Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fria gäss?  (läst 2511 gånger)

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Fria gäss?
« skrivet: 15 jun-07 kl 12:14 »
Har blivit såld på fjäderfän!

Funderar på att kanske skaffa gäss, men min ena granne vill absolut inte ha fågelbesök. Kan man ha dom i en större hönsgård (gässen alltså, inte grannen (fast det skulle iofs vara optimalt)) eller behöver dom väldigt mycket utrymme? Annat att tänka på?

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Fria gäss?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 13:56 »
Jag har haft Ölandsgäss och tycker de är mycket trevliga. De är inte lika stora som Skånegässen.

Mina gick lösa på gården och gick ibland över en väg (för det mesta otrafikerad grusväg) till en äng där det fanns en skogstjärn. Annars höll de sig omkring huset. Jag hade ett par badbaljor och vattenhinkar stående på olika ställen, där de kunde dels bada (även om det inte var stort) och dels putsa sig och dricka vatten. Utfordringen gjorde jag alltid inomhus.

Jag hade dem i box i ett stall varje natt (de gick mer eller mindre självmant in när det började bli mörkt) och på dagen släppte jag ut dem så att de kunde gå fritt. Jag tror att om du vill ha dem inom ett visst område bör du sätta upp något sorts staket eller nät, såvida du inte själv har tillgång till vattendrag, massor med bete och andra trevligheter som gäss behöver, så att de inte får någon längtan att spatsera iväg där det finns bättre saker av allt.   :)

Gäss är ju betesdjur och tycker om att gå omkring på gräsmattan och beta av gräset. Om jag skulle uppskatta området där de gick på skulle jag säga att det var 30-50 meter från stallet plus sträckan över vägen till skogtjärnen som nog var ca 2-300 meter. Dessutom kan de "låta" ibland, speciellt hanen som kan skrika ganska högt.  

Andra kanske har andra erfarenheter.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fria gäss?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 14:05 »
Ne, gässen är rätt hemkära. Och ett vanligt staket räcker för de tyngre sorterna. *peppar peppar*

Men om grannen inte vill ha fågel hos sig, tål han fågelläten? En gåshane som varnar eller är lite yster har rätt genomträngande röst.

Myskankor är där emot nästan knäpptysta. Och den stora tunga sorten, flyger sällan. Unga honor kan ta en liten rundtur, men landar "oftast" hemma igen.
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 14:16 av Gruff »

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Fria gäss?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-07 kl 14:39 »
Tja, jag bor på landet utanför planerat område. Jag tror att mina djur får låta bäst dom vill. Däremot kan jag ju knappast hävda rätten att släppa in mina kritter till grannen.

Jag funderade på något i stil med fårstängsel runt ett par hundra kvadrat? Det var just det där med rymningsbenägenhet jag funderade på.

Har ingen naturlig damm men har lite lösa planer på att anlägga en sådan, sparar regnvatten och pumpar upp (hade tänkt att anlägga den hyfsat högt) och sedan får det falla ner längs en serie vattenfall till en trädgårdsdamm (som jag så smått börjat på). Borde dessutom hålla vattnet friskt tänker jag.

Jag vet däremot att om det kommer en gås och pickar i sig av frugans blomster så blir det gåsafest för familjen. :-\

Drevern

  • Gäst
Re:Fria gäss?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 14:58 »
Gäss är väldigt lättstängslade. Ölandsgåsen som är en mindre gås kan flyga ganska bra. I äldre historier så sägs det att den ibland kunde slå följe med gårgässen ut på stubben. Skåningen, den vita italienska och tolousen är det däremot inga bekymmer med, de stannar på plats om du sätter upp två trådar med el runt hagen. Kan du stängsla med fårnät så blir det ännu säkrare. De låter däremot väldigt mycket och tutar ut sitt missnöje för den minsta lilla störning. Det är i och för sig bra för man slipper tjuvar, rävar och annat knytt som vill att det skall vara tyst när de opererar. Ett varningens finger skall dock höjas om det finns vatten i närheten för då kan gässens längtan till detta bli så stor att det går över stänget för att ta sig dit. Dessutom måste du bjuda dem på tillskott om du håller dem på en liten yta för betet räcker inte till för hela sässongen där.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Fria gäss?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 16:07 »
Tänk på att gässen kan trassla in sig i fårstängsel. Du får kanske hägna in en del blommor. Vissa blommor var väldigt populära att nafsa på för mina gäss.  8) Andra lät de vara ifred helt, så man får testa och se vilka de gillar.
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 16:08 av Lena A »

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Fria gäss?
« Svar #6 skrivet: 15 jun-07 kl 22:11 »
Jag har sonderat terrängen lite, kan nog få ihop uppemot 1000 kvadrat åt gässen utan att det stör oss andra. Lite bergknalle, gräs och sly blir det till. Lite tutande klarar vi av, tänkte 4-5 gäss kanske?

Behövs elstängsel? Skulle helst slippa det, vi har en liten tulting på 14 månader som inte behöver elstötar (10 och 13 åringarna däremot ...) och en hund som är helt inlärningsresistent (minst 5 vändor i den trevliga grannens fårastängsel).

Men det låter ju mestadels uppmuntrande! Det lutar åt ett gäng tunga gäss (som tydligen är mindre flygbenägna?). Skulle man kunna vingklippa dom annars?

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Fria gäss?
« Svar #7 skrivet: 15 jun-07 kl 23:07 »
Glömde... Vintertid, funkar det med hösilage?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Fria gäss?
« Svar #8 skrivet: 15 jun-07 kl 23:22 »
Vintertid äter mina ensilage, äpplen, sallad, bröd osv. Får en del från affären till grisarna som jag delar med till fjärderfäna. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Fria gäss?
« Svar #9 skrivet: 15 jun-07 kl 23:27 »
Mina gäss går fria och kan gå långt. Ibland blir jag rent förskräckt då jag har räv på gården ibland. Funderar på en extra tråd vid kornas hage som vetter mot skogen som stoppar gässen´s vandringar åt det hållet. Vill ha dom lösa då det är trevligt med lite liv på gården.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 6 användare (2 dolda)
von tratt, tuslus, Tli, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser