Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kläckprocent kan jag förvänta mig av ekologiska köpeägg?  (läst 7566 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hej!

På skojs skull, och för att göra vår flock lite mer högvärpande, så tänkte jag nästa gång en höna ruvar lägga några ekologiska köpeägg under henne. Jag undrar om ni har någon koll på vad det brukar vara för kläckningsprocent på såna ägg? Så jag vet hur många ägg jag ska lägga under surrogatmodern.

Vi vill maximalt utöka vår flock med fyra hönor till (eventuella tuppar gör vi oss såklart av med. Överflödiga hönor också, om det nu skulle bli aktuellt).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Jag är också intresserad av eventuella svar. Vilken spännande idé! Och jag som har en kläckare! Skall dock vänta tills vårvärmen kommer...Jag lade 7 ägg av mina egna i burken. 2 blev inget, 2 blev tuppar och 3 blev hönor.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Jag kan bara svara för egen erfarenhet.. jag provkläckte en omgång på 6 ynka ägg, och fick en liten Willys-höna :) Jag vet ett par andra som provat och utfallet har då inte varit bättre än så, alltså ca 5-15%..
Det blir vad du gör det till!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag kan bara svara för egen erfarenhet.. jag provkläckte en omgång på 6 ynka ägg, och fick en liten Willys-höna :) Jag vet ett par andra som provat och utfallet har då inte varit bättre än så, alltså ca 5-15%..

Willys-ägg? Var det ekologiska, eller "vanliga"?

Det enda andra exempel jag har läst om kläckta köpeägg var i ett litet reportage i tidningen nyligen, då har jag för mig att det var en som lyckats kläcka ett enda ägg från ett helt 12-pack (minns dock inte om det var eko-ägg). Så det verkar vara hyfsat liten procent, ja…

Det lutar åt att jag kanske låter hönan ruva på ett av våra egna ägg (äggen från vår egen tupp hade 100 % kläckprocent sist, en riktigt viril rackare det där, så jag vågar inte lägga för många från honom) och kanske 5-10 köpeägg eller så.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

jomaka

  • Inlägg: 4
    • Värmland
Hej!
Jag har vid två tillfällen kläckt Icas ecoägg.

Första gången ruvade en höna och 4 av 6 ägg kläcktes.
Andra gången gången kläckning i maskin. Då kläcktes 2 av 6.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hej!
Jag har vid två tillfällen kläckt Icas ecoägg.

Första gången ruvade en höna och 4 av 6 ägg kläcktes.
Andra gången gången kläckning i maskin. Då kläcktes 2 av 6.

Aha, det var ju iite högre kläckningsprocent. Då vågar jag nog inte knöka in ett helt 12-pack under hönan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Jag ruvade 12 ekologiska ägg från Willys för några år sedan. Då fick jag fram 4 kycklingar varav 3 (förstås) var tuppar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Tack, Eva.

Just nu lutar det åt att jag kommer lägga ett ägg hemifrån under hönan (100 % kläckningsprocent senast) och åtta köpeägg där.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Jag köpte ny kläckare, för att testa den köpte jag 24 ekologiska ägg från netto, stjärnägg. lyste dem igår på dag sju och då är där 9 kycklingar på gång! Det var över  förväntan för mig.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Jag har också testat detta. Det var flera befruktade ägg. MEN: de hade väldigt stor luftblåsa, så de flesta kläcktes inte. De var troligen för gamla. Så det är ett tips: så färska ägg som möjligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Granträskarn

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
Jag har fått mellan 25-50% kläckning. Men köpt så färska som möjligt COOP Änglamark. Testade även att kläcka "vanliga" COOP ägg och blev EN kyckling av 12 ägg.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
Den dåliga % beror väl troligen på at "ekologiskt" bara avser fodret de får. Om det finns en tupp bland hönorna har ju ingenting med ekologiskt att göra.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
Den dåliga % beror väl troligen på at "ekologiskt" bara avser fodret de får. Om det finns en tupp bland hönorna har ju ingenting med ekologiskt att göra.
[/quote.

Där har du fel,enligt KRAV-regler ska det finnas tuppar.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vi prövade ett 12-pack från Willys. 0 % kläckning. Verkade som att inget foster hade börjat utvecklas när vi knäckte dem heller.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Inget här heller, 12 Kravägg från ICA, inte ett enda utvecklades. La dem i kläckaren 17 dagar innan bäst före-datum så de kunde väl ha varit färskare. OK luftblåsa vid start på alla äggen dock.
Bruksanvisningen till min kläckare säger att säsongen börjar i februari men det måste väl gälla äggvärpandet för jag trodde inte tupparna sjönk i virilitet på vintern …?

kurt

  • Inlägg: 3488
Inget här heller, 12 Kravägg från ICA, inte ett enda utvecklades. La dem i kläckaren 17 dagar innan bäst före-datum så de kunde väl ha varit färskare. OK luftblåsa vid start på alla äggen dock.
Bruksanvisningen till min kläckare säger att säsongen börjar i februari men det måste väl gälla äggvärpandet för jag trodde inte tupparna sjönk i virilitet på vintern …?

Om genomsnittlig kläckandel är ~10% så är det ju inte konstigt att man inte får något på 12 ägg.

matador

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
Mina resultat, en vecka kvar till kläckning så vi får se längre fram hur det går.
coop ekologiska var 0 befruktade, torggumman lika så.

Garant ekologiska hade jag ganska tur med, av 24 ägg var 11 befruktade.. är inne på vecka 2 nu och 3-4st har försvunnit på vägen, vi får se hur många som blir kläckta.

Jag köpte 24 garant igen och lade i kläckaren men dom 24st så var inga befruktade, såg på texten att dom kom från ett annat hönseri.
Så nja, procenten är inte särskilt hög. bättre att fråga någon granne om att få köpa ägg.

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Om genomsnittlig kläckandel är ~10% så är det ju inte konstigt att man inte får något på 12 ägg.

Stämmer förstås. Det är säkert därför ingen har påstått det heller.  ;)
Frågan var ju vilken kläckprocent man kan vänta sig, och svaren har handlat om att dela erfarenheter så att man kan få någon uppfattning just om vad man ska vänta sig.

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Så nja, procenten är inte särskilt hög. bättre att fråga någon granne om att få köpa ägg.

Det fina med den här metoden är att det lär bli högvärpare som inte ruvar så mycket. Men även med det i åtanke kanske det är bättre att köpa färdiga höns.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 5 användare
xaelanar, Björkris, papwe, LimJans, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser