Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spånisolering kontra mineralull.  (läst 15615 gånger)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #20 skrivet: 28 nov-17 kl 23:18 »
Det sista du bör använda är cellplast. Det näst sista är mineralull.
Det genomgår en miljöovänlig tillverkningsprocess, det är mumma för möss och annan ohyra, det är hälsovådligt vid anläggning m.m.

Jag rekommenderar (billigast) industrihampa i lösull, om du får tag på någon odlare. Jag har kontakter, hör av dig isåfall. Mycket billigt, slitstarka värmande fibrer, ohyran avskyr det pga THC-halterna. Men det är svårt att uttala sig om K-värdet...

Det går att blåsa in isolering annars, ekofiber eller termoträ, www.termotra.se Enkelt, arbetsbesparande, bra brand och fuktegenskaper.

Linfiberisolering säljer Claessons trätjära i Göteborg, www.claessons.com


Du får gärna dela med dig av kontakter med odlare till mig också.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #21 skrivet: 29 nov-17 kl 14:14 »
Hampa som isolering är ett bra alternativ. Den enda nackdelen är att det dammar mycket när man ska lägga den, i alla fall om det är långfiber, men med ett bra skyddsmask så är det inga problem. 60 kg/m3 går det åt och 1233kr fick jag betala för 60kg , finns säker billigare.

Här er ett examensarbete om isolering som är gjort på Högskolan i Gävle. På sidan sid 48 kan man se att hampa är ett av dom bättre isoleringsalternativen, till o med bättre än mineralull.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033868/FULLTEXT01.pdf

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #22 skrivet: 29 nov-17 kl 14:26 »
Jo, jag står i stånd att isolera hela nedervåningen på huset och skulle föredra hampa. Men dels är priset högt, och dels finns här inga leverantörer i Västernorrland som jag hittat, så ska jag köra hampa kommer jag få beställa all isolering i ett stort lass som jag måste förvara tills jag är klar.

Just nu lutar jag faktiskt åt kutterspån, men packa den ganska hårt. Det är flera timmermän som rekommenderar det. Att det är lite större värmeförluster kan ha sin poäng för att hålla det torrt i krypgrunden. För att hålla golven varma är det viktigaste tydligen att till varje pris förhindra drag. Dvs en toktät (men förstås inte diffusionstät) trossbotten och att se till att ha rätt mängd spån.

Kutterspånet fjädrar ju på ett annat sätt än sågspån, så man ska inte få samma problem med krympning om man bara har rätt mängd.

Men jag är tveksam. Det FINNS folk som sprutar cellulosa i trakten, men jag är inte så säker på vad de använder för flamskydd osv. Och då är jag också fast vid att vara tvungen att göra precis hela nedervåningen i ett enda svep. Jag skulle nämligen först vilja börja med det hörn där vi ska börja med trappan för att på så sätt få tillgång till övervåningen utan att behöva springa på nån jäkla stege.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #23 skrivet: 29 nov-17 kl 14:40 »
Jag har haft ett garage där det var ca 10 cm gullfiber och fick takdropp vid -10, när jag lackade bilar och höjde tempen till ca 30 grader.

Blåste upp ca 15 cm kutterspån utan att packa den och problemet var löst.
Kunde även halvera effekten på elementen.

Har även haft ett hus med torpargrund och 15 cm kutterspån i golvet och det funkade bra.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #24 skrivet: 29 nov-17 kl 14:50 »
Klarar man sig med 15cm i Lappland borde det gå hur bra som helst med 20cm i Västernorrland... :-)

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #25 skrivet: 29 nov-17 kl 15:05 »
Eller så funkar det för mig eftersom jag inte vet om att det inte går, men vi får väll se om nån av "experterna" här på forumet klargör detta >:D

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #26 skrivet: 29 nov-17 kl 15:27 »
Det är nog som di gamle säger att det inte är värmeförlusten som gör kalla golv, utan draget.
Även om isoleringsförmågan är lägre på spån så vill ju ändå värmen uppåt. Kanske är det tom en fördel med lite mer värme i torpargrunden.
Man får elda lite mer bara :-)

Drag är värre däremot.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #27 skrivet: 29 nov-17 kl 15:34 »
Draget är nog bäst att ha skorsten och har du en murad med ventilationskanaler, så blir det golvkallt om det inte är tätt nertill.
I mina hus är det en ventil i skafferiet som man reglerar så det blir svalt i det och glesa fönster som luften kommer in igenom.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #28 skrivet: 29 nov-17 kl 15:39 »
Det är spån i väggarna med och jag har mindre vedförbrukningen jämfört med södra Sverige, fast mina hus är större, om man ska lita på vad jag sett andra skriva tidigare.
Någon har sagt att blåsten och fukten söder ut är orsaken.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #29 skrivet: 29 nov-17 kl 15:41 »
Det kan nog stämma.
Tyvärr är det fuktigare här än hos dig också.
Fuktigt virke lär vara sämre isolering än torrt. Och fuktig luft transporterar värmen (och därmed kylan) bättre.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #30 skrivet: 29 nov-17 kl 18:05 »
Det är spån i väggarna med och jag har mindre vedförbrukningen jämfört med södra Sverige, fast mina hus är större, om man ska lita på vad jag sett andra skriva tidigare.
Någon har sagt att blåsten och fukten söder ut är orsaken.

Blåst och fukt gör ingen inverkan på ett välisolerat hus i söder. Jämför man en villas vedförbrukning i söder eller i norr, och villornas storlek och deras isolering är identiska, så ligger ju vedförbrukningen mycket högre i norr.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #31 skrivet: 29 nov-17 kl 18:08 »
Blåst och fukt gör ingen inverkan på ett välisolerat hus i söder. Jämför man en villas vedförbrukning i söder eller i norr, och villornas storlek och deras isolering är identiska, så ligger ju vedförbrukningen mycket högre i norr.

Källa på ditt påståendet

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #32 skrivet: 29 nov-17 kl 18:13 »
Livets hårda skola. Jag har mycket goda vänner som eldar med ved, både i norra Norrland och i nordöstra Skåne. Vet dessutom något exempel där villan i norr är extremt välisolerad, men har en väldigt mycket högre vedförbrukning än mindre isolerade villor här nere i "Centraleuropa". Det är som bekant skillnad på minus 25-35 grader och minus 2 grader flera dygn i sträck.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #33 skrivet: 29 nov-17 kl 18:20 »
Livets hårda skola. Jag har mycket goda vänner som eldar med ved, både i norra Norrland och i nordöstra Skåne. Vet dessutom något exempel där villan i norr är extremt välisolerad, men har en väldigt mycket högre vedförbrukning än mindre isolerade villor här nere i "Centraleuropa". Det är som bekant skillnad på minus 25-35 grader och minus 2 grader flera dygn i sträck.

Det skulle vara mer intressant om du styrkte dina åsikter med mer välgrundade fakta/undersökningar än "mycket goda vänner."

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #34 skrivet: 29 nov-17 kl 18:22 »
Livets hårda skola. Jag har mycket goda vänner som eldar med ved, både i norra Norrland och i nordöstra Skåne. Vet dessutom något exempel där villan i norr är extremt välisolerad, men har en väldigt mycket högre vedförbrukning än mindre isolerade villor här nere i "Centraleuropa". Det är som bekant skillnad på minus 25-35 grader och minus 2 grader flera dygn i sträck.

Du uttrycker dig så det framstår som fakta, men i själva verket var det ett antagande att det är så generellt, baserat på information från några vänner.

Till skillnad mot vad jag skrev.

Det är spån i väggarna med och jag har mindre vedförbrukningen jämfört med södra Sverige, fast mina hus är större, om man ska lita på vad jag sett andra skriva tidigare.
Någon har sagt att blåsten och fukten söder ut är orsaken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #35 skrivet: 29 nov-17 kl 21:50 »
Nu är det väl så att alla hus inte är perfekta, utan vi dras med vad vi har till dess vi har ork och pengar att åtgärda felen.

Jag bor nu i ett tre gånger större hus än vad jag gjorde för 20-30 år sedan. En av mina bröder har den kåken nu, och när tempen är kring nollan och det blåser drar den lilla kåken mer energi än den stora, men när det är -20 och vindstilla så drar det stora huset mer. Ungefär samma väggtjocklek (isoleringsgrad, u-värde), men det lilla är helt klart otätt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #36 skrivet: 29 nov-17 kl 21:55 »
Nu är det väl så att alla hus inte är perfekta, utan vi dras med vad vi har till dess vi har ork och pengar att åtgärda felen.

Jag bor nu i ett tre gånger större hus än vad jag gjorde för 20-30 år sedan. En av mina bröder har den kåken nu, och när tempen är kring nollan och det blåser drar den lilla kåken mer energi än den stora, men när det är -20 och vindstilla så drar det stora huset mer. Ungefär samma väggtjocklek (isoleringsgrad, u-värde), men det lilla är helt klart otätt.

Tror du har rätt, men är nog fel om man frågar någon som tror sig veta allt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #37 skrivet: 29 nov-17 kl 23:47 »
Den främsta skillnaden mellan norra Norrland och Skåne ur uppvärmningssynpunkt är att det är färre dagar per år som huset måste värmas i Skåne.

En annan aspekt som är värd att tänka på, är ju att ju längre söderut man kommer desto mer solinstrålning finns som huset kan ta vara på. Det är inte bara lufttemperatur och fuktighet som avgör hur mycket värme man måste tillföra från egna värmekällor.

Om man ser på vedförbrukning och bara tittar på vilken volym ved man förbrukar och inte på hur mycket energi i form av ved man matar pannan med, så missar man helt och hållet skillnaderna pga olika värmevärde, olika densitet mm i ved från olika träslag.
Lite mer rättvist skulle det bli om man angav vedförbrukningen i vikt och inte i volym.

Jag kan också tänka mig att en bidragande orsak till skillnader mellan olika landsändar är att eftersom fastighetspriserna ligger lägre i glesbefolkade delar av Norrland, så anser man att det inte lönar sig att kosta på bästa möjliga teknik när det gäller moderna vedpannor mm eftersom man ändå inte får igen investeringen den dag man ska sälja huset. Då blir det bättre totalekonomi att göra av med mer ved i en billigare anläggning, i synnerhet om man dessutom har veden billigt eller nästan kostnadsfritt.
För den som bor i södra Sverige med höga fastighetspriser och som dessutom måste betala dyrt för köpeved, så är investeringen i en förstklassig panna småpengar i sammanhanget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #38 skrivet: 29 nov-17 kl 23:57 »
Har en känsla av att det byggts fler dåliga hus i södra delen av landet än i norra. Man kommer ju liksom undan med ett dåligt isolerat hus om det sällan blir så kallt, eller om man skall tänka snällt så är vintern mer närvarande i den husbyggande norrlänningens tankar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #39 skrivet: 30 nov-17 kl 00:14 »
Det hus jag bor i nu har timmerväggar med puts på insidan och panel på utsidan, och så får det nog förbli. Men vinden är isolerad med ett tunt lager sågspån som använts som toalett av möss i ett sekel, så det tänker jag suga ut och funderar på att lägga upp ca 30cm kutterspån istället. En granne gjorde liknande men valde pappersmassa som en firma blåste upp. Fördelen med pappersmassan var enligt firman att den var behandlad med brandskyddande salt som dessutom hindrade mögel och var osmakligt för möss.

Jag tänker att kutterspån är trevligt, billigt och dessutom hyfsat bra isolerande, och att huset ändå är av trä i övrigt så om det tar sig så spelar inte brandskyddet någon roll. Har jag missat något väsentligt tror ni?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 8 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser