Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yurt konstruktion  (läst 3567 gånger)

Klas P

  • Inlägg: 2
Yurt konstruktion
« skrivet: 25 okt-17 kl 15:25 »
Haha. Jag hade glömt var man hittade alla skummisar hemma i Sverige. Har spenderat bättre hälften av ett år att banka huvudet mot kommunal byråkrati utan respons. Får se om jag har bättre tur här?

Jag har lärt mig bygga yurter (Turkmen stil med ångböjt trä) av Hal Wynn-Jones, och försöker nu rigga workshop i Sverige/Småland att fortsätta denna konst.
Om du inte vet vad en yurt är tänk rund trädgårds-trellis. Hopvikbar. Transportabel. Jordbävningssäker. Ekologisk. Isoleras med tovad ull och värms med kamin. Och så några tusen år av nomad tradition innan vi uppfann bärande pelare.

Så jag undrar följande:
* finns intresse att köpa eller lära sig?
* någon som känner till småskalig försäljning av ask eller ek i Smålandstrakten?
* Någon som kan/vet hur man fixar tovad ull i större mängder?

Min grundide är att konstruera 15-20 kvm stora byggnader, mobila och lätta nog att transportera med bil eller två kameler.
Som växthus eller gazebos till att börja med. Lyxiga tält och t o m funktionella bostäder när jag fått bukt med hur de skall täckas att hålla vårt klimat.

Är ni nyfikna på pris tänk: virke för 5000. plus 1000 för snöre, olja och verktygs-slitage. Samt en sisådär 100 arbetstimmar. När det sedan kommer till isolering, skatter, moms, distribution och annat har jag inte kommit mycket längre.

Tips, ideer och intresse uppskattas! 


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Yurt konstruktion
« Svar #1 skrivet: 25 okt-17 kl 16:26 »
Vilka av dessa frågor/problem har kommunen något med att göra? Kommunen kan vara aktuell för bygglov dock

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Yurt konstruktion
« Svar #2 skrivet: 25 okt-17 kl 17:36 »
Hej kan man int sä att de går under tält/tälthall kräver oftast int bygglovan ;)

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Yurt konstruktion
« Svar #3 skrivet: 25 okt-17 kl 17:42 »
Har du tänkt på att traditionella jurtor  (som ett rätt gammalt ord på svenska), med ganska platt tak och tovad till ull täckning är dåligt anpassade till svenskt klimat? Centralasien har torrt klimat med stark sol hela året.  Inte mulet och svag sol eller ingen alls och ofta regn och hög luftfuktighet. Och blötsnö.   Jurtor är säkert genialt konstruerade för sitt klimat, men i Sverige tror jag inte på dem - inte som bostad i alla fall.   

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Yurt konstruktion
« Svar #4 skrivet: 25 okt-17 kl 18:18 »
Jag är övertygad om att många (även jag) skulle vara väldigt intresserade av att lära sig bygga! Hålla kurs i Stjärnsund, Sätergläntan (hemslöjdens kursgård), Bäckedal, Skattungbyn, Vindelns Folkhögskola t.ex. Har hört om en familj som byggde och bodde i jurta i Nordmalingstrakten (Västerbottenskusten) i många år. De använde filt som kasserats från pappersbruksvalsar. De hade även golvvärme. Eldstad i mitten, av ett oljefat och rökkanaler under golvet.
« Senast ändrad: 25 okt-17 kl 18:32 av Sjaunja »

Klas P

  • Inlägg: 2
SV: Yurt konstruktion
« Svar #5 skrivet: 25 okt-17 kl 20:18 »
Har frågat kommunen om både bygglov (friggebod eller tält???) men de vet inte vad en jurta är och har inga raka svar. Samma med eldningstillstånd. Bryr mig inte så mycket för eget bruk, men om jag bygger åt andra måste de ju veta omständigheterna.
Men rent i praktiken, kan man sätta upp den och ta ner den på en timme hoppas jag det inte kräver 3 månaders väntetid för bygglov/rivningslov. haha. Så min praktiska plan är att helt enkelt hålla mig under 15 kvm, vilket räknas som friggebod.

Iden är först och främst att få fram ramen till en traditionell byggnad (Vilket jag har gjort). Isoleringen är en helt annan historia. I Asien använder de tovad ull, vilket ruttnar hos oss/käkas upp av insekter i varmare klimat. Så här måste nog petas in lite modernt tänk; typ fwr spray (Fire Water Rot - resist) + ett yttre vattentätt lager. Är man fårherde i Asien är det ingen konst att byta ut om det kapsejsar, men här blir det ju en större investering att bara skaffa ett lager som håller i a f några årtionden. Man kan så klart fixa med helt moderna material, men då försvinner hela tanken med tradition och ekologi och det skulle dessutom kosta 30k+ bara för isolering. Det är här jag behöver tips om lokala resurser. Trasmattor o presenning kanske? :)

Mitt stora dilemma att sprida denna kunskap via kurser är att även om konstruktionen är mobil så är min verkstad inte det. Jag har spenderat flera månader att samla specialverktyg och bygga jiggar och hemgjord ångmaskin. Och att lära sig teoretiskt kan man lika gärna kolla på youtube. Många fascineras av ett sådant här projekt och gör mycket research men kommer aldrig igång, och det behövs verkligen lite hands-on praktik att faktiskt förverkliga. Särskilt när det kommer till ångböjning. Man skulle kunna bygga utan ångböjning så klart, men det är ett helt annat koncept (förlorar både utrymme och hållbarhet). Därav har jag valt ångböjning och är således fast med en fem ggr större verkstad.

Vet också att man faktiskt kan både hyra och köpa dessa i Sverige nu - importerade hela vägen från Mongoliet och cirka 100 000 sek. Vilket totalt motsätter sig min ide om att använda lokala resurser att bygga så billigt som möjligt.

Dilemma dilemma. I a f, dessa byggde vi i Turkiet: http://theturkishyurtcompany.com/
Sorry om sidan är lite cheesy, inte mitt initiativ.
Skall lägga ner tid på att konstruera min egen websida snart då jag hoppas väcka tillräckligt mycket intresse att göra detta till heltidssysselsättning (vid sidan av odling). Men måste först kolla intresse, byråkrati, stabilisera och utvärdera resurser, och anpassa mig till svensk marknad. Och det är just därför jag vänder mig till ett forum som detta där det verkar finnas så många goda ideer.

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Yurt konstruktion
« Svar #6 skrivet: 26 okt-17 kl 10:40 »
Hej!

Intressant projekt du har!

Kanske de här har ask eller ek: http://www.eme.nu/index.htm



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser