Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för godkänt avlopp  (läst 32679 gånger)

bärpappa

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Kostnad för godkänt avlopp
« skrivet: 27 dec-11 kl 15:22 »
Hej

Vi har fått nys på ett lite äldre hus som säljs av ett dödsbo, alltså friskrivningsklausul (jag tror iofs inte att det spelar någon roll i detta fallet).

Vi ska gå på visning i veckan, men enligt beskrivningen är det "enskilt avlopp". Andra objekt med samma mäklare står specat som 3-kammarbrunn med infiltration, vilket får mig att misstänka att det är något annat system på detta huset.

Har jag rätt i att det endast är 3-kammarbrunn + infiltration som är godkänt, oavsett vad man har för toalettsystem? Vi föredrar att ha mulltoa framför vattentoalett. Detta gör som jag förstår det att man kan ha mindre infiltrationsbädd, men det är fortfarande samma system som gäller.

Vi ska kolla vad kommunen i fråga har för policy, men det är väl i princip i hela landet det gäller med dessa regler.

Frågan är vad kostnaden kan bli i bästa/sämsta fall för att ordna ett godkänt avlopp? Vi vill gärna göra så mycket som möjligt själva, hyra minigrävare etc. Kan man göra det helt själv, och sedan få det godkänt av någon inspektör från kommunen?

Jag förstår att det hänger på det specifika fallet, hur marken ser ut etc. Det jag väl vill veta är vad man behöver räkna på, dvs vad behövs för material, hur länge måste man hyra grävare, vad det kostar per dag etc.

Tack på förhand!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 18:19 »
Hej,

såklart omöjligt att ge några exakta siffror.

Er anläggning ska godkännas innan ni bygger den, kolla med kommunen vad som gäller. En bra guide är avloppsguiden.se, där finns info om olika lösningar och om vilka regler som gäller. Men varje kommun kan ha lite olika regler, och för varje fastighet kan det finnas speciella regler, beroende på t ex närhet till grannar eller till naturskyddsområde.

Om ni är kompetenta att göra allt/det mest arbetet själva, så kan anläggningen kosta mellan typ 20 000 och 100 000, beroende på vad som behöver göras, hur marken ser ut osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

  • Gäst
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 18:20 »
Grejerna kan man köpa på Rinkaby rör för en vettig peng. Makadam tillkommer.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 10:36 »
Vi köpte våran gård för ca 2 år sedan. Här fanns inget avlopp alls då!
Vi gjorde allt själva och kostanden blev inte så enorm.
Köpte hela paketet med 3 kammarbrunn från Rinkaby rör kostade 13.000:-
Makadam och sand kostade ca 3000:-
Sen har vi själv grävmaskin.
Vi fick ju dra alla avloppsrör utomhus också, fanns ju inget avlopp alls här.
De blir inte billiga med alla krökar och böjar  :(
www.avloppsguiden.se är en supersida!
Det är inte svårt att göra själv om man bara är nogrann!
 
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #4 skrivet: 28 dec-11 kl 11:08 »
Hej! Vi funderade på alternativa lösningar och att göra en del själva, men det accepterades inte i vår kommun. Vanlig trekammarbrunn med filtreringsmoduler gjort av en för avlopp godkänd entreprenör var i princip enda alternativet. Det kostade ca 80 000:- allt som allt.

bärpappa

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #5 skrivet: 28 dec-11 kl 12:11 »
Tack för alla svar! Avloppsguiden ger en hel del information.

Tror ni att det skulle vara möjligt att använda typ separett som toalett, och sedan använda befintlig 2-kammarbrunn för BDT-vattnet? I så fall behöver man väl bara anordna antingen infiltration eller markbädd för BDT-vattnet


http://husagare.avloppsguiden.se/urinsorterande-torrtoalett-och-kompaktfilter.html

Finns det en chans att få något sådan godkänt? Vår kommun refererar till avloppsguiden för att se vad som är godkänt och inte (har dock inte ringt och pratat med dem än).

mig

  • Gäst
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #6 skrivet: 28 dec-11 kl 12:17 »
Vi har tänkt göra så tillfälligt iaf på gården vi flyttar till i vår. Fast vi har tänkt ha en eco dry med hink under grunden, ungefär samma pris som Separetten... Kommer någon och anmärker på det får vi fixa avloppet då...

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #7 skrivet: 28 dec-11 kl 12:20 »
Hej
Bytte hela avloppssystemet plus ny infiltrationsbädd för 5 år sedan. Samtidigt dränerade vi runt huset och la nya dräneringsrör samt nya rör till avledning från stuprören. Gjorde allt utom grävningen själv. Vi lejde en kille med lite större maskin och mycket vana vilket gjorde att det blev både billigt och bra. Observera att du idag kan få grävarbetet som rotavdrag. Här kommer mina kostnader, jag kollade var jag kunde få tag i billigaste typ Cheapy/Byggmax och sedan förhandlade jag med en lokal firma, fick lite lägre pris och alla rör hemkörda gratis. Vår infiltrationsbädd ligger ca 50m från huset, tänk på att det kan osa både från 3-kammarbrunnen och från infiltrationsbädden. I mina kostnaderna ingår förutom avloppssystemet också dränering och regnvattensystem, de senare kopplades dock till befintlig stenkista och inte till avloppet. Ganska slitigt att hoppa upp och ner i diket och skyffla, koppla rör, vattra, skyffla lite igen. Gick ner ett antal kilo på denna slitig vecka, men det var det värt. Synd att ingen ser mitt mästerverk där under markytan...

Makadam/fyll   12 125
3-kammarbrunn   9 500
Grävning   8 200
Material   37 466
Avgift kommun   2 600
Summa   69 891


Citat från http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
TREKAMMARBRUNN — AVLOPP
Nedgrävning av en trekammarbrunn ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att avloppet ska tillhöra bostaden. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 12:27 av Kira »

Borrabo

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Kostnad för godkänt avlopp
« Svar #8 skrivet: 30 dec-11 kl 11:37 »
http://www.aquatron.se/

Detta system funderade vi allvarligt på att sätta in, men av ekonomiska och logistiska skäl har vi nu istället en standardlösning med 3-kammarbrunn och infiltration. En vacker dag när vi får tid och pengar över, så kan det nog bli en aquatron i alla fall. Det var avloppsfolket i Skövde kommun som tipsade oss.

Mulltoaletter av diverse modell är inte gjorda för åretruntbruk, även om de påstår det i sin reklam. Det blir fullt fort...

En lyxvariant av avlopp för de bemedlade i vårt samhälle skulle kunna vara det här... http://www.alnarpcleanwater.se/ ... men för oss är det ännu bara en våt dröm...

Lycka till med skitgörat! :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser