Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63421 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #320 skrivet: 15 nov-17 kl 15:58 »
Är det inte dags att byta rubrik på den här tråden till nått som handlar om Af, arbetare, arbetsgivare, fack, löner, regler, behörigheter hit och dit?

Eller starta en ny tråd om det som ni är sugna på att tjafsa om och snacka nya byggnadssätt här, som jag trodde tråden handlade om?

har en benägenhet att avsluta denna tråd, då den inte lägre har med min grundfråga att göra längre.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #321 skrivet: 15 nov-17 kl 23:09 »
jag köpte 2 st vindgeneratorer (enbart generatorn ) för 500 kr paret. dom är för 24V och ger 1 Kw. det är något som du aldrig kan matcha .

Nått jag aldrig kan matcha?
Med tanke på att generatorn inte är de svåra att få tag på.
Tro de eller ej men jag har till och med några liggande.
Varken mina eller dina producerar ström där de ligger.
fast de är väl bara att bygga i trä så har hela vindkraftverket kostat 700kr.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #322 skrivet: 16 nov-17 kl 09:20 »
Nått jag aldrig kan matcha?
Med tanke på att generatorn inte är de svåra att få tag på.
Tro de eller ej men jag har till och med några liggande.
Varken mina eller dina producerar ström där de ligger.
fast de är väl bara att bygga i trä så har hela vindkraftverket kostat 700kr.

alu vingar

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #323 skrivet: 16 nov-17 kl 10:06 »
I vilken del av testet för nytt byggande ingår hur man räknar %?

Nja, om man skall göra en rättvisande kalkyl så krävs det nog att man kan åtminstonde grundläggande mattematik. Eftersom kalkylen tydligt visar alldeles för lågt resultat så är det ju inte omöjligt att det är här det felar. Men den största felkällor är nog ändå att inte alla kostnader är med ännu (varav en hel del av dem nog nycklas ut procentuellt i en konventionell kalkyl)

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #324 skrivet: 16 nov-17 kl 10:18 »
har en benägenhet att avsluta denna tråd, då den inte lägre har med min grundfråga att göra längre.

Tyvärr är det inte så det funkar i forum. Trådskaparen kan inte ensam avgöra vad som är relevant för tråden eller inte och kan inte heller avsluta den.

Du har startat en tråd som handlar om att kapa kostnaden för byggen i så stor utsträckning att alla befintliga företag på marknaden aldrig varit i närheten trots stort kostnadsfokus.

Då blir förstås kalkylen bakom viktig. Då blir frågor kring uppfyllelse av standarder kontra kostnader viktiga. Då blir arbetsrättsliga frågor kontra kostnader viktiga.

Hade du startat en tråd som rörde enbart byggmetoder och lämnat kostnader och kalkyler utanför så hade kanske tråden kunnat fokusera på just olika byggmetoder. Men frågor kring hur man uppfyller lagar, regler och standarder hade med stor sannolikhet bedömts som relevant för tråden

Mvh
Magnus




ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #325 skrivet: 16 nov-17 kl 11:04 »
Nja, om man skall göra en rättvisande kalkyl så krävs det nog att man kan åtminstonde grundläggande mattematik. Eftersom kalkylen tydligt visar alldeles för lågt resultat så är det ju inte omöjligt att det är här det felar. Men den största felkällor är nog ändå att inte alla kostnader är med ännu (varav en hel del av dem nog nycklas ut procentuellt i en konventionell kalkyl)

Mvh
Magnus

Håller med dig om att kalkyler är viktiga också, men nu är ju rubriken "Test för nytt byggande" och inte "Test för kalkyl av nytt byggande"

Jag tycker det hade varit bättre med två trådar.
En för själva byggandet/konstruktionen.
Sedan en till för kalkyler och regler, när det finns ett riktigt underlag för vad det nya byggandet innebär.
Nu känns det lite tvärtom, först fokus på regler och kalkyler och sedan på hur det ska byggas.
Jag upplever att det kan vara svårt att tänka ut nya saker, om man bara ska fundera på hur det varit.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #326 skrivet: 16 nov-17 kl 13:23 »
testa nytt byggande görs hela tiden runt om i landet.det byggs med halmbalar,jord,lastpallar,lera m.m.Man bygger ekologiskt med bara organiska material och t.om timmerhus är återigen i ropet.
därför var det intressant att x-lab startade tråden då jag och förmodligen fler blev nyfiken på något nytt. tyvärr visade sig att inget var nytt utan det var just arbetskostnaden som skulle skäras ner tillsammans med att man skulle bortse från de krav som idag ställs på nyproduktion.
själva byggmetoden återgår till det som användes i början på 1900-talet och som idag inte på någon punkt uppfyller dagens krav.
Här är alltså inget att hämta för svenska byggbranschen och inget att lära.
jag känner flera som byggt egna hus billigt,nyproduktion kring miljonen för 150-200m2 men då ingår svart arbetskraft och lägre standard på materialen.En vanlig villa ligger idag på runt 3 miljoner beroende på tomtpriser m.m  och tittar vi på nyproduktion av hyresrätter ligger de på runt 22-23000 kr/m2.
Därför var det intressant att se starten av tråden. tyvärr var det lätt att se att x-labs kalkyl är totalt felaktig då viktiga (och helt avgörande prismässigt) komponenter fattas.
det går alltså inte att veta vad x-labs lägenheter kommer att kosta i slutänden.
Att utesluta lönekostnader betyder ju att kalkylen blir helt felaktig då det är just detta som kostar pengar i ett bygge,materialpriserna är underordnade då vilken större aktör som helst på marknaden har kraftiga rabatter och de stora har egna sågverk och grossister.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #327 skrivet: 16 nov-17 kl 15:57 »
alu vingar

Jag vill tro att du är här för att faktiskt diskutera  fram andra lösningar men
 Att säga att man har ett vindkraftverk för att man köpt 2 generatorer för 500kr ger en röd tråd genom hela bygget.

 Tro det eller ej. Jag har byggt ett vindkraftverk av en 3 fas motor och den har faktiskt genererat ström när det blåste.
 Tror de rörde sig om 50w som max.
Kopplat till elnätet med vingar som en gammal väderkvarn i osb .  Ca 1.5m långa.


Varför byggdes det... får att se om konceptet fungerar. Men för att faktiskt låta det stå själv och generera något är inte i närheten

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #328 skrivet: 18 nov-17 kl 19:44 »
testa nytt byggande görs hela tiden runt om i landet.det byggs med halmbalar,jord,lastpallar,lera m.m.Man bygger ekologiskt med bara organiska material och t.om timmerhus är återigen i ropet.
därför var det intressant att x-lab startade tråden då jag och förmodligen fler blev nyfiken på något nytt. tyvärr visade sig att inget var nytt utan det var just arbetskostnaden som skulle skäras ner tillsammans med att man skulle bortse från de krav som idag ställs på nyproduktion.
själva byggmetoden återgår till det som användes i början på 1900-talet och som idag inte på någon punkt uppfyller dagens krav.
Här är alltså inget att hämta för svenska byggbranschen och inget att lära.
jag känner flera som byggt egna hus billigt,nyproduktion kring miljonen för 150-200m2 men då ingår svart arbetskraft och lägre standard på materialen.En vanlig villa ligger idag på runt 3 miljoner beroende på tomtpriser m.m  och tittar vi på nyproduktion av hyresrätter ligger de på runt 22-23000 kr/m2.
Därför var det intressant att se starten av tråden. tyvärr var det lätt att se att x-labs kalkyl är totalt felaktig då viktiga (och helt avgörande prismässigt) komponenter fattas.
det går alltså inte att veta vad x-labs lägenheter kommer att kosta i slutänden.
Att utesluta lönekostnader betyder ju att kalkylen blir helt felaktig då det är just detta som kostar pengar i ett bygge,materialpriserna är underordnade då vilken större aktör som helst på marknaden har kraftiga rabatter och de stora har egna sågverk och grossister.

Detta handlar inte om att utnytja folk som redan ligger ner, utan attge dom en rimlig chans att ta ikapp  försprånget i samhället rent generellt.  ta fram att byggbolag som erbjuder killarna ett  förstahandskontrakt till en lgh som dom sjäva vart med om att bygga samt till en låg månads kostmad? Det visar sig nu att jag haft rätt och du med andra haft fel när det kommer till vad folk vill ha.. bostadsbyggandet kommer att avta med ca 10,000lgh pga att ingen vill/har råd att bo där dom nya bostäderna byggs. så mitt sätt är kanske inte så dumt iaf. och jag väder mig enbart till dom som inte vill/kan eller orkar plugga i början av sin karriär, sen att jag kan få fram produkter (samma tillverkare som i svedala) till 1/5 av priset som här har inget med dumpning att göra (alla företag i värden har likvärdiga planer (varför bet 3 ggr så nkt för likvärdiga produkter) allt i Sverige går att göra mkt biligare om det fanns lite ryggrad i folk/företag

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #329 skrivet: 18 nov-17 kl 19:47 »
Jag vill tro att du är här för att faktiskt diskutera  fram andra lösningar men
 Att säga att man har ett vindkraftverk för att man köpt 2 generatorer för 500kr ger en röd tråd genom hela bygget.

 Tro det eller ej. Jag har byggt ett vindkraftverk av en 3 fas motor och den har faktiskt genererat ström när det blåste.
 Tror de rörde sig om 50w som max.
Kopplat till elnätet med vingar som en gammal väderkvarn i osb .  Ca 1.5m långa.


Varför byggdes det... får att se om konceptet fungerar. Men för att faktiskt låta det stå själv och generera något är inte i närheten

vet detta inlägg har inget med test bygget att göra, ville bara visa att även där har 99% fel gällande kostnader osv

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #330 skrivet: 18 nov-17 kl 20:25 »
vet detta inlägg har inget med test bygget att göra, ville bara visa att även där har 99% fel gällande kostnader osv

Vet inte riktigt om du är på riktigt eller bara vill få folk sura på dig.
 Berätta gärna mer vad som saknas och hur du tänkt få ett fungerande vindkraftverk som uppfyller kraven till ditt bygge

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #331 skrivet: 19 nov-17 kl 08:29 »
vet detta inlägg har inget med test bygget att göra, ville bara visa att även där har 99% fel gällande kostnader osv

Jag är övertygad om att företag som byggt bostäder under några år och är momsregistrerade/ har f-skatt har ett ganska så bra hum om vad det kostar. Jag kan rent av sträcka fram hakan och säga att de troligtvis har bättre koll än drömmare som aldrig byggt professionellt.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #332 skrivet: 19 nov-17 kl 08:39 »
Det visar sig nu att jag haft rätt och du med andra haft fel när det kommer till vad folk vill ha.. bostadsbyggandet kommer att avta med ca 10,000lgh pga att ingen vill/har råd att bo där dom nya bostäderna byggs.

Här på hisingen där jag bor har det byggts kopiösa mängder nya bostäder de senaste 10 åren. De säljs i rasande takt och är ofta slutsålda långt innan bygget är färdigt. Detsamma gäller hyresrätterna, kontrakten är slut år innan färdigställande.

Har du något exempel på ett nybygge som står tomt efter avslutat bygge för att folk inte vill eller inte har råd att bo där?

Mvh
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #333 skrivet: 19 nov-17 kl 10:04 »
den situationen finns främst i storstadsområdena. i övriga kommuner är det inte så lätt att bli av med nybyggda hyreslägenheter. I min kommun som ligger 2 mil från Växjö (som har brist på bostäder) är det faktiskt inte lätt att få hyresgäster. nu projekteras ett bygge med 80 lägenheter men byggstart blir först när det finns hyresgäster i kö som vill bo där. Det är alltså inte läge att bygga på vinst o förlust. Nybyggnationen kommer nästa år att minska då just problemet med avsättning ökar. Många kommuner har aviserat minskat byggande. Vi ser också en stagnerande bostadsmarknad vilket alltså betyder att toppen är nådd,kostnaderna har peakat och de flesta hänger inte längre med i köpkarusellen.nya regler avseende bolån,amorteringar bromsar också och många befarar nu en bubbla.det innebär att byggbolagen inte längre kommer att bygga på spekulation utan endast om en viss procent redan är sålda innan man kör igång.Även i Växjö har flera projekt blåsts av bl.a ett ekologiskt bygge som inte lockade särskilt många.
personligen tror jag att vi just nu befinner oss på en topp. antingen bromsas det in lite men faran är också en störtdykning vilket i så fall slår på hela ekonomin i Sverige.Det skulle innebära att högkonjukturen är slut för denna gång och en återhämtningsfas inleds. just bostadsbubblor kommer med c.a 20 års mellanrum,det är alltså rent statistiskt läge för en nu.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #334 skrivet: 19 nov-17 kl 12:28 »
Jo, att de låga räntorna har blåst upp priserna råder det ingen tvekan om. Men det gäller ju inte nyproduktion i samma utsträckning som överlåtelser.

Bubbla eller ej så behöver folk någonstans att bo. Det är självklart att man skall bygga där folk vill bo. Jag hade gärna valt Växjös kranskommuner, men representerar inte massan. När jag bodde där senast kostade hyran en tredjedel i Tingsryd jämfört med campus. Trots det så var det mycket lätt att hitta boende i Tingsryd, men avsevärt svårare på campus. Eller kanske på grund av?

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #335 skrivet: 19 nov-17 kl 12:39 »
Här på hisingen där jag bor har det byggts kopiösa mängder nya bostäder de senaste 10 åren. De säljs i rasande takt och är ofta slutsålda långt innan bygget är färdigt. Detsamma gäller hyresrätterna, kontrakten är slut år innan färdigställande.

Har du något exempel på ett nybygge som står tomt efter avslutat bygge för att folk inte vill eller inte har råd att bo där?

Mvh
Magnus

Inga exempel, men byggsektorn drar int ner byggande om det finn underlag för nyproduktioner. Sn undrar jag vilken grupp ny kontrakten gäller för, är det för ungdomar som bor hemma eller för dom som bor i hus och vill bo närmar stan? det finns mkt att begära av statistik och undersökningsarbete. ingen vet sanningen

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #336 skrivet: 19 nov-17 kl 13:55 »
Till nyproducerade lägenheter flyttar främst äldre som inte orkar med sina hus längre och yngre vuxna i karriären. Dessa lämnar i sin tur andra boende som görs tillgängliga för andra intressenter. Dessa lämnar också ett boende som blir tillgängligt.osv. Detta kallas för boendekedja. Det enda som kan bryta kedjan är att en bostadslös får boende. Dvs, varje nyproducerad lägenhet ger en bostadslös någonstans att bo. Att en bostadslös normalt sett inte får en nyproducerad lägenhet har sina skäl.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #337 skrivet: 19 nov-17 kl 15:04 »
Till nyproducerade lägenheter flyttar främst äldre som inte orkar med sina hus längre och yngre vuxna i karriären. Dessa lämnar i sin tur andra boende som görs tillgängliga för andra intressenter. Dessa lämnar också ett boende som blir tillgängligt.osv. Detta kallas för boendekedja. Det enda som kan bryta kedjan är att en bostadslös får boende. Dvs, varje nyproducerad lägenhet ger en bostadslös någonstans att bo. Att en bostadslös normalt sett inte får en nyproducerad lägenhet har sina skäl.

Mvh
Magnus

Sant till en vis mån detta förutsätter att dom  ybgre har ett arb. viket dom merparten av unga inte har. antinge dålig utb = sämre lön eller skoltrötta =långtidsarbetslösa där faller era arg gällande min ide

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #338 skrivet: 19 nov-17 kl 15:27 »
Ett "problem" är också att de som har villor renoverar upp dem till hög standard för att få ut så mycket som möjligt när de skall köpa en nyproducerad lägenhet, det gör det extra svårt för den med liten insats att köpa något eget boende.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #339 skrivet: 19 nov-17 kl 16:56 »
Ett "problem" är också att de som har villor renoverar upp dem till hög standard för att få ut så mycket som möjligt när de skall köpa en nyproducerad lägenhet, det gör det extra svårt för den med liten insats att köpa något eget boende.

Som sagt...boendekedja. De som köper det nyrenoverade huset lämnar också ett boende bakom sig. Renoveringen hade bara varit ett problem om ingen ville ha huset efter.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser