Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunnsål  (läst 6467 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
Brunnsål
« skrivet: 23 apr-14 kl 00:35 »
Brunnsål, var det han tjatade om gubben, men som jag ställde mig tveksam till, fast man lär ju så länge man lever, som de säger.

Har någon här inne personliga erfarenheter av brunnsålar?

Bakgrund:
Stensatt brunn som har gett jädrans bra med vatten, sedan 2010. Har inte använts i hushållet förrän nu i vinter, men till massa annat ute och har under torrperioder låtits köras med dränkbar pump.
Stått oanvänd sedan -58 och säkert dåligt täckt minst sedan dess också. Mycket gojs var det att gräva ur, vilket gjordes i början på sista vintern.
Rent och fint nu, fast locket är bara ett patent. Hämtade material till riktigt lock förra veckan. Har hinkat hittills, vilket är bra för det skvalpar runt mellan stenarna. Har gårdspump, som ska monteras på nya locket.
Nu i vår, så har det vräkts några grodor, paddor och vatttenödlor, efterhand som de vaknat till, samt lite sniglar som vill ut, men hindras av patentlocket, vilket lades på sent i höstas. Prov gjordes härförleden på allt utom bakterier. Perfekt på det.

Nu till grejen. Maskar och stensättningar funkar inte bra, eftersom de nötterna inte vänder, utan fortsätter ut i tomma intet. Kanske en varannan vecka eller så, men jag har ingen lust att sitta där och fiska mas regelbundet. Spara gamla maskar i vattnet vill man ju inte heller..
Och gråsuggor. Gråsuggor hindrar man inte med ett löst lock, men de får väl sitta därinne hur mycket de vill egentligen. Problemet med gråsuggor på lockets undersida är, att av någon anledning verkar de begå kollektivt självmord, när man öppnar i dagsljus. I mörker sitter de kvar på locket, om man öppnar försiktigt, men i dagsljus hoppar de i plurret och sjunker som stenar. Såna fiskar man inte upp så lätt och det blir ju volym av dem till slut..


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Brunnsål
« Svar #1 skrivet: 23 apr-14 kl 00:55 »
Ingen erfarenhet av dem, men de konverterar ju många av de andra djuren till fiskskit innan de skulle blivit ruttnande slembollar. Tror i och för sig att jag hellre skulle ha salamandrar, men de rår ju inte på en mus som ramlar ned.

Jorbruksverket kräver säkert att du skall ha två, och regelbunden tillsyn ;D

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Brunnsål
« Svar #2 skrivet: 23 apr-14 kl 01:08 »
Ingen erfarenhet av dem, men de konverterar ju många av de andra djuren till fiskskit innan de skulle blivit ruttnande slembollar. Tror i och för sig att jag hellre skulle ha salamandrar, men de rår ju inte på en mus som ramlar ned.

Jorbruksverket kräver säkert att du skall ha två, och regelbunden tillsyn ;D

Ål är ju rödlistad och bör inte ätas upp i förtid. Vill man inte anställa den livet ut, så är det nog bättre att byta mot en yngre förmåga.

Jo, jag läste här någonstans, om en sorkfamilj, som körde maskmetoden..

Tillsynen blir ju regelbunden, men verk ska nog inte blandas i uppfiskning av yngre ålar.. Minimimått på dem och de får bara fiskas av storfiskare ju..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Brunnsål
« Svar #3 skrivet: 23 apr-14 kl 07:34 »
Fast ålarna bajsar väl i vattnet och det känns inte heller så hygieniskt. Vår gamla gårdspump har en öppning upptill så vill det in småkryp så kommer de in oavsett hur bra lock man har, dock har vår brunn ett jättetungt cementlock, något som jag tycker känns bra för då kan inte ungarna rubba det så de får nöja sig med att släppa ner småsten genom öppningen uppe på pumpen  ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Brunnsål
« Svar #4 skrivet: 23 apr-14 kl 08:31 »
Klart man ska ha en ål.

Jag antar att det är skillnad på smaken lite ålbajs eller en ruttnande mus...åtminstone borde man ju kunna tappa det på flaska och sälja..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Branteviks%C3%A5len
https://www.youtube.com/watch?v=LBW7cVZs8ys
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article736137/Den-150-aringriga-brunnsaringlen-i-Brantevik-finns-paring-riktigt.html
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Brunnsål
« Svar #5 skrivet: 23 apr-14 kl 20:27 »
Klart man ska ha en ål.

Jag antar att det är skillnad på smaken lite ålbajs eller en ruttnande mus...åtminstone borde man ju kunna tappa det på flaska och sälja..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Branteviks%C3%A5len
https://www.youtube.com/watch?v=LBW7cVZs8ys
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article736137/Den-150-aringriga-brunnsaringlen-i-Brantevik-finns-paring-riktigt.html


Jo, den är intressant den där i Brantevik.
Ja, hellre vänja buken vid lite ålskit, än jästa maskar och grejer och tya med att fiska där så ofta som de kommer i..

Fast ålarna bajsar väl i vattnet och det känns inte heller så hygieniskt. Vår gamla gårdspump har en öppning upptill så vill det in småkryp så kommer de in oavsett hur bra lock man har, dock har vår brunn ett jättetungt cementlock, något som jag tycker känns bra för då kan inte ungarna rubba det så de får nöja sig med att släppa ner småsten genom öppningen uppe på pumpen  ::)


Jo, men det blir nog inte lika många småkryp där i, eftersom det är mer på höjden liksom. Och så fär de väl delvis ut med pumpningarna.

Hade betonglock vid förra huset och morsan har också, med tillhörande pump. Inget man flyttar själv sådär bara vid inspektioner eller krångel, då man snabbt vill kunna hinka upp istället. Därav att jag valt trälock, plus att öppningen ovan stensättningen är kvadratisk, med 1,5-meterssida. Tänker ha halva locket öppningsbart, på gångjärn.
Tvåtums ekplank, monterat på 6x6-tums ekbalkar och gårdspump på, flyttas inte heller så lätt av busfrön.



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Brunnsål
« Svar #6 skrivet: 23 apr-14 kl 20:54 »
Det blir såklart mycket snyggare och mer praktiskt med öppningsbart trälock ;)
Men jag är så nojig över brunnar, tunnor, avloppstankar etc ja allt som man/barnen kan ramla ner i och inte ta sig upp. Var en man här för några år sen som drunknade i sin vattentunna  :'(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Brunnsål
« Svar #7 skrivet: 23 apr-14 kl 21:12 »
Det blir såklart mycket snyggare och mer praktiskt med öppningsbart trälock ;)
Men jag är så nojig över brunnar, tunnor, avloppstankar etc ja allt som man/barnen kan ramla ner i och inte ta sig upp. Var en man här för några år sen som drunknade i sin vattentunna  :'(

En vuxen som drunknar i en tunna oavsiktligt?

Hönor har jag haft ett par, som dränkte sig i badkar, innan jag lade på nät..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Brunnsål
« Svar #8 skrivet: 23 apr-14 kl 21:31 »
En vuxen som drunknar i en tunna oavsiktligt?

Hönor har jag haft ett par, som dränkte sig i badkar, innan jag lade på nät..
Ja, han ramlade ner i den med huvet före, troligen låstes armarna så han kunde inte ta sig upp, fruktansvärt  :( Ett barn som häver sig över kanten och trillar i kommer inte heller upp, det är antagligen för trångt och sen får man väl panik när man kommer under vattnet på det viset?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Brunnsål
« Svar #9 skrivet: 23 apr-14 kl 23:24 »
Ja, han ramlade ner i den med huvet före, troligen låstes armarna så han kunde inte ta sig upp, fruktansvärt  :( Ett barn som häver sig över kanten och trillar i kommer inte heller upp, det är antagligen för trångt och sen får man väl panik när man kommer under vattnet på det viset?

Fy satan vilket sätt att dö på..

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 24 apr-14 kl 00:22 »
Stackars ål som ska simma i en liten brunn och glo hela livet. Den får aldrig se Sargassohavet...

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #11 skrivet: 24 apr-14 kl 00:36 »
Stackars ål som ska simma i en liten brunn och glo hela livet. Den får aldrig se Sargassohavet...

Jo, det var därför jag nämnde tillfällig tjänst och byte emellanåt. Fast med de ålar jag hanterat, så tror jag att om ålnissen vill säga upp sig, så kommer den att visa det. Den ligger inte där i vattnet och guppar, om den inte vill liksom. Vattenmagasinet är dessutom mycket större, än i en betongbrunn. Antar de mest snirklar inne bland stenarna, när de gör brunnstjänst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser