Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bo i husvagn  (läst 33203 gånger)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bo i husvagn
« Svar #40 skrivet: 16 jul-12 kl 08:47 »
Problemet är bara att det blir så vansinnigt tungt när man snickrar själv i trä. Husvagnstillverkare har ju hela tiden speciallösningar som väger så lite som möjligt och som är svåra att kopiera för en hemmasnickare.

Vänta du bara. Mitt nästa projekt ska jag bygga lättväggar och ha massivt med isolering för att vara en vagn. 20cm i väggar och kanske golv, 30 i tak. Kommer bli grymt bra hoppas och tror jag :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #41 skrivet: 16 jul-12 kl 12:14 »
Vänta du bara. Mitt nästa projekt ska jag bygga lättväggar och ha massivt med isolering för att vara en vagn. 20cm i väggar och kanske golv, 30 i tak. Kommer bli grymt bra hoppas och tror jag :)

Det har även jag funderat på, lättväggar så man kan använda dubbelisoleringen...

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: bo i husvagn
« Svar #42 skrivet: 23 aug-12 kl 11:03 »
Det var ett filmteam från Kanal 5 som spelade in.
Programmet skall heta "Gratis är Gott" och skall sändas i höst.
Tre dagar var de hos mig och filmade. Men det är inte bara jag som är med.
Frida bor ju i Lurajas vagn här i byn och där var de också och filmade.

Hur programmet kommer att bli i det komersiella Kanal5 vet jag inte. Det skall sändas under hösten 2012.
kanal5play.se/

Hoppas att de inte blir alltför många kommersiella vinklar.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #43 skrivet: 06 aug-16 kl 16:41 »
Var får man egentligen ställa husvagnen? Någon som vet? Måste man betala dyrt för att bo på camping? Hur har ni husvagnsboende gjort? Tacksam för svar!
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bo i husvagn
« Svar #44 skrivet: 06 aug-16 kl 16:49 »
Var får man egentligen ställa husvagnen? Någon som vet? Måste man betala dyrt för att bo på camping? Hur har ni husvagnsboende gjort? Tacksam för svar!
Du får stå på egen mark ända tills någon anmäler dig  ::)  Strikt talat får man väl inte ens parkera husvagnen på egen mark över vintern, men få bryr sig.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #45 skrivet: 06 aug-16 kl 16:59 »
Du får stå på egen mark ända tills någon anmäler dig  ::)  Strikt talat får man väl inte ens parkera husvagnen på egen mark över vintern, men få bryr sig.

Tack för svar. Det verkar som att nomadliv inte är möjligt i Sverige pga alla regler. Konstigt att man inte får ha husvagn på tomten när man får bygga friggebod. Man får väl i så fall bygga en friggebod och ha sin husvagn inne i den....eller nåt.

Men ni som bor i bovagnar då? Måste man söka bygglov för den? Jag får inte riktigt det här att gå ihop...
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bo i husvagn
« Svar #46 skrivet: 06 aug-16 kl 17:55 »
Det beror nog på var du är.
Jag hade ett torp ute i skogen här i Norrland.
Det var 2 våningar och ca 6x8 meter.
Jag frågade kommungubben när han var förbi om bygglov, för att göra det större.

Han sa att det inte behövdes om inte utbyggnaden blev för dominant i förhållande till resten av fastigheten.
Han föreslog att jag skulle ställa ihop alla containers jag hade till ett garage längst bort på tomten, så det blev ca 200 kvm.
Då såg det inte så dominant ut, eftersom huset var mer synligt och högre upp.
Sedan kunde jag bygga ut huset till ca 6x18 meter med stor veranda, eftersom garaget var större än huset.

Sen sa han att du kan ju vänta över vintern och riva garaget, eftersom du behöver containerna till annat.

Där jag bor nu så har det stått både baracker, husvagnar och husbilar flera år utan att någon säger något.
En elallergiker har bott i husvagn över 8 år och den står på samma plats hela tiden.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #47 skrivet: 06 aug-16 kl 17:56 »
Men ni som bor i bovagnar då? Måste man söka bygglov för den? Jag får inte riktigt det här att gå ihop...

Denna fråga kommer upp HELA tiden när det kommer till tiny house.
Och enda fallet jag hört talas om där det krävdes bygglov på en uppställd husvagn var när en person ställt sin stora husvagn precis bredvid grannens häck så den skymde utsikten i ett tätbebyggt villaområde. Och grannen gjorde en anmälan.

Ute på landet är det ingen idé att oroa sig. Ska du oroa dig över något så oroa dig över tiden och pengarna det tar att bygga. ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #48 skrivet: 06 aug-16 kl 18:19 »
Du får stå på egen mark ända tills någon anmäler dig  ::)  Strikt talat får man väl inte ens parkera husvagnen på egen mark över vintern, men få bryr sig.
Va!!??!!??  Får man inte?  Är det verkligen så? :o :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bo i husvagn
« Svar #49 skrivet: 06 aug-16 kl 18:28 »
Va!!??!!??  Får man inte?  Är det verkligen så? :o :o
Husvagnen får ju inte ställas upp "varaktigt" utan bygglov, sedan är frågan om det räknas som "varaktigt" om den står still på samma plats de elva månaderna om året då man inte har semester.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: bo i husvagn
« Svar #50 skrivet: 06 aug-16 kl 23:01 »
Såna där saker är alltid mer känsliga inom område med detaljplan än på andra ställen. Och regelverk och tillämpning kan skilja mellan olika kommuner också. Det går - som vanligt - inte att säga något allmängiltigt som gäller i HELA Sverige, utan man måste veta vilken plats det är frågan om för att kanske kunna säga något bestämt om saken.

Om vagnen står på en jordbruksfastighet och man med gott samvete kan hävda att den är en ekonomibyggnad (t ex om den används som vedbod, hönshus eller som raststuga för inlejd arbetskraft), så behövs definitivt inget bygglov.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #51 skrivet: 07 aug-16 kl 09:16 »
En parkerad husvagn är inte "uppställd" varaktigt.
Den är parkerad.
Den blir "uppställd" då du bor i den. Det är ju bo i den du skall göra. För bostäder krävs bygglov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #52 skrivet: 09 aug-16 kl 20:16 »
Är det alltså lokala regler som ska gälla, eller finns detta reglerat i lag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: bo i husvagn
« Svar #53 skrivet: 09 aug-16 kl 23:21 »
Är det alltså lokala regler som ska gälla, eller finns detta reglerat i lag?

Det finns lagar på området, t ex plan- och bygglagen, men i och med principen om kommunalt självstyre är det inget som hindrar en kommun att utfärda egna regler dessutom, ofta i form av lokala ordningsföreskrifter.  Det är också kommunen som bestämmer vilka områden som ligger under detaljplan och vilka som inte gör det. Ibland kan också länsstyrelsen blanda sig i, det kan t ex gälla särskilda naturskyddsbestämmelser på känsliga platser, skydd för vattentäkter mm.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: bo i husvagn
« Svar #54 skrivet: 23 aug-17 kl 15:16 »
Gammal tråd, men jag lånar den (och hoppas att jag får svar på MIN fråga och inte svar riktade till andra om en massa gammalt i tråden som inte stämmer med det jag söker(!) )

Jag önskar en bra och bekväm bostad där jag jobbar och bor i längre perioder som kan ersätta min gamla lägenhet.
Vill kunna bo någorlunda bekvämt i någon eller ett par-tre månader i stöten.

Krav och önskemål:

Vinterbonat för kallt Norrlandsklimat. (krav)

Bör gå att flytta lagligt på motorväg och över motortrafikled med personbil, eller i allafall med traktor, kommer dock ej att flyttas särskilt ofta. (Önskemål)

Gärna vattenburen värme som går att docka mot en vedkamin. (önskemål)

Riktig toa, eller i allafall riktigt toarum, helst också med någon form av möjlighet till dusch och tvätt av arbetskläder och annat efter jobbet några gånger i veckan (så att man är någorlunda presentabel på jobbet...  ;D ) (starkt önskemål)

Möjlighet att ha en frys och kyl stående långa perioder. (antar det är standard)

Hyfsat lång säng så att man slipper ligga dubbelvikt om man är övar 190 i strumplästen... (önskemål om det går)

Tillräckligt inbrotts säker för att man skall kunna lämna datorer och annat när man är bortrest. (hur lösa detta? Jag behöver kunna ha en stationär dator med bredband där när jag använder den, jag kan inte ta med den tillbaka på bussen varje gång då enbart datorn ensam väger över 30 kilo och innehåller en massa ömtåliga delar, tre tunga skärmar, osv... (specialbygge jag gjort för en del arbeten jag gör (cadmodeller till skärmaskiner och annat så den går inte att välja bort)) Den går inte att ersätta med en bärbar av tekniska orsaker.).




Prisbild, max ca 20 tusen om det går?

Någorlunda bra skick för att det skall vara lönt att göra i ordning den i allafall.

-
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bo i husvagn
« Svar #55 skrivet: 23 aug-17 kl 15:53 »
Här har du en Polar 470, som behöver fixas till lite.
Senaste besiktningen var det bara nå tjafs om lysena.
Med en smula optimism och tålamod, kan du få till det som du vill.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: bo i husvagn
« Svar #56 skrivet: 23 aug-17 kl 18:33 »
Den skulle du ju ställt en liten röd friggebod på, heölst med vita knutar, spetsgardiner, skorsten och blomlåda, vore ju hur coolt som helst!  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser