Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal betongblandare  (läst 7772 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #20 skrivet: 03 maj-16 kl 20:55 »
Den där sista är också en erkänt bra modell....... bästa sättet att se om en blandare är uppnött är att titta på lilla kugghjulet. Om kuggarna på lilla hjulet är ordentligt snednötta får man räkna med att allt annat också börjar närma sig pensionsdagen.

Då du har tittat färdigt och köpt kan du ju låta mig plocka någon av de som är kvar!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #21 skrivet: 03 maj-16 kl 21:19 »
Dom såg normala ut, avståndet mellan det stora och lilla kugghjulet var större än jag trodde, blev litet glapp, men det gjorde tillräckligt med kontakt och gick runt så kanske det skulle vara så. Kände inget glapp nånstans så.

Jag har kanske en till att se, fick ett sms nyligen för en till, men vet inte nånting om den eller var den är, 120€ ville den säljaren ha.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal betongblandare
« Svar #22 skrivet: 03 maj-16 kl 21:22 »
Tunn plåt är mycket enklare att fixa än dåliga lager.  Och billigare.

Och du kan få en chans att odla din konstnärliga ådra genom att svetsa plåtbitar i psykedeliska mönster  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #23 skrivet: 03 maj-16 kl 21:26 »
Ja det förvisso enkelt fixat med en MIG om det går sönder och pappa min har en proffs-maskin av den sorten. Svåra val, jag tyckte den andra var inte glappig heller utan baljan gled fram och tillbaka längs axeln endast då man tippade den, så det är förmodligen nån mutter eller skruv som håller fast den som släppt eller något...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #24 skrivet: 05 maj-16 kl 10:56 »
Det blev den andra, fick den för 100 jämnt, den första säljaren ville inte alls pruta, tyckte hellre han kunde behålla den själv.

Tänkte jag skulle rengöra den ordentligt in och ut. Man använder visst saltsyra för det. Var får man tag i det nuförtiden? Finns det andra sorters produkter som innehåller saltsyra man kunde köpa som konsument?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #25 skrivet: 05 maj-16 kl 11:53 »
Det är bara otrevligt för hälsa och miljö, kör runt den med singel istället så blir den ren invändigt. Lite mekanisk bearbetning utanpå så den kommer i bättre bruksskick.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #26 skrivet: 05 maj-16 kl 17:49 »
Kan ju se hur det är otrevligt för hälsan men för miljön borde det vara relativt ofarligt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #27 skrivet: 05 maj-16 kl 21:46 »
Nja, var skall du göra av saltsyran som har löst upp en del metall? Är väl inte hela världen om du neutraliserar med lut och häller ut på backen, men det är inte riktigt rätt.

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #28 skrivet: 06 maj-16 kl 09:57 »
Neutraliserad saltsyra blir vatten

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #29 skrivet: 06 maj-16 kl 10:24 »
Saltvatten ja, av NaOH och HCl. Men det finns mer i den skitiga saltsyran efter att den tvättat blandaren. Och så skall man se till att få ca 7 i pH också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #30 skrivet: 21 jun-16 kl 08:30 »





Jag undrar vad är arbetsvolymen för denna, någon som kan gissa sig till det? Jag ser ingenting på märkesplattan, den är så sliten. 60-80l kanske?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal betongblandare
« Svar #31 skrivet: 21 jun-16 kl 13:19 »
Jag undrar vad är arbetsvolymen för denna, någon som kan gissa sig till det? Jag ser ingenting på märkesplattan, den är så sliten. 60-80l kanske?

Diametern x 3.14 x djupet på raka delen, medel på yttermåttet och hålet x 2,14 x det djupet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Gammal betongblandare
« Svar #32 skrivet: 21 jun-16 kl 14:38 »
Diametern x 3.14 x djupet på raka delen, medel på yttermåttet och hålet x 2,14 x det djupet.

Fast det blir väl hela tunnans volym?

Hur mycket kan man fylla innan det börjar plaska ut bruk?

Bästa är väl att testa, 1/3 av totalvolymen skulle jag gissa, max.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #33 skrivet: 30 jun-16 kl 08:10 »
Fyllde den igår med vatten för att testa och fick väl en 60 liter dit, då var det kanske 5cm från att det skulle runna över. Så jag gissar det är ungefär så mkt jag kan blanda. På säcken fanns det flera blandningsrecept. K15 standard räcker nog till här. Jagh har också grävt ut gropen och gjort formen och armerat, så nu är det bara att fylla.

K15   C12/15 mix
cement 25 kg
grus 0-8 60 l
grus 8> 60 l
vatten 13 l

Har 3 cementsäckar och någon kubik med grus, behöver cirka 300l och det får jag nog.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #34 skrivet: 30 jun-16 kl 16:06 »
Armerade betongkonstruktioner kräver minst K20 för att inte armeringen skall rosta sönder. Så heter det av gammalt.
Det har tyvärr visat sig att K20 är litet väl porös och karbonatiseras litet för snabbt så numera är det minst k25 som gäller. Okad hållfasthet ger nämligen en tätare betong som karbonatiseras långsammare. När karbonatiseringen når armeringen börjar armeringen rosta. Rost har större volym än järn så då armeringen rostar sprängs betongen.

Något K25 recept finns inte på säckarna men om du utgår från K20 receptet och ökar cementmängden och samtidigt minskar mängden finsand något då kommer du tillräckligt nära K25.
Om du mäter upp cement och sand och grus i ett ämbar och blandar enligt volymandelar så går blandandet effektivt.

0-16 krossgrus är lämpligt som grövre grus i receptet. Vanlig natursand är lämpligt som fint grus.
Det går inte att använda krossand som fint grus. Krossand gör betongen styv och svårbearbetad. Då måste man öka vattenmängden och eftersom hållfastheten till stor del bestäms av proportionerna mellan vatten och cement så far hela hållfastheten åt helvete med ökad vattenmängd.

Din blandare rymmer ett skottkärrslass betong. Mer än så behöver du inte veta. Du vet hur mycket betong du behöver för att fylla formen och så får det bli så många blandare det blir.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #35 skrivet: 01 jul-16 kl 07:10 »
Jag har ingen sand och inte tänkt använda nån, har ett lass med 0-16 grus jag använder istället.

Kanske bäst jag tar bort armeringen istället om det ska vara så overkill på kvalitén om man ska ha armering. Är ju bara en liten pyttegrund till ett utekök jag tänkt gjuta här...
« Senast ändrad: 01 jul-16 kl 09:13 av DennisCA »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal betongblandare
« Svar #36 skrivet: 01 jul-16 kl 12:41 »
Använd armering.. 
Plattan inte  inte i någon bärande konstruktion så om du använder halleduttancement och armeringsmatta som rostar bort på 20 år så är du lika glad.
Men utan armering så riskerar du att vara ledsen om något år då plattan knäckts pga att tjälen spelat dig ett spratt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #37 skrivet: 03 jul-16 kl 08:05 »
Nå gjöt igår och som vanligt gick det inte enligt planerna. Borde ha köpt en säck till så hade det räckt... Jag som hade räknat så noggrant... Jag märkte också att blandningen då jag följde receptet blev alldeles för torr. Konstigt tycker jag, först när jag vågade gå emot receptet och lägga lite mer vatten så blev det såsom det borde se ut. Kanske det hade att göra med ballasten jag använde, för litet sand i den. Måste väl skaffa sand när jag gör det sista klart (ca 20% kvar).

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #38 skrivet: 03 jul-16 kl 08:35 »
Rätt slutsats. Utan sand blir betongen sådär styv och omöjlig. Tillsätter man vatten far hållfastheten åt helsike.

För K20 brukar man räkna med 7 st 40 kilos cementsäckar på kubikmetern betong.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #39 skrivet: 03 jul-16 kl 08:42 »
Jag tror jag får göra mig av med den här blandaren (efter detta projekt). Det är alldeles för dyrt att vara värt att gjuta själv med den materialåtgången, runt 70 euro kubiken bara i cement, sen ballasten till och kostnaderna att frakta den hit och dit och allt annat. Betongbilen blir nog billigare eller inte mkt dyrare tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser