Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus med jordvärme?  (läst 9341 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #40 skrivet: 12 feb-16 kl 16:46 »
Jag hade hoppats på praktiska erfarenheter eller åtminstone länkar till hemsidor med praktisk erfarenhet. Det känns lite jobbigt att göra reverse-engineering på ett forum.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #41 skrivet: 12 feb-16 kl 21:01 »
Det kan vara så att anledningen till att du inte hittar någon som har praktiska och positiva erfarenheter på ett svenskt forum är att det inte funkar i Sverige(?).

Mvh
Magnus

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #42 skrivet: 12 feb-16 kl 23:25 »
Det kan vara så att anledningen till att du inte hittar någon som har praktiska och positiva erfarenheter på ett svenskt forum är att det inte funkar i Sverige(?).

Nedsänkta växthus finns i Sverige och fungerar som det är tänkt i åtminstone en del av landet. Det har nämnts tidigare i tråden och är också den uppfattning jag fått när jag googlat. Så nej, jag tror inte det är orsaken.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #43 skrivet: 12 feb-16 kl 23:30 »
Klart de fungerar, men vid vilken breddgrad kan man säga att de är motiverade och vid vilken breddgrad fungerar de året om? Här kring den 58:de fungerar de inte året om, men visst skulle varianten ge längre säsong. Men det gör ett växthus med mur mot norr också.

 

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #44 skrivet: 13 feb-16 kl 19:33 »
Klart de fungerar, men vid vilken breddgrad kan man säga att de är motiverade och vid vilken breddgrad fungerar de året om? Här kring den 58:de fungerar de inte året om, men visst skulle varianten ge längre säsong. Men det gör ett växthus med mur mot norr också.

Många frågor och få svar, tyvärr. Du kan spekulera hur mycket du vill. Jag har ändå inte svaren. Det är just därför jag frågar...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #45 skrivet: 13 feb-16 kl 23:29 »
Då får vi hoppas att det dyker upp någon i tråden som har ett sådant växthus som precis fungerar året om så vi alla kan få en praktisk nordgräns på skapelsen.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #46 skrivet: 14 feb-16 kl 01:19 »
Då får vi hoppas att det dyker upp någon i tråden som har ett sådant växthus som precis fungerar året om så vi alla kan få en praktisk nordgräns på skapelsen.

Problemet går att lösa i detaljer om man kan sätta sig in i hur detaljerna fungerar. Men då behöver man mer detaljerade fakta. Nordgränsen är nog redan satt, gissar jag, med tanke på permafrost. Med så djup tjäle uppstår dock andra fördelar som i sin tur använts av befolkningen där. Jordkällaren blir frysrum. Men då har vi definitivt lämnat ämnet för tråden.

Ledsen att jag är så förbannat tjurig men jag vill faktiskt förstå hur konceptet fungerar.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #47 skrivet: 14 feb-16 kl 09:48 »
Ljus och värme är de uppenbara "problemen" i vår klimatzon när det gäller odlandet generellt. Och det  måste ju gå ett lösa de uppgifterna på något vis - vi har tekniska lösningar och el.
Stor vinklad glasyta mot söder, alternativt i en sluttning mot söder, innerväggar klädda med speglar/reflekterande folie/i vart fall vitmålade och artificiellt ljus under de tider när instrålningen är för klen, transparenta hyllsystem, inte för djupt men en måste ju kunna gå upprätt annars blir det tröttsamt och tungrott.
Placering i närheten ev kloss mot bostadsbyggnad för att utnyttja "spillvärme" från bostaden (går kanske inte med för välisolerade byggnader?) Bubbelplast för att isolera glaspartier, släpper igenom ca 80% av ljuset men säkert mindre i och med glaset. Dubbla isolerade dörrar med sluss alternativt ingång från bostad/uppvärmt utrymme, luftvärmepump/frostvakt, värmeslingor under fröodlingar, extra skydd vintertid av känsliga växter.
Bevattning, el och ventilation är oxå viktiga frågor i tankarna kring konstruktionen - det är inget nöje alls att bära vatten till odlingar och det går åt mycket till exvis tomater.
https://www.willabgarden.se/vaxthustillbehor/863
« Senast ändrad: 14 feb-16 kl 09:54 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #48 skrivet: 14 feb-16 kl 10:02 »
Nedsänkta växthus finns i Sverige och fungerar som det är tänkt i åtminstone en del av landet. Det har nämnts tidigare i tråden och är också den uppfattning jag fått när jag googlat. Så nej, jag tror inte det är orsaken.

Självfallet finns det nersänkta växthus i Sverige och visst funkar dem som tänkt, lite beroende på vad som tänkts. Ett exempel är växthuset i Sofiero slottsträdgård. Men jag uppfattade det som att du frågade efter applikationer som funkar året runt, Sofieros gör inte det. Med eluppvärmning och extra belysning så skulle det förstås fungera, men jag antar att det inte heller är det du är ute efter.

Såå: Ett nersänkt växthus som användas året runt i Sverige utan extra värme och ljus finns nog inte. Jag är dock lika nyfiken som dig på både positiva och negativa erfarenheter. Så du får gärna dela med dig av de länkar som du hittat via google som tyder på att det finns/funkar. Men även allt som tyder på motsatsen.

MVH
Magnus

kaskelottas

  • Gäst
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #49 skrivet: 14 feb-16 kl 16:54 »
Ang ljuset är ju inte mkt att göra åt. Men det finns ju växetr du kan odla med knappt något ljusa alls. Grodda frön tex, rädisor, sallad.

Ett sätt att lösa värmen kanske vore att isolera sidorna på grunden, sen dra luftslangar genom "golvet" och fylla det med sand. Så på dagen kan du med en liten fläkt trycka ner luft som värms upp av solen i golvet och lagra den värmen i sanden (termisk massa), och det får stråla tillbaka på natten, och du får även lite "jordkällar" värme från marken under.

Om det är tillräckligt för odlingstemperatur vet jag inte, men viss skillnad bör det göra med endast hjälp av en mekanisk fläkt.

Exempel på sådan grundläggning (de svarta slangarna kommer han pumpa in varmluft i, från en eldstad i hans falld dock):
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sNIhxGjVcSM#t=271

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #50 skrivet: 15 feb-16 kl 22:37 »
Att cirkulera luft verkar fungera. Letade runt lite på nätet och hittade exempel. Tack för tipset.

Dessutom hittade jag en artikel om Russ Finch och hans "citrus in the snow"-växthus på Treehugger.com ,vilket ledde mig vidare till ställen med mer information. Nu känner jag mig inte lika galen längre. Få se vad ni säger...

https://www.youtube.com/watch?v=IZghkt5m1uY


Tillägg
Hittade en artikel på amerikanska NPR med lite mer information.
http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/11/466050766/citrus-in-the-snow-geothermal-greenhouses-grow-local-produce-in-winter
« Senast ändrad: 15 feb-16 kl 22:53 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

kaskelottas

  • Gäst
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #51 skrivet: 16 feb-16 kl 07:31 »
Att cirkulera luft verkar fungera. Letade runt lite på nätet och hittade exempel. Tack för tipset.

Dessutom hittade jag en artikel om Russ Finch och hans "citrus in the snow"-växthus på Treehugger.com ,vilket ledde mig vidare till ställen med mer information. Nu känner jag mig inte lika galen längre. Få se vad ni säger...

https://www.youtube.com/watch?v=IZghkt5m1uY


Tillägg
Hittade en artikel på amerikanska NPR med lite mer information.
http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/11/466050766/citrus-in-the-snow-geothermal-greenhouses-grow-local-produce-in-winter


I något av de sista avsnitten om hans geodome projekt som jag länkade ovan så pratar han om att det visade sig med tiden att han nästan aldrig behövde elda sin eldstad, bara de kallaste dagarna på året. I övrigt räckte det med att pumpa ner den luft som värmts upp i växthuset. Och på sommaren när det istället blir för varmt i odlingsutrymmet kan det fungera som kylande ventilation.

Det blir ju en typ av luftburen golvvärme, men mycket billigare än att gjuta in vattenburna rör i en betongplatta. Och mer robust då det inte kan frysa sönder.

Dessutom skulle man kunna använda en lite solcell till att driva fläkten. Fläkten behöver ju bara fungera när det är varmt, dvs på dagen då solen lyser.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #52 skrivet: 16 feb-16 kl 08:11 »
Har inte sett hela, men han hålls på 42 breddgraden vilket tar oss ned till medelhavet på den här sidan atlanten. Mycket mer sol vintertid...

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #53 skrivet: 16 feb-16 kl 09:13 »
Ja, när det gäller tips från Nordamerika måste man vara medveten om att det ligger längre söderut än vad man tror, för att deras  kalla vintrar skull.   T.ex.  Toronto i Kanada ligger på Norditaliens breddgrad.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #54 skrivet: 16 feb-16 kl 12:07 »
Det intressanta är att det fanns information om funktionen. Med teorier och formler är det lättare att kolla hur konceptet fungerar.

Personligen är jag van att anpassa grejor till mina egna begränsningar, även om ursprungsidéerna kommer från utlandet. Just nu mixtrar jag exempelvis med en tysk liggcykelmodell och arktiska vinterskor från Aleuterna. De mexikanska sandalerna fungerar finfint, liksom de japaninpirerade fuskfutonerna. Mina kopior är antagligen inte lika bra som originalen men de är så bra som jag hoppades och i vissa fall rent av överraskande bra.

Än så länge har jag dock för lite fakta för att kunna avgöra konceptets användbarhet för min framtid. Men det känns försiktigt hoppfullt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Anouk

  • Inlägg: 2
    • Finland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #55 skrivet: 16 feb-16 kl 13:32 »
Jag har just sett en video om ett annat sätt, också med luftpumpar men där värmen sedan "isoleras" under marken. http://geofflawton.com/videos/heating-your-glasshouse-over-winter/ Man måste registrera sig för att se dem.

Jag tror att med några kombinationer av idéer, typ bygg i sluttning, isolera norrväggen, värmepump för att hålla jorden frostfri så kommer man ganska långt. Och jag förstod att det var så du menade din fråga? Att förlänga säsongen och inte gå under 0°C, vilket ger helt andra förutsättningar för odling, övervintrande citrusträd, fikon, vindruvor, persika... (Slänger in egna drömmar nu!)

Jerome Osentowski använder också ett luftpumpsystem för att värma jorden och menar att det är kostnadseffektivt och hållbart.

Förstås är Norden ett besvärligt ställe då det är väldigt låg sol på vintern men jag tror nog det går att göra mycket för att förbättra odlingsförhållanden i växthus, men det är kanske inte många som har vågat sig på det ännu? Osentowski verkar vara något av en pionjär i USA så jag tror inte det är många som gör det här. Det är bara att börja med pionjärprojekt här i Norden :)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #56 skrivet: 09 mar-16 kl 07:10 »
Ber om ursäkt, har inte läst igenom tråden ordentligt. Men jag älskar konceptet du strävar efter vattuvarg.

Har det nämnt något om "cold trap trench" i tråden hitentills?
Man kan gräva ett djupt dike inne i växthuset, och den kallaste luften i växthuset ramlar då ner där och skyddar det som är högre upp.

Relevanta länkar:
http://www.undergroundhousing.com/
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-hV8Teiskfo

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #57 skrivet: 13 mar-16 kl 13:15 »
Det har inte nämnts så vitt jag vet, så det är nog på sin plats att påminna om det. Kall luft beter sig lite som vatten och rinner ner till den lägsta punkten (om det kan). Det där kallhålet kan kanske användas för kylförvaring?

Krikav, i tanken lät jag just ett pyttehus använda walipinin som garage på vintern...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #58 skrivet: 16 mar-16 kl 11:36 »
Jag drömmer oxå om att kunna förlänga odlingsässongen men stöter på samma problem att det blir kallt.
Nästa parameter är att det helst skall vara gratis.
Och helst så arbetsfritt oxå.

Jordvärme är ett bra alternativ men investerings och driftskostnaderna skrämmer.
Men man skulle kunna jobba med gödselvärme, skaffa sig en stor stack med färskgödsel som man knycker värme från till växthuset. Antagligen med ett vattenburet system.
Kostar en hel del, tyvärr.

Man kan ha olika slags bäddar i växthuset som man låter jobba med varmbänksprincip det är en vedertagen modell och som har visat sig fungera dock ganska arbetsintensivt.
Jag är lite inne på en sådan modell trots allt men med bäddar på hjul. Då kan man enkelt rulla ut dom och sköta tömning och fyllning på relativt kort tid. Har man sedan golvvärme genom att ha rökgångar i golvet så har man säkerligen säkrat upp sig rejält.

Dina funderingar är helt klart intressanta, men det finns gropar att fastna i och energieffektiviteten är svårt tveksam.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #59 skrivet: 16 mar-16 kl 11:46 »
Ljuset blir till slut den begränsande faktorn här uppe i norden. När det gäller värmen så skulle jag nog inte satsa på enbart skiten från djuren eftersom det är så lite värme som kommer där, utan gå ett steg längre och bygga ett kombinerat djurstall/växthus. Då får växterna nytta av djurens värme och koldioxid också och med lagom besättning och isolering så blir det frostfritt hela vintern. Men solen räcker inte för växterna utan vill man ha det till att växa på vintern så behövs lampor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser