Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp höns för försäljning?  (läst 2990 gånger)

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
Föda upp höns för försäljning?
« skrivet: 23 jul-17 kl 21:21 »
Hej på er!
Finns det någon efterfrågan på höns och tuppar? Jag har en liten flock för husbehov men funderar på att kläcka fram några till och sälja. De jag köpte av sa att de åker på hönsbytardagar och där säljs alla hönor (men tupparna blir ofta osålda). 150kr/ höna tog de (ca 12 veckor gamla), tupp skickade de med på köpet till den som ville. Gissar att det inte är någon efterfrågan på tuppar ens som slaktdjur då en färdiggrillad kyckling kan köpas för 39kr. Har ni några erfarenheter, tips och råd att dela med er av?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-17 kl 21:33 »
Yrkesmässigt så är det en klen bransch.
Men för att dryga ut hobbykassan för sin egen hönshållning så funkar det.

Slakttuppar däremot kan vara något att satsa lite på, om man lyckas skaffa sig ett gott namn och kan erbjuda färdigslaktade djur av bra kvalité.

Men för att sälja hobbyhöns till privatpersoner, näe.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-17 kl 21:40 »
Jag har bara en liten flock i villa, 6 hönor för tillfället, men jag började med två. Sen har jag haft kycklingar nästan varje år (befruktade ägg från lite olika håll) Jag har haft tur och fått många små hönor och har ju inte plats för så många.  Har sålt ett par hönor varje år,oftast ettåringar från förra årets kull. 

Inte svårt alls att sälja hönor.   Man kan läsa 'höns önskas' på detta forum t.ex. Mina har inte haft någon särskild ras, fast jag har förstås berättat vad jag vet om dem för köparen.

Tuppar har vi ätit själva.  Några har jag sålt för någon 50-lapp.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #3 skrivet: 23 jul-17 kl 22:10 »
Sälja 10 hönor är inte så svårt, svårare att sälja 100 eller flera hundra.
Dessutom om man ska göra "affär" på dem så kan man inte sälja dem för 150 kr.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-17 kl 22:19 »
Jag föder upp för att få  till mig själv. Men med inte stor otur i könsfördelningen brukar det bli några hönkycklingar till övers. Att få sålt dessa är inte svårt. Tuppkycklingarna varken försöker eller vill jag sälja. De hamnar i frysen utom några enstaka särskilt lovande. Men att föda upp en massa extra med avsikt att sälja, nej, det är inte värt all tid och allt besvär enligt min mening.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #5 skrivet: 23 jul-17 kl 23:48 »
Det är inget storskaligt jag tänker mig utan bara så att kostnader för foder, strö mm täcks så att hönsen inte kostar mig något utöver tid för skötsel. Har ett litet hönshus (5x2,5m) så några mängder kan det inte bli fråga om, men några till för eget behov, utöver de tre jag har idag, vill jag nog ha i alla fall. Kanske fem hönor och en tupp kan vara lagom, plus några kycklingar/ungdjur på tillväxt då eventuellt.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #6 skrivet: 24 jul-17 kl 06:39 »
Det är möjligt att du kan få det att gå ihop. Min villaflock går ihop om jag räknar äggen som inkomst, äggen då till samma pris som jag skulle köpt i affären (de dyra ekologiska). Arbete förstås oräknat.  Men du siktar om jag förstår dig rätt på att äggen ska bli gratis.  Att hönsförsäljningen helt ska täcka foder.  Det kan fungera, men det är risk för otur.  Att det blir en massa tuppkycklingar.  Att du får dålig kläckning på äggen. Att dina hönsmammor är dåliga mammor.  Och så förstås angrepp av räv, katt, hök, mård m.m.    Dåliga inhägnad så kycklingar rymmer och inte kan komma in och blir skatmat.    Sjukdomar - Marek drabbar ofta ungdjur.  Kvalster m.m.

Det går förstås åt mer foder när man har ett gäng växande kycklingar.   För mig verkar det extra fodret ha täckt inkomsten av försäljning av hönor, men jag har haft tur med könsfördelningen på kycklingarna.  Men sen behöver man ju mer än foder till hönsen.  Hönshus, stängsel, m.m. Mediciner.   Det kommer det knappast att täcka.


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #7 skrivet: 24 jul-17 kl 07:34 »
Något som kan vara väldigt irriterande när man ska sälja djur (och inte bara kycklingar) är detta. Folk tingar, men när det är dags att hämta så passar det inte just då. Folk ska komma och titta, men kommer inte på överenskommen tid.  Det är lite som att vissa tror att man har en ständigt öppen butik dit det inte är så noga när man kommer.  Själv har jag varit alltför dålig på att redan från början göra klart för folk hur jag vill ha det, och på att ha en kölista så jag snabbt kan få iväg djur till nästa på listan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #8 skrivet: 24 jul-17 kl 11:00 »
Ok, får se dem mer som husdjur då istället för att tänka att de ska kunna dra runt sig själva ekonomiskt.
Förstår att det är irriterande med folk som inte respekterar överenskommelser. Har fått känna på det själv då jag försökt låna ut betesmark.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

andtol

  • Gäst
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #9 skrivet: 24 jul-17 kl 11:16 »
Jag har själv tänkt på att försöka sälja kycklingar och har vänner som försökt. Vissa år går det men precis som det skrivs ovan så har man många problem som drabbar höns.

Vi köper eko värpfoder, det kostar ungefär 500 kr/mån. 3-4 ströbalar per år samt tar eget hö som strö. Vi får i ungefär 100 ägg på 10 höns per månad (överslagsräkning). Och säljer en del för 3 kr/st. Det blir ej vinst. Men vi äter goda ägg från glada höns. Och grannen är väldigt glad att få köpa ägg av oss.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Föda upp höns för försäljning?
« Svar #10 skrivet: 24 jul-17 kl 11:46 »
Ger eko-foder till mina med. Granngårdens. Plus snäckskal, ogräsrens och lite grönsaksrester.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser