Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CNC fräs, vad har man den till?  (läst 6307 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
CNC fräs, vad har man den till?
« skrivet: 22 dec-17 kl 15:31 »
Ska åka köpa ett trycluftsdrivet bord med limknektar.
Säljaren har även en CNC fräs för trä till salu.
Vad innebär det?
Är det något att ha till ett hobbysnickeri?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-17 kl 16:39 »
Jag är ju ingen träarbetare, men jag läste lite om träfräsar som man lägger t ex en skåpsdörr i och låter den fräsa ett mönster. Man kan på så sätt göra unika köksluckor till de rika. Är kanske en sådan han säljer. De rör fräsen över en större yta, men kan bara köra någon decimeter i höjdled.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-17 kl 16:52 »
Det kunde ju vara skoj att ha i hobbyrummet, om priset är det rätta.

Han hade även nå andra specialmaskiner
De kommer från en firma som tillverkade skohyllor och hatthyllor i trä med gjutna gavlar.

Ska kolla på allt och se vad det är i mellandagarna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-17 kl 17:37 »
CNC = Computer Numerical Control. Datorstyrd träbearbetningsmaskin. (Finns samma för metall, sten eller glas osv.)

Från 80-talet och framåt var det jättestora maskiner. På den tiden var det borden och arbetsstyckena som rörde sig i X- och Y-led, medans fräsmotorn rörde sig i Z-led. Detta gjorde att slaglängden på borden var bortåt 15 meter från ände till ände. Dessa maskiner var treaxliga. Finns en sådan maskin kvar idag så är ofta de överdimensionerade mekaniska delarna intakta, men styrdator har gått ur tiden för många år sedan.

Morbidelli Author 600, (med öknamnet "Busskuren" pga kuddar istället för laserstråle som nödstoppar) som jag körde på ett snickeri mellan år 2000 och 2008, var drygt 6 meter lång. År 2000 kostade den 1 250 000:- i nypris exkl moms. Sågklinga 360 grader, horisontellt fräsaggregat, vertikala och horisontella borrlådor, samt en vattenkyld vertikal fräsmotor med 10 st HSK frässpindlar i verktygsväxlaren. Denna maskin var så kallat 4-axlig. De exemplar som finns kvar på marknaden idag har lika ofta havererad mekanik som sönderkörda datorer.

Numera är de flesta nytillverkade industriella CNC maskinerna 5-axliga, dvs 360 grader bearbetning åt alla håll. https://www.youtube.com/watch?v=NNwE56bbQbY   https://www.youtube.com/watch?v=b95zanOYb-U

Däremot finns numera "hobby" CNC träbearbetningsmaskiner, både små i formatet, lågpris i asiatiska varianter osv osv. De började dyka upp i vårt land för ett tiotal år sedan, och kostar allt mellan 25 000:- och 3 - 400 000:-.

Det som krävs förutom maskin och operatörsvana är programmeringskunskaper, både i CAD-ritning och ISO-programmering.

På 80- och 90-talet krävdes en serie på minst 500 likadana ämnen för att ge lönsamhet med framtagande av fräsprogrammering, vacuummallar mm. I början av 2000-talet blev maskinerna allt smidigare och snabbare att ställa om, och att göra ett enda exemplar av ett ämne gick på ett ut ekonomiskt jämfört med konventionella snickerimaskiner. Ofta hinner operatören flera andra tillverkningsmoment samtidigt som CNC-maskinen kör, och plötsligt blir det ren vinst att ha investeringen igång, inte minst personalkostnadsmässigt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-17 kl 18:02 »
Nu kändes hobbymaskin invecklat.
Är det svårt att lära sig CAD och ISO grejse?
Om det är en mindre enklare maskin, går det att köra manuellt utan datafunktion?


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #5 skrivet: 22 dec-17 kl 18:04 »
Lärlingarna brukade lära sig praktisk tillämpning på några månader.

En mindre enklare hobbymaskin kräver datorstyrning om det är en CNC-maskin....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #6 skrivet: 22 dec-17 kl 19:38 »
Poängen med CNC är att det är "datafunktion".
Man programmerar maskinen att tillverka en massa exakt likadana alster.
Lite som sinkjiggar, det är inte värt det om man bara ska göra en eller två exemplar, men ska man masstillverka så

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #7 skrivet: 22 dec-17 kl 19:48 »
Poängen med CNC är att det är "datafunktion".
Man programmerar maskinen att tillverka en massa exakt likadana alster.
Lite som sinkjiggar, det är inte värt det om man bara ska göra en eller två exemplar, men ska man masstillverka så

/Mats

Nja, med dagens CNC-maskiner så kan man med fördel tillverka väldigt få exemplar med god ekonomi. Bordsskiva, spegeldörr, skåpslucka osv. Inklusive stålhantering och programmering går det oftast snabbare än i traditionella snickerimaskiner. Men givetvis måste man köra maskinen ett antal timmar per år för att räkna ihop kalkylen....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #8 skrivet: 22 dec-17 kl 21:09 »

Ett exempel på vad en sån maskin kan göra:
https://www.youtube.com/watch?v=-DqwOHUxx1Y

Bra mycket snabbare än hammare och stämjärn  :o
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #9 skrivet: 23 dec-17 kl 09:10 »
Jag har en väldigt liten som kan fräsa 30×50cm men den används periodvis riktigt flitigt.
Fräser skyltar med hus/gårdsnamn
Fästen till diverse saker . Med lite fantasi finns det hur mycket användningsområden son helst

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #10 skrivet: 23 dec-17 kl 17:03 »
Nåja, den största vinsten blir iaf vid massproducering.
Sedan tycker jag att speglar bör byggas på riktigt och inte fräsas ut ur mdf-skivor oavsett vilka verktyg man använder.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #11 skrivet: 25 dec-17 kl 16:37 »
Jag jobbar med en CNC maskin väldigt ofta både hos kund men äger även en. Den jag menar är en sådan som fräser i huvudsak i skivmaterial. Ungefär som på filmen ovan.

Den går att använda till otroligt mycket. Nu behövdes t.ex. en spårsläde i byn jag bor i gjorde då den här....

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-17 kl 16:38 »
Enkel cnc-fräst grej. Spårsläde.

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #13 skrivet: 26 dec-17 kl 11:43 »
Nåja, den största vinsten blir iaf vid massproducering.
Sedan tycker jag att speglar bör byggas på riktigt och inte fräsas ut ur mdf-skivor oavsett vilka verktyg man använder.

/Mats

Varför måste det vara MDF i en CNC?? Jag har kört tusentals massiva ämnen i CNC genom årens lopp, däribland mängder av speglar....

Som sagt, för 20 år sedan krävdes större volymer för att få lönsamhet i en CNC, idag krävs bara 2 x för att vinna över de konventionella maskinerna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #14 skrivet: 26 dec-17 kl 17:53 »
Vet inte vem som säger att det måste vara MDF?

Det går ju att fräsa nästan allt. Utom kolhaltigt järn och glas eller annat som är för hårt.  Däremot tycker jag ofta att vakumet som håller fast materialet begränsar att t.ex. köra plankor. Detta då det kan vara svårt att få dom att sitta fast.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #15 skrivet: 26 dec-17 kl 17:56 »
Nu kändes hobbymaskin invecklat.
Är det svårt att lära sig CAD och ISO grejse?
Om det är en mindre enklare maskin, går det att köra manuellt utan datafunktion?
Vad är det för märke och modell? Vilken programvara?

Jag kör enroute och tycker den är superenkel. Ritar ibland i illustrator eller vad och importerar men gillar mest att kör direkt i programet. Rita i 2d men med 3d tänket i huvudet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #16 skrivet: 26 dec-17 kl 17:57 »
Själv har jag en multicam 3000. 1.5x3m

Postat med Alternativ.nu´s app

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #17 skrivet: 26 dec-17 kl 19:10 »
Det går ju att fräsa nästan allt. Utom kolhaltigt järn och glas eller annat som är för hårt.

Det finns CNC-maskiner både för glas och sten också. Likaså för järn av en hel mängd olika kvalitéer...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #18 skrivet: 26 dec-17 kl 20:20 »
Det finns CNC-maskiner både för glas och sten också. Likaså för järn av en hel mängd olika kvalitéer...
Självklart. Men det är inte fräsar utan t.ex. plasma eller vattenskärning.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #19 skrivet: 26 dec-17 kl 21:07 »
Vad är det för märke och modell? Vilken programvara?

Jag kör enroute och tycker den är superenkel. Ritar ibland i illustrator eller vad och importerar men gillar mest att kör direkt i programet. Rita i 2d men med 3d tänket i huvudet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Återkommer med det, när jag varit och tittat på den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser