Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ankras?  (läst 1515 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Vilken ankras?
« skrivet: 23 jan-17 kl 10:45 »
Hej

Nu är min filteranläggning till trädgårdsdammen snart färdig. Anläggningen skall klara mycket mer belastning än vad jag har idag och min fru vill gärna ha ankor. Så då får vi väl undersöka ankor då.....

Så då söker jag en ras som passar i vår villaträdgård och som främst skall vara ett sällskaps/prydnadsdjur. Kött och ägg kan garanterat komma på tal, men det är inte det primära. Vi har mycket erfarenheter från olika tropiska fåglar, men inte ankor. Det optimala borde vara något sånt här:

Liten, gärna så liten så möjligt.
Vacker att se på (givetvis en smaksak, jag vet)
Går att få "tillgivna". Jag använder medvetet inte ordet tam. Men de skall åtminstone gå att locka till sig med mat enkelt.
Livlig och roande att titta på.
Trivs i par. Jag tror att två räcker till att börja med, utesluter dock inte fler ankor i framtiden.
Inte alltför högljudd, jag har ju grannar som iofs har mycket överseende, men bra att ta hänsyn.
Går att hålla utan tättslutande voljär utan att smita. Området kring dammen har 2,5 meter högt staket, men jag vill inte ha tak/nät där.
Klarar vintern bra i oisolerat men torrt hus.
De kanske inte skall vara jättekänsliga med maten heller, det lär bli svårt att undvika att de tar lite av fiskarnas mat.

Är det en utopi att ha några små fina fåglar som håller till runt dammen eller går det att hitta något som passar?

Mandarinanka har jag sett hålls i fiskdamm i USA, verkar ju fina och trevliga. Kan det vara något?
Mignon anka är ju liten, men det sägs att den väsnas lite. Hur allvarligt är det?
smaragdankan är ju riktigt snygg. Men den sägs flyga mycket, det kanske inte gör så mycket om det bara kommer hem igen?

MVH
Magnus


Piiipen

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
    • Tomten
SV: Vilken ankras?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-17 kl 00:24 »
Alla du nämnt flyger och mandarinen måste du ha tak över annars flyger dom bort. Ja har bara mignon och tycker det är en trevlig lite anka, Visst låter dom men det är ju bara honan som e högljud å du ska ju bara ha en så då blir det inte ju inte så farligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser