Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elbelysning  (läst 909 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
elbelysning
« skrivet: 27 mar-15 kl 07:10 »
Hejsan, jag har en smedja som ska få elbelysning i taket i sommar är det tänkt.

jag vill ha ett ljus som är varmt ock skönt för ögonen, vad kan ni tipsa om ni som har verkstäder?:)
hur har  ni löst det hela?

/j

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

rambi

  • Inlägg: 19
    • Östergötland
elbelysning
« Svar #1 skrivet: 27 mar-15 kl 08:22 »
Jag skulle nog satsa på vanliga ljusrörsarmaturer med reflektorer. LED är mycket dyrare och har ett skarpare ljus, men är mycket billigare i drift. Kolla med en elfirma de kan det med belysningen och lux och sånt. Fråga ett par stycken för att får lite olika synvinkel.
//rambi

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: elbelysning
« Svar #2 skrivet: 27 mar-15 kl 09:34 »
Ja, vanliga lysrör med reflektorer. Sedan kan man välja en varmare färg när man köper rören, det finns ett brett spektrum att välja från. Är det högt i tak kan man överväga natriumlampor istället men i en mindre lokal är lysrör bättre.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: elbelysning
« Svar #3 skrivet: 27 mar-15 kl 10:17 »
Jag instämmer i att lysrör nog är det bästa. Men köp inte billigast möjliga armaturer och rör utan välj armaturer med elektroniskt förkopplingsdon (alltså inte den gamla tekniken med drossel och glimtändare), det ger många fördelar, t ex bättre verkningsgrad, flimmerfritt ljus, upprepade tändningar sliter inte så mycket på lysrören.

Verkningsgraden blir bättre med moderna, tunna  s k T5-lysrör än med de äldre T8 som tyvärr än idag förekommer i lågprisarmaturer.

Om du vill ha bra "färgkvalitet", så använd s k fullfärgslysrör av välkänt märke (Philips, Osram, Sylvania etc), alltså inte de billigaste varmvita rören som gärna ger ett "konstgjort" gulaktigt eller nästan gulgrönt ljus. Passa dig för lysrör av okänt ursprung som är märkeslösa eller som säljs under någon återförsäljarkedjas varumärke.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: elbelysning
« Svar #4 skrivet: 27 mar-15 kl 10:26 »
Sådana här har jag monterat mängder av, bra armaturer för mindre industrilokaler, lager, ventilationsrum osv.

Glamox GIR T5
http://www.elbutik.se/product.html/glamox-gir-t5-g5-hf-industriarmatur-ip23-inkl-2x49w-830?category_id=1542

Man kan säkert hitta billigare hos konkurrenterna och armaturer i liknande utförande borde vara optimalt.

rambi

  • Inlägg: 19
    • Östergötland
SV: elbelysning
« Svar #5 skrivet: 27 mar-15 kl 11:46 »
Riktigt, man ska inte köper det billigaste! Då bedrar man sig bara själva!
Inte så farligt det priset, tycker jag!
//rambi

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: elbelysning
« Svar #6 skrivet: 27 mar-15 kl 13:39 »
Ok, tack alla! då har man fått lite mer koll på läget!

lokalen är på 30 kvm (5x6 m) ock takhöjden är ca 2.70...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare (2 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser