par år har försvunnit sen vi kunde börja elda.. Timmer må kanske inte ha nån fantastisk isoleringsförmåga, men man ska definitivt inte underskatta en timmerkåk!

Mitt råd är alltså. Flytta in i huset. Skaffa ordentligt med ved, och bo en vinter och se hur huset uppför sig när ni värmer murstocken.. Besluta sen om vad ni ska göra.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #18 skrivet: 20 jan-12 kl 19:38 »
Rådet att bo i huset en vinter innan ni gör något är klokt!

Men det är inte säkert att det är historiskt korrekt att ha timmerstommen bar inne i huset. Jag har oxå en 1800-talstimmerkåk, och där är det först timmerstommen, sedan ett lager lerklining av något slag (som bl.a. innehåller koskit!) och sedan ett antal lager tjocka och färgsprakande tapeter. Sen på 60-talet slog någon på tretex ovanpå hela rasket, precis som på ert hus, och så ytterligare mera tapetlager. Vi har skruvat upp gips (inte så gammeldags, feståss)på tretexen och sedan kommer vi fylla på med tapeter i gammal stil...flera lager blir det nog så småningom :P .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #19 skrivet: 20 jan-12 kl 19:42 »
ett tips på bra litteratur är den nyligen utgivna boken "Energiboken" utgiven av Svenska Byggnadsvårdsföreningen i samarbete med Energimyndigheten.Där beskrivs hur man energieffektiviserar gamla hus med rätt metoder för att undvika framtida problem.författare är olika experter inom sina områden.
Boken kan köpas genom www.byggnadsvard.se    Har den själv o är lite husbibel just nu,tänk vad enkelt det är att slå ner mineralullstalibanerna när man har ny fakta om hur dåligt det systemet är. Ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser