Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantering av jordgubbsrevor  (läst 22668 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #40 skrivet: 21 maj-16 kl 13:29 »
Toscana har röda/rosa blommor.


Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #41 skrivet: 23 maj-16 kl 10:54 »
Ett lite hemligt jordgubbsland med kidnappade sorter börjar blomma.
« Senast ändrad: 23 maj-16 kl 11:03 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #42 skrivet: 23 maj-16 kl 19:26 »
Snart ....

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #43 skrivet: 23 maj-16 kl 20:34 »
Senaste bädden med förädling, de blommar redan då de stått i växthuset och levt gott.


Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #44 skrivet: 23 maj-16 kl 20:38 »
Planta 487 finns här bland de sista.

Sorten heter Mare de Bois, en gammal fin fransk sort med intensiv jordgubbssmak. Perfekt till sylt och saft.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #45 skrivet: 23 maj-16 kl 21:36 »
85% av plantorna blommar i växthuset medan 45% typ hälften på friland. Senaste dagarna har de flesta blommor ute slagit ut. Det skall bli varmare och värmen skall hålla i sig långt in i juni så långt prognoserna kan se.

Ser fram emot en fantastisk jordgubbssäsong med saft och sylt som räcker hela året om.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #46 skrivet: 24 maj-16 kl 09:01 »
Plantorna just nu.


 

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #47 skrivet: 25 maj-16 kl 19:38 »
Har 10 st blomlådor i växthuset. Har förstås våta drömmar om hur det blir med jordgubbar i sommar.


Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #48 skrivet: 26 maj-16 kl 09:48 »
Jordgubbsplantorna växer och är nu mer än dubbelt så stora i full blom.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #49 skrivet: 29 maj-16 kl 15:05 »
På ICA svenska jordgubbar från Småland, 36 SEK för 250g.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #50 skrivet: 30 maj-16 kl 11:42 »
Mina små pytterevor som planterades i överblivna blomlådor för ett par veckor sedan har vuxit och blivit fina plantor som blir perfekta produktionsplantor 2017.

Man plockar lite ogräs och klipper bort blad som hänger i jorden eller är röda alt börjar bli bruna. Ser till att bara friska blad finns på plantan.

Av ett par hundra plantor har jag bara fått byta ut två st. Krukorna på bilden är reservplantor som jag inte behövt använda än.

Plockar man bort skräp runt plantan slipper man mögelsporer som lätt bildas.

Ser man till dagens självplock med täcke av t ex halm frodas sporerna och går till slut på jordgubbarna. De som plockar får med sig sporer hem som gör att jordgubbarna börjar jäsa nästan samma dag de plockades. Därför blir det ingen täckodling bland våra bär, vi vill ha friska plantor och friska bär.

På två ställen som säljer självplock utanför Linköping säger att jordgubbarna är obesprutade, men kvällstid ser man sprutmaskiner ute. Så ser det ut överallt.
« Senast ändrad: 30 maj-16 kl 21:15 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #51 skrivet: 31 maj-16 kl 16:12 »
Snyft! 1 vecka senare i år. Synd om oss.

Några amplar är först ut.

Jag lovar att inte vara odräglig med jordgubbsbilder 😋

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #52 skrivet: 31 maj-16 kl 22:24 »
Bara 27 plantor av 487 som ännu inte blommar. Det blir 460 som får jordgubbar om vi räknar dagens blomning. Nu är det lättare att räkna de som inte blommar. Av dessa 27 som inte blommat efter helgen ersätts med mina reservplantor i krukor, där är alla i blom. De som inte vill blomma kasseras, har det som en urvalsprincip hädanefter.

Har tankat upp en kubik i vattenvagnen och tillfört lite flytande gödning i mycket svag dos, betydligt lägre koncentration än vad som rekommenderas.

Hört att Svenska fejkjordgubbar nu säljs i Svanberga i Uppland, pizzerian där säljer alltid svenska jordgubbar från mitten av april så fort solen tittar fram. Hoppas han åker dit på en kontroll.


Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #53 skrivet: 31 maj-16 kl 23:10 »
Inspirerande bilder. Jag borde sätta namnlappar på de jag vet vilka de är, nu när jag har någolunda koll. Jordgubbar kan man inte få för många utav :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #54 skrivet: 31 maj-16 kl 23:35 »
De jordgubbar vi fick över förra året gjorde vi saft på och fick 3 1/2 liter. Saften var slut på 2 veckor och den var superfin. Jag har alltid gjort jordgubbssylt som skall räcka en säsong men den har också tagit slut tidigare.
Efter flytten till Östergötland har vi satsat på egen jordgubbsproduktion till husbehov, barn m fl.
Detta året skall det bli minst 25 liter fin saft, sylt så det räcket hela året och en massa frysta bär på det vi inte orkar konsumera eller göra annat livsmedel av.

Här gillar vi bär, plockar massor av lingon, Aronia och nu 2016 början på jordgubbar. Färska nyplockade är riktigt goda och med allt fusk med bär nuförtiden så känns det bara bra att kunna odla dem själv.

Det har inte varit speciellt jobbigt men tagit lite tid i anspråk. Men den tiden är före allt annat då jordgubbar klarar kalla nätter och får sällan skador av lite frost. Det har alltså funnits lite tid.
Men odlar man bär får man se till att plocka ogräs, den kanske jobbigaste nackdelen. Man får avsätta någon timme i veckan till sådant.


Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #55 skrivet: 01 jun-16 kl 09:32 »
Jag har mina småplantor i höbalar = inget ogräs. Men måste istället se till att vattna vid för mycket sol. Sådde frö också och det har gått bra :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #56 skrivet: 01 jun-16 kl 20:42 »
En bild säger mer än ...

När ni kan läsa det här har någon smaskat upp jordgubben, en Honeoye.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #57 skrivet: 02 jun-16 kl 10:27 »
Det har redan kommit revor på produktionsplantorna (2:a året som planta). Det kommer att bli en explosion av revplantor som skall planteras i kruka för försäljning. Vi tänker hålla ca 500 jordgubbsplantor och ha två rader a 25 meter vid sidan om potatislandet på friland. Resten i pallkragar och upphöjda bäddar.
Hälften remonterande.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #58 skrivet: 02 jun-16 kl 10:31 »
Jag har mina småplantor i höbalar = inget ogräs. Men måste istället se till att vattna vid för mycket sol. Sådde frö också och det har gått bra :)

Jag låter ogräset växa till ca 1 dm (mest svinmålla) och sedan en torr dag bara enkelt plocka bort allt. Tidsmässigt/arbete är det ungefär lika med täckodling, men problemen eliminerade.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #59 skrivet: 02 jun-16 kl 20:41 »
Är den inte lite större och rödare dag?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser