Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gås-funderingar  (läst 2024 gånger)

Rebecca

  • Gäst
Gås-funderingar
« skrivet: 01 sep-05 kl 09:05 »
Hejsan!
 Jag funderar ju på att skaffa fjäderfän och har bara tänkt i höns- eller ankbanor... inte ens tittat åt gässen för jag har tänkt att de skulle vara svårare att ta hand om än ankor eller höns när man är nybörjare!
 Men nu har jag funderat llite och tänkt att jag kanske bara har förutfattade meningar för jag kan inte komma på vad som skulle vara jobbigare med gäss. ???
 Sen har jag också tänkt att man bara har gäss för köttets skull.... här får ni gärna rätta mig för jag vet ju att man får ägg men jag har inte träffat någon som verkligen använt äggen! Kan man äta gåsägg som frukostägg, bak eller mat? ???.....  
 Tänker att ett ägg från en ölandsgås borde motsvara lite drygt 2st hönsägg (storlek man köper i affären)!
 Så frånsett min äggfråga så undrar jag alltså varför (varför inte) borde jag skaffa gäss?!
 Lämpligt antal i en lite hushållningsflock, och hur bor era gäss på vintern... kan dom gå ute, måste det vara plusgrader i stallet etc.?!
        Tacksam för svar! /mvh Rebecca
 

Rebecca

  • Gäst
Re:Gås-funderingar
« Svar #1 skrivet: 04 sep-05 kl 19:34 »
Hej igen!
 Är det ingen här som brinner för sina gäss och vill "proppa" lite varför man ska skaffa gäss!?! ;)
 Jag har läst mig till en del om gäss men vill gärna höra lite personliga erfarenheter.
 Som jag skrev ovan; vad göra med äggen? Hur många håller ni ihop vad ger ni dom för mat etc...
 Jag vill med andra ord veta så mycket som möjligt!!! ;D
 Bara skriv och berätta.... kul om jag kan få lite att läsa!
                 /Mvh Rebecca


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser