Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snabbt svar önskas!  (läst 584 gånger)

tezzano

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
snabbt svar önskas!
« skrivet: 08 jun-15 kl 20:34 »
Hej!
finns många som är betydligt mycket mer kunniga än mig inom området ankor , hoppas därför på svar!
Mitt "problem": Hade tre ankor, 2 av dom har nu ihelgen blivit tagna av troligtvis räven  :( och den tredje och sista ankan har lagt 10 ägg i grannens buskar, när vi fick reda på at räven varit framme flyttade vi därför den tredje ankan med rede och ägg till deras inhägnad, vilket jag förstog senare att de kanske va dumt gjort eftersom hon hela gårdagen sprang runt inne i "hagen" och var orolig och letade efter sina kompisar, stängde in henne inne i huset för att visa henne vart äggen var, men de spelade ingen roll, idag däremot ligger hon på äggen hela tiden. Men min fråga är nu: kan de verkligen bli något av äggen när hon lagt dom utomhus under en veckas tid, utan att ruva på dom på nätterna? tänkte ett tag att de kanske ändå "samlar äggen" först och sedan lägger sig och ruvar? eller kan de va så att hon vill ruva på ägg som inte kan bli något med? Jag tänker att de kanske har någon slags "instinkt" att känna om de är förstört eller ej? men jag har som sagt aldrig varit med om detta då vi är relativt nybörjare på ankor.

sen till nästa fråga: om jag ska behålla ankan behöver jag förstås skaffa nya kompisar till henne, har en hane som jag kan köpa som är 1 år gammal, brukar de bli problem att släppa ihop hur som helst (de jag hade skaffade jag när de va små) tänker om de blir problem när hon ligger på ägg? ska man vänta?

Tacksam för era svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: snabbt svar önskas!
« Svar #1 skrivet: 09 jun-15 kl 00:52 »
Nu när hon ligger på ägg vill hon bara vara ifred, och sedan har hon de små att sysselsätta sig med ett tag, så ta det lugnt med en ny drake.

Jo, de samlar ägg innan de sätter igång att ruva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser