Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkig tacka med lamm  (läst 1583 gånger)

Maskrosan

  • Inlägg: 25
    • Västerbotten
Bråkig tacka med lamm
« skrivet: 26 jan-15 kl 22:24 »
Nej, nu ger jag snart upp på min bråkiga tacka. Den 11/1 fick hon två lamm, en bagge och en liten tacka. Så valde hon att ta sig an baggen, men avvisar tacklammet. Nu har hon stått uppbunden varvat med frigång och att jag istället hållit fast henne så att den lilla fått dia. Och hon växer och verkar må.
Men nu i veckan har tackan börjat avvisa båda lammen, de verkar inte få dia alls, kanske nått är fel?
Hon har inte varit särskilt moderlig av sig alls, inte som min andra tacka som lammade innan.
men nu tänker jag att det får vara nog, jag har inte hjärta att ha henne uppbunden mer och samtidigt skulle det nog vara bättre för tacklammet om hon fick flaska med ersättning.

Vad tycker/råder ni andra om?
All hjälp mottages tacksamt!

 

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Bråkig tacka med lamm
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 08:19 »
Har du kollat juvret? Tacklammet har hon ju redan stött bort men att även bagglammet blir bortstött betyder att något är fel (som du själv räknat ut). Här hos oss har det varit tecken på sårigt juver eller som det var en gång en mastit.  När lammen blir äldre äter de ju ännu mer och är tackan liten eller underutfodrad så klarar hon inte av att producera mjölk, det sliter på spenarna och hon blir irriterad. Lammen ska vid det här laget börjat smaka på hö och kanske lite pellets men det kanske du har i lammkammare åt dom?

Maskrosan

  • Inlägg: 25
    • Västerbotten
SV: Bråkig tacka med lamm
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 22:36 »
Ja, jag har ju tänkt den tanken med och kollat juvret, det är mjuk och varken rött, sårigt eller något annat fel. Och det verkar finnas mjölk. Jag tycker snarare att det känns som om hon "tröttnat" på sina bebisar, hon har aldrig direkt pysslat med dom, i varje fall inte när jag ser på.

ikväll köpte jag lammnring, men inget av lammen verkade intresserade vilket jag drar slutsatsen av att de ändå får dia så pass att de blir mätta. De växer fint och har båda börjat knappra hö i kapp med de andra och båda kissar mycket så det går nog ingen nöd än så länge.

ikväll har jag släppt loss tackan och avvaktar till imorgon, så får vi se om lammen inte fått komma till att dia och är mer sugna på flaskan :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bråkig tacka med lamm
« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 23:48 »
ikväll har jag släppt loss tackan och avvaktar till imorgon, så får vi se om lammen inte fått komma till att dia och är mer sugna på flaskan :)

Har du tackan tjudrad /uppbunden i timmar? Det låter så när man läser din text.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser