Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart kan man köpa bra virke?  (läst 1913 gånger)

Askys

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
Vart kan man köpa bra virke?
« skrivet: 30 dec-17 kl 12:14 »
Hej!

Har tänkt att bygga mig en ''Tagelharpa/Jouhikko'' men har lite problem att hitta material till det, de flesta byggmarknader här omkring har mest plywood skivor och plankor som består till 80% av kvistar :/

Nån som vet (helst online) vart man kan få tag i olika ''finare'' träslag? helst med möjlighet att hyvla/såga ner saker till rätt tjocklek då jag inte har någon hyvel själv.

Mvh Rasmus

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Vart kan man köpa bra virke?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-17 kl 13:21 »
Ser att du bor i Östergötland. Då är det nära till det mesta. Kolla om det finns nån instrumentbyggare i närheten som du kan få köpa trä av. En tagelharpa behöver ju inte superduperkvalité på virket så har du tur får du kanske köpa nåt som en instrumentbyggare ratat. Eller gå på loppis och köp en möbel i massivt trä som du kan slakta.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vart kan man köpa bra virke?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-17 kl 17:44 »
Skall det inte vara gran till en stråkharpa?

Helst långsamt vuxen och lufttorkad utomhus under tak i minst 10 år.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Askys

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Vart kan man köpa bra virke?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-17 kl 18:26 »
Skall det inte vara gran till en stråkharpa?

Helst långsamt vuxen och lufttorkad utomhus under tak i minst 10 år.


Kvist fri gran är det jag hört, vissa säger Al funkar bra med.

Ser att du bor i Östergötland. Då är det nära till det mesta. Kolla om det finns nån instrumentbyggare i närheten som du kan få köpa trä av. En tagelharpa behöver ju inte superduperkvalité på virket så har du tur får du kanske köpa nåt som en instrumentbyggare ratat. Eller gå på loppis och köp en möbel i massivt trä som du kan slakta.


Hmmm det kanske är värt att kolla upp.
Hittade dessa efter en snabb google sökning, verkar vara nåt samlings förening för instrumentbyggare :)
http://www.stros.net/?page_id=2

Tack för tipset.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Vart kan man köpa bra virke?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-17 kl 19:25 »
Hej.
Har det mesta, bara att leta i ladan. Har även snickarbod.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser