Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur bygga hus när el saknas?  (läst 8947 gånger)

miaz

  • Inlägg: 10
    • Övriga världen
hur bygga hus när el saknas?
« skrivet: 03 mar-14 kl 09:13 »
efter en sväng genom skåne och småland på jakt efter ett torp så har jag och min flickvän
insett att vi trots större kostnader, vill starta från början.
dvs, köpa en bit mark och bygga eget. dels för full kontroll över huset, och dels för bättre läge.

vi har hittat en del intressanta plättar, men eftersom hus saknas, saknas även el och V/A.

så har en del ekonomiska och praktiska frågor till er som kanske själva gjort detta, eller som bara har koll.

verkar som att ansluta till kommunalt vatten kan skena iväg rätt rejält, framförallt om det inte finns draget till tomtgränsen.
vad jag hört och läst, så verkar en borrad brunn+pump osv kunna gå på cirkus 50.000kr.

anslutning till elnätet verkar vara en liknande situation, om det nu måste grävas mycket osv.
20.000kr verkar själva anslutningen kunna gå på, men att det kan kosta upp mot över 100.000kr
beroende på hur långt det måste dras.
vi har dock inget intresse av att nyttja el utöver egenproducerad (sol/vind), men inser komplikationer
i att bygga ett hus utan tillgång till el.
så då tänkte vi oss en elgenerator under själva byggandet. någon med erfarenhet?
alternativt bygga en mindre timmerstuga, som man köper komplett, installera el där, bo i den under tiden,
och sen nyttja den som gäststuga eller liknande när huset byggts.

någon som har synpunkter eller tips på hur man kan lösa detta på bästa sätt?
"That characters can bring about in one act what we in music cannot dream of, that people practise madly for ten years, completely fanatically, for a concert and then die. That is the greatest work of art for the whole cosmos"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-14 kl 09:35 »
Om ni inte ska bygga så stort hus behövs kanske ingen el? Annars är det bara att skaffa ett dieselverk.
« Senast ändrad: 03 mar-14 kl 10:03 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-14 kl 09:40 »
En dieseldriven generator för ca 10 000 kr ger dig den ström du behöver under byggtiden, och blir en trygg backup till ditt sol/vind-system när du kommit igång. Fungerar även med bensinverk, men de är lite dyrare i drift.

Om du kompletterar elverket med en batteribank och en omformare (grejer som du ändå vill ha sedan) så behöver du inte köra verket så många timmar per dag.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-14 kl 09:54 »
Lite tankar om det praktiska

En borrad brunn kan bli rätt djup och en batteri- eller lågspänningslösning som ska dra upp vatten från 50-100 meters djup kanske inte blir någon höjdare. Det krävs rejält med effekt att trycka upp vatten så. En grävd brunn är då bättre om det finns möjlighet till det, då kan du ha en rickepump på den. Men det blir snabbt riktigt jobbigt om du har djur eller behov av bevattning för odling om du inte har lättillgängligt vatten...

Skulle tro att en elanläggning för egen el som ska klara av en djupborra samt moderna högeffektsmaskiner som tvätt- eller byggmaskiner blir mellan tummen och pekfingret lika dyr som en vanlig elanslutning. Att ha en generator till strömavbrott är säkert bra men att regelbundet köra den när man ska tvätta eller använda borrmaskin det är lite bakvänt om man nu ska tänka på miljön..

Klarar mig utan rätt mycket men det är guld värt med trycksatt vatten i obegränsad mängd samt möjlighet att tvätta med maskin. :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Che Guevara

  • Gäst
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-14 kl 09:58 »
Man kan köra på rapps olja i vart fall sommartid.

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #5 skrivet: 03 mar-14 kl 10:03 »
Man kan när som helst bli sjuk eller handikappad och det blir rejält svårt att bo hemma utan el.

miaz

  • Inlägg: 10
    • Övriga världen
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #6 skrivet: 03 mar-14 kl 10:18 »
tack alla.
men det verkar vara ett missförstånd.
vi både vill och kommer ha el, frågan är huruvida det är värt att koppla upp sig till elnätet för att i princip
enbart nyttja det till själva byggandet av huset, för att sen efter det, installera solceller och köra off-grid.

men om ett elverk kommer kosta lika mycket i drift under byggandet, som att koppla upp sig på elnätet så är det ju ingen bra lösning.
skillnaden är dock den, att om vi använder ett elverk, så kommer vi kunna tälta under tiden, och slipper köpa timmerstuga
att bo i under tiden.
"That characters can bring about in one act what we in music cannot dream of, that people practise madly for ten years, completely fanatically, for a concert and then die. That is the greatest work of art for the whole cosmos"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #7 skrivet: 03 mar-14 kl 10:23 »
tack alla.
men det verkar vara ett missförstånd.
vi både vill och kommer ha el, frågan är huruvida det är värt att koppla upp sig till elnätet för att i princip
enbart nyttja det till själva byggandet av huset, för att sen efter det, installera solceller och köra off-grid.

men om ett elverk kommer kosta lika mycket i drift under byggandet, som att koppla upp sig på elnätet så är det ju ingen bra lösning.
skillnaden är dock den, att om vi använder ett elverk, så kommer vi kunna tälta under tiden, och slipper köpa timmerstuga
att bo i under tiden.

Ska huset bara användas under sommarhalvåret? Om inte är det svårt att klara vinterhalvåret med solceller. Även att driva en pump till en ev. djupborrad brunn blir svårt som någon skrev ovan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #8 skrivet: 03 mar-14 kl 10:32 »
men om ett elverk kommer kosta lika mycket i drift under byggandet, som att koppla upp sig på elnätet så är det ju ingen bra lösning.
skillnaden är dock den, att om vi använder ett elverk, så kommer vi kunna tälta under tiden, och slipper köpa timmerstuga
att bo i under tiden.
Kan inte tänka mig att driften på ett litet elverk kommer i närheten av att koppla in sig på nätet. Det är ju inte så mycket energi vi snackar om. En kap- o gersåg, sticksåg och cirkelsåg räcker väl. De drar 1kW högt räknat men kommer inte köras många timmar. Skruvdragare med minst dubbel uppsättning batterier kan man kanske ladda på något smidigt sätt hos närmsta granne? Går ju snabbt nuförtiden, knappt 30minuter.
Makita t.ex. har ju 18V system med samma batterier i många olika maskiner, kanske värt att satsa på? (cirkelsåg, sticksåg, skruvdragere mm.)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #9 skrivet: 03 mar-14 kl 10:53 »
Att köra ett elverk låt säga 4 timmar dagligen under ett halvt års tid drar i storleksordningen 5 liter per dag, alltså en knapp kubik olja. En kubik diesel kostar 15 000 kr, en kubik rapsolja får du nog för 8 000 kr. Och som Che skrev så fungerar en dieselmotor på rapsolja, och det gör den även på vintern om motorn byggs in och får motorvärmare. Om du senare vid vindbrist på vintern behöver köra motorn 2 timmar per dag i 100 dagar för att ladda batteribanken så blir det bara 250 liter per år och en rapsoljekostnad på 2 000 kr per år (eller diesel kostnad på ca 4 000 kr)

Om jag inte redan hade el indraget, skulle jag definitivt satsa på eget. Men tänk på att det blir du som måste se till att allt fungerar, råd finns det mycket av på denna sida, men ingen som levererar nyckelfärdiga lösningar med servicekontrakt.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #10 skrivet: 03 mar-14 kl 19:05 »
Själva byggtiden är nog inga problem med ett elverk, men sen. Huga vilken meckel. Och så miljövänligt tror jag inte det blir heller egentligen om ni måste stötta upp med diesel vintertid. Tänk om alla drog igång ett helt orenat dieselverk så fort elen var slut?

Dra fram en servicekabel och koppla på en byggcentral med mätare så har ni riktig el från början.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #11 skrivet: 03 mar-14 kl 19:21 »
Jag byggde min stuga innan jag fick el. Var inga problem utom att man blev trött i armen av allt sågande. Men det var ju bara en stuga och inte något stort hus. Förutom sågning behöver man inte mycket ström för att bygga hus. En uppladdningsbar skruvdragare kan vara bra dock, för skruvning och borrning.

andtol

  • Gäst
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #12 skrivet: 03 mar-14 kl 19:57 »
vi har dock inget intresse av att nyttja el utöver egenproducerad (sol/vind)

Jag är nyfiken hur ni tänkt lösa detta för mindre än 100 000 kr, som kan vara kostnaden att ansluta sig till elnätet?

Det finns idag, mig veterligen, inga mindre vindkraftverk som fungerar. Eller de fungerar mycket dåligt. Och solceller är också dyra i inköp och håller inte så många år. Och en stor batteribank behövs. De duger för att ladda datorn och ge ström till ledlampor. Men inte en vattenpump.


Berätta hur ni tänkt! Jag får det inte att gå ihop för mig själv och är ansluten till det fasta nätet...

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #13 skrivet: 03 mar-14 kl 20:18 »
Efter anslutningen till elnätet tillkommer ju kostnader för elen, dessa "slipper" man om man skapar elen själv beroende på livslängd och underhåll på systemet.

Pumpen till min ca 8m djupa brunn där hemma behöver inga stora mängder energi, kan vara värre med de höga strömmarna när den väl är igång. Den körs ju bara ett par minunter/vecka och drar max 10A från 230V, annars hade säkringen gått.

Kör utan elnätet säger jag! Men det beror ju på om ni är beredda att klara er utan el under perioder och hur huset ligger. I skogen är vindrkraftverk rätt värdelösa och det är inte många soltimmar under vinter-halvåret. Isolera huset väl och satsa på en effektiv kamin, gärna någon ni kan laga mat på.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #14 skrivet: 03 mar-14 kl 23:14 »
Tänk på att det inte bara är motorn som måste hållas varm om man ska köra på rapsolja på vintern. Bränsletanken och alla bränsleledningar måste också hållas uppvärmda så att rapsoljan, som börjar stelna vid ungefär +7 grader, håller sig pålitligt flytande.

Det är inte alla dieselmotorer som fungerar bra på rapsolja. Moderna s k common rail-motorer tål inte alls det bränslet och en del äldre motorer får problem med igenkoksade spridare. De flesta personbilsdieslar av 80- och 90-talstyp med s k virvelkammare och glödstift har chanser att fungera ganska bra, men direktinsprutade dieslar (t ex lastbils- och större traktormotorer) kan få problem.
Vissa typer av dieselpumpar klarar inte av den trögflytande rapsoljan utan riskerar att haverera. Gammaldags radpumpar brukar inte ha några problem och om det rör sig om modernare s k fördelarpumpar finns det skillnader mellan olika fabrikat. Bosch lär vara bättre än CAV/Roto-Diesel/Lucas/Delphi.
Ska man köpa ett dieselelverk i syfte att köra det på rapsolja bör man alltså granska motorns konstruktion noga innan man slår till. Förmodligen vill försäljaren i vilket fall inte lämna några garantier om att rapsoljedriften kommer att fungera bra.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #15 skrivet: 03 mar-14 kl 23:34 »
Normalt har brunnsborrare med sig egen kraftförsörjning i form av en gigantisk dieseldriven kompressor.

Rubensgården

  • Gäst
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #16 skrivet: 03 mar-14 kl 23:37 »
Vi bor utan el och vatten. Dricksvatten fylls i dunk när jag är på arbetsresor eller när vi handlar. Vi bygger inga hus men har stora renoveringsbehov. Med bra handverktyg och kunskap i vård och handhavande kommer man långt. Tyvärr tycks många inte ens veta hur man lägger ifrån sig en hyvel eller andra skärande verktyg längre. En Sandviken Snabbsvans längssågar man brädor med hyfsat fort. Vi har elverk som har använts mycket sparsamt. Det är traktordrivet och traktorn kan köras på etanol. (Volvo T31). Förra året gick det kanske 30 liter etanol till elproduktion och mest till svetsning. För elmaskiner hade jag annars köpt det minsta elverket som kan driva såna. De går länge på en tank och är inte i närheten så dyra som de fasta elkostnaderna. En elinstallation är inte heller utan Co2 utsläpp och inte underhållet av det heller. El för belysning fixar vi med laddning från bilen under mina tjänsteresor. För stationärt bruk hade jag köpt en vagn att bo i, vänt en sida mot söder och köpt två 100W sompaneler. Det är allt ni behöver och driver sticksåg någon timma om det behövs. Att leva off grid handlar ofta om att ändra livsstil. För tvätt kan man hyra maskiner på en camping. Gräv en brunn för hygienvatten. På sommaren värmer man det enkelt i solen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #17 skrivet: 04 mar-14 kl 00:13 »
Här kommer det nog att bli off grid, men jag har inte så bråttom. Men jag kommer att satsa på lite högre elförbrukning. Visserligen kommer all värme-el att ersättas av andra källor, men målet är att behålla all nyttoel i övrigt, dock så snål som möjligt. Och det skall inte behövas någon specialinstruktion för den dagliga skötseln.

Men eftersom jag börjar med att snåla ned systemet, så kommer kanske motivationen att gå off grid att saknas när elräkningen går ner. Jag har dessutom knappt några strömavbrott längre sedan de grävde ned 12kV ledningen.

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #18 skrivet: 04 mar-14 kl 01:40 »
Installationskostnaderna för el varierar kraftigt, ofta fast pris i tätbebyggt område men utanför planlagt område kan det lätt dra iväg... Innan vi köpta huset vi bor i nu tittade vi på ett hus utan el och installationskostnaden för el var 250 000 när vi begärde pris på det från vattenfall, så kolla innan inte så roligt om huset/tomten kostar 200 000 och sen elen 250 000!

Lite tankar om off grid kanske inte så mycket om el...

Ett mellanting mellan att borra och gräva brun kan vara att slå en spetsbrunn...

För att klara vattenförsörjningen kanske ett eget "vattentorn" med vinddriven pump vore ett alternativ, då kommer vatten att pumpas upp när det blåser och lagras i "vattentornets magasin" och ni får då en buffert för när det inte blåser, plus ett jämnare vattentryck. Dimensioneringen på "vattentornet" och pumpen kan beräknas efter väderdata + vilken säkerhetsmarginal ni önskar. För att vattnet inte skall frysa finns flera lösningar men tror att det blir enklast om ni integrerar "vattentornet" i huset så att tanken kan fryssäkras.

Se sen till att värmen är helt oberoende av el d.v.s. självcirkulation om vatten radiatorer eller ännu bättre och säkrare (ingen frysrisk) är någon form av central värmetrög eldad värmekälla som till exempel en rysk-Murspis mitt i huset så att murstocken får kontakt med alla rum.

En annan sak att tänka på är att inte integrera varmvattenproduktionen i samma värmesystem som husets övriga värme utan gör en egen vedeldad lösning för det, detta för att de två värmekällorna fyller helt olika behov. För att värma huset önskas oftast ett värmetrögt system som håller en behaglig värme under lång tid, d.v.s. att du kanske bara behöver elda morgon och kväll. Men varmvatten behövs oftast stötvis, speciellt om man varit bortrest kan det vara skönt att få varmvatten på kanske 30 minuter även om huset tar tre timmar att värma upp. Om man har skilda system kan man värma vatten med ved även på sommaren utan att skapa en bastu inne. (Att använda solvärme är inte alltid lönsammare och miljövänligare än ved om man tittar på hela kedjan av tillverkning och livstid på en annläggning)

Ett sista tips är att installera en liten extra kamin i sovrummet den uppskattas när huset är kallt om man varit bortrest över en helg, (vi har det i vårat "ej off grid" hus som vi låter gå ner till bara 10-12 grader när vi är borta och om man tänder i kaminen i sovrummet när man kommer hem så är det varm 20+ inom 30 minuter där medans det tar ca 3 timmar att värma upp allt med vanliga värmen.

/ Jonas

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: hur bygga hus när el saknas?
« Svar #19 skrivet: 04 mar-14 kl 07:47 »
Det är därför de flesta löser dessa problem genom att köpa ett befintligt hus och sedan riva det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser