Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1:a doppet för ankungar  (läst 2510 gånger)

eamme

  • Gäst
1:a doppet för ankungar
« skrivet: 02 jun-05 kl 20:25 »
Hej! Jag är lycklig ägare till  3 st nyköpta pekingankor. De är nu ca 2veckor.
De är kläckta i äggmaskin.
När är det lämpligast att låta dem börja  bada.

/ Emma   ;D

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:1:a doppet för ankungar
« Svar #1 skrivet: 02 jun-05 kl 20:46 »
Eftersom de är maskinkläckta och inte har någon mamma som fettar in deras dundräkt så TROR jag att de måste vänta med bad tills de blivit befjädrade, alltså kring 5 veckor.

Grattis iallafall till dina dunbollar! Ällingar är det absolut sötaste som finns! :D

eamme

  • Gäst
Re:1:a doppet för ankungar
« Svar #2 skrivet: 02 jun-05 kl 22:11 »
klarar de att hålla sig rena själv, de blir ju lite skitiga efter allt sölande?

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:1:a doppet för ankungar
« Svar #3 skrivet: 13 jun-05 kl 20:14 »
Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med ällingar utan ankmor, för mina har alltid haft en ankmor som väglett dem genom livet. Har de en ankmor så behöver man inte tänka på att de inte får bada. Men det jag läst i Hallanders bok "Husdjur till husbehov" så är det 6 veckor som gäller innan bad ska tillåtas, för både ällingar och gässlingar som saknar en mamma. Kanske ällingarna klarar av att sköta renhållningen av dundräkten utan bad, bara de har tillgång till dricksvatten? Jag vet inte. De som maskinkläcker gässlingar och ällingar borde kunna ge bättre svar hur de gör och hur det fungerar med maskinkläckta dunisar.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser