Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snickarbod eller hönshus?  (läst 1820 gånger)

MagiaNaturalis

  • Inlägg: 85
    • Västmanland
Snickarbod eller hönshus?
« skrivet: 01 jul-16 kl 20:49 »
Jag har en lada på tomten där en del av den är murad och har betonggolv. Husets förra ägare har använt utrymmet som snickeri.

Jag hade i princip bestämt mig för att göra om utrymmet till hönshus, men börjar vackla lite i beslutet. Det är nästan 15 kvadratmeter där inne, det är lätt att hålla rent, det finns fönster, ett annat igensatt fönster kan öppnas upp så att hönsen kan gå ut den vägen. Då kan de springa i carporten, över hela kompostytan och en del på framsidan. Jag vill ju ha lantras inom genbank och eftersom grannen har höns, lär de inte kunna få springa fritt p.g.a. risken för korsningar.

Inne i snickarboa:
http://www.instagram.com/p/BGOw3NgDnnd/

Det som får mig att vackla är att utrymmet funkar så fint som snickeri. I taket sitter också någon grej som verkar vara något värme-element (dock av en modell jag aldrig sett), så då kan man ju vara där även på vintern. Lite märkligt dock att den sitter i taket.

Jag tänkte flytta ut snickeriet till en annan del av ladan, bygga upp en extra vägg och ett tak över det extra rummet som skulle bli. Frågan är bara hur i hela friden jag ska kunna isolera golvet? I dagsläget är det grova bräder över reglar och under detta är det sand. Mycket luftigt och otätt med andra ord. Jag vet inte heller hur enkelt det skulle vara att isolera de gamla träväggarna. Det är timmer som stomme och plank som väggbeklädnad. Stommen har sneda balkar på sina ställen för att stötta upp konstruktionen.

Tankar om detta? En idé är väl att bygga upp ett nytt hönshus någonstans, men då lär jag dels få krångla med bygglov/bygganmälan och så blir det dyrare. En friggebod på 8,5 kvm och ett växthus finns också på tomten, men jag är inte alls sugen på att göra hönshus av friggeboden.
Jag finns på Instagram under profilen @mitt_grantorp där jag lägger upp bilder på sånt som har med hus, trädgård och bin att göra.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Snickarbod eller hönshus?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-16 kl 21:06 »
Ap ap ap ap...vilken typ av fastighet pratar vi om?

Har grannen höns och du en lada med snickeri så låter det ju inte som radhuslänga inom detaljplan..

Varför inte bygga hönshus i den delen med oisolerat golv då? dom kräver inte mycket värme, bara se till att det inte är dragit.

Plastmattor och takmasonit kan göra underverk i gamla sneda timmerlador. Om man vill ha höns där alltså.
Det är aldrig för sent att ge upp.

MagiaNaturalis

  • Inlägg: 85
    • Västmanland
SV: Snickarbod eller hönshus?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-16 kl 22:17 »
Jag tror inte det är detaljplan här, även om om jag faktiskt har en del grannar och t.o.m. gatubelysning. Närmaste samhälle ligger 15 km bort i grannkommunen. Närmaste ort i den här kommunen ligger drygt 2 mil bort. Fastigheten är taxerad som småhus, ej lantbruk. Tomtytan är drygt 6200 kvm.

Bild på ladan från tidigt i våras:


Hur blir det ur hygiensynpunkt att bygga hönshus i den delen med trä? Där lär det finnas hur många springor som helst för kvalster att gömma sig i. Plastmattor vill jag helst inte ha p.g.a. kemikalieinnehållet. Men går det att bygga hygieniskt och giftfritt så är det alternativ.

Platsen där detta ligger är i norra Örebro län, odlingszon 4. Det är nog lite kallare här än i Roslagen där jag bodde förut (också zon 4).

Hm, jag får grunna på hur jag skulle kunna bygga ett hönshus i trädelen. Idéer mottages tacksamt. Fler hjärnor tänker bättre än en. Jag vill ju att det ska vara lätt att hålla rent där. En hake är att det saknas fönster i den delen av ladan och det tror jag är ett krav att ha. Att sätta in fönster är inte helt enkelt heller då det går en stödbalk på snedden vid den väggen där ett fönster borde sitta. Två små fönster kanske kan få plats på var sin sida om balken.
Jag finns på Instagram under profilen @mitt_grantorp där jag lägger upp bilder på sånt som har med hus, trädgård och bin att göra.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Snickarbod eller hönshus?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-16 kl 22:55 »
Bygga nytt är ju då ett alternativ, inga bygglov för ett litet hönshus men allt beror ju på antalet du ska ha... ::)

Att klä insidan av ladan med något mer lättstädat är fullt möjligt. Fönster är ju bra, samt en lucka.

Finns massa trådar om alla dessa nya hönshus....så sök o läs.
Det är aldrig för sent att ge upp.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Snickarbod eller hönshus?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-16 kl 16:06 »
Vettiga tankar från Bösahusarn.

Bygg ett litet hönshus där du vill. Antingen i brädladan eller nytt fristående.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser