Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Separerad grädde tjock  (läst 3881 gånger)

NickeNy

  • Inlägg: 9
    • Småland
    • Ystebo
Separerad grädde tjock
« skrivet: 21 feb-17 kl 00:29 »
Hej alla!
Jag undrar om det är normalt att efter ha separerat grädden och den blivit nedkyld så blir den som gräddfil i konsistensen? Har provkört min renoverade separator, Alfa-laval 21, och den fungerade enligt mig helt ypperligt. Skummjölk från ena pipen och grädde från andra. Skummjölken använde vi som vanligt mjölk (mycket god) medans grädden satte vi in i kylskåpet. Iallafall det mesta eftersom vi gjorde pannkakor och försökte vispa lite vispgrädde vilket jag avråder från att försöka göra på ljummen grädde. 😆 Dagen efter var grädden som gräddfil så man kunde vända på bunken utan att grädden rann ut. Ska man röra i grädden några gånger under nedkylning eller har någon något annat bra tips?

Mvh/Niklas

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #1 skrivet: 21 feb-17 kl 04:31 »
Är den syrlig också?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #2 skrivet: 21 feb-17 kl 08:38 »
Högst upp på kulan så sitter det en liten skruv den så kallade gräddskruven. Där justerar du hur tjock grädde du vill ha. Nu verkar den vara inställd så att du får bara tjockgrädde.
Vet du vilken fetthalt du får från din ko? Om du har en ko med extrem fetthalt så kan man behöva ta bort gräddskruven helt.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #3 skrivet: 21 feb-17 kl 12:58 »
Är den syrlig har du fått creme fraiche ! :) (eller hur det nu stavas)


/Daniel

NickeNy

  • Inlägg: 9
    • Småland
    • Ystebo
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #4 skrivet: 21 feb-17 kl 20:04 »
Syrlig hinner den inte bli. Tar den direkt från kossorna på eftermiddagen/kvällen och den innehåller ca 4% fett. Har inte kollat exakt vilken fettmängd den innehåller just nu men brukar ligga runt 4% som sagt var. När jag kommer hem separerar jag den direkt medans den är ljummen. In i kylskåpet och på morgonen var det gräddfil 🤔 Men ska pröva att justera ut eller in skruven som Karlsdotter skrev. Man vill ju ha så tjock grädde som möjligt men det är ju bra om den är rinnande... Finns en halvdålig video där jag och grabben vevar på som tokar. Får göra en lite bättre där man ser lite mer. Nästa steg när det funkar som man vill är att sätta igång smörkärna. Här är länken till videon om någon är intresserad:

https://youtu.be/QSPjFIQeUFY

Tack för tipsen!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #5 skrivet: 21 feb-17 kl 20:15 »
I Sverige har vi ju bara vispgrädde på 0%, utomlands finns double cram ca 48% och Clotted cream 5-60%

http://theepicentre.com/ingredient/cream-types-of-cream-and-their-uses/
https://en.wikipedia.org/wiki/Clotted_cream

NickeNy

  • Inlägg: 9
    • Småland
    • Ystebo
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #6 skrivet: 21 feb-17 kl 22:55 »
Oj då, hade inte en aning att det finns/behövs så många olika sorter. Men så länge konsumenten köper så finns det ju ett behov. Har hittat en bruksanvisning och för att få tunnare grädde ska man vrida in skruven medsols. Får pröva det. Finns väl inget enkelt sätt att testa fetthalten på grädden misstänker jag. Ska till min lokala mjölkbonde i morgon så får vi se hur resultatet blir. Ha det gott alla!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #7 skrivet: 04 aug-17 kl 15:43 »
Lånar tråden! Måste mjölken vara ljummen eller funkar det med kylskåpskall också? Prövade nämligen min separator för första gången idag. Med kylskåpskall mjölk som stått några dagar dessutom. Det gick inget vidare, ungefär samma konsistens kom ur båda piparna.


/Daniel

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Separerad grädde tjock
« Svar #8 skrivet: 01 dec-17 kl 12:57 »
Mjölken ska vara spenvarm, dvs 35-37 när du separerar. Gräddstrålen ska rinna rakt ner, lodrätt, för bästa resultat för smör enl proffsmejerist. Syra gärna grädden, det blir gott. Tradition i Sverige. Grädden blir då tjock, creme fraiche. Bara bra när den ska i kärnan. Då bör grädden hålla 15˚.  Värm isåfall i vattenbad.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser