Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?  (läst 2229 gånger)

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?
« skrivet: 27 nov-14 kl 10:27 »
Vad sägs om denna idé: Sätta in en varmvattenberedare i bilen som lagrar all överskottsvärme som annars skulle kylas bort i kylaren. Så kommer man hem efter jobbet, kopplar in bilen mot husets varmvattensystem och vips så har man 100 L 70grC vatten att bada och tvätta i. Nu kan man ju undra hur mycket mer bensin det dra att åka med den extra vikten det blir. Kanske en för vild ide, vad tror ni ?  ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-14 kl 11:29 »
Det blir mycket väsen för lite ull... Om det inte ökar din bensinförbrukning så sparar du som max dryga tusenlappen under ett år jämfört med om du värmt vattnet med el.


lilllisa

  • Inlägg: 22
    • Övriga världen
SV: Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-14 kl 12:25 »
Hej
Jag tycker din idé är super-kul. I vart fall i teorin känns det som en jättebra idé.
Men säg den lycka som varar, när man kommer till "praktisk räkning".

Men som ett teoretiskt inlägg i miljötänk o besparingar   :o

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-14 kl 14:24 »
Har ju varit uppe förut. Sökte på "varmvatten bil" här i forumet och hittade snabbt de här två. Kan finnas fler.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=160592.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99038.0

 

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?
« Svar #4 skrivet: 27 nov-14 kl 19:09 »
Ja.. Jag tror det GÅR, men med all tid och energi man investerar i projektet, så finns det nog bättre grejor man kan göra först.

Förutsättningar för projektet tror jag är dessa:

* Långt till jobbet. 10+ km. För att motorn först ska kunna bli varm nog, och sedan kunna erbjuda tillräckligt med spillvärme för att det ska vara lönt.
* Mycket rak väg utan korsningar etc, blir det mycket bromsande/gasande så innebär den extra vikten stor bränsleförbrukning. Kan hastigheten hållas konstant så är vikten mindre problem.


Jag har 10km till jobbet, bilen drar 0.50l/mil. Det är 9kWh energi i en liter.
De första 2-3km måste motorn komma upp i värme, så 7km kvar...
Effektgraden på ottomotor sätter vi till 20%.
Då finns det i mitt fall 0.5*9*0.7 = 3.15 kWh energi kvar att utnyttja.
Säg att man lyckas så väl, att man kan fånga 60% av den energin till en liten tank. Då har man 1.9 kWh värme.
Det räcker i runda slängar för att värma en tank på 25 liter upp till 70grader.

I teorin ska du kunna få lika mycket varmvatten om du eldar två-tre kg ved (ungefär 4-6 normalstora vedträd på 35cm längd) i vedspisen och har två 12l grytor ovanpå.


Tanken att ta tillvara på spillvärme är god, men det krävs mycket speciella förutsättningar för att projektet ska vara lönt att genomföra.


Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Varmvattenberedare i bilen för bad o tvätt ?
« Svar #5 skrivet: 27 nov-14 kl 20:58 »
Se där ja, tanken var redan tänkt å klar. Fantastiskt att det dyker upp samma idéer i olika huven. Bra genomgång av krikav med kilowatter å procenter. Jag avvaktar nog med varmvattenberedare i bilen.......
........men skam den som ger sig. Nu har jag en liten traktor MF35 (modernare typ av Grålle från 60-talet) och jag behöver ändå lite motvikt, då skulle en tank på 100 liter ändå inte vara extra börda. Och tänk på den som står och klyver ved med traktorns hydraul, då skulle det bli både ved o varmvatten. Å andra sida, som sagt, mycket väsen för lite ull sa han som försökte klippa grisen. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser