Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja tupp?  (läst 8260 gånger)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Välja tupp?
« skrivet: 26 jul-04 kl 15:25 »
Hej på er!
Vi har i vår blivit med höns och nu är det så att våra små växt upp och blivit stora. Utav en märklig slump visade det sig att 7 av nio var hönor och två var tuppar. Men, vilken ska vi behålla? Vi planerar dessutom att utöka flocken lite snart, men hur många hönor kan en tupp hålla reda på? Behöver man 2 tuppar ibland? Vilka egenskaper ska vi titta efter hos tupparna?

Vi har skånska blommehöns som går ute för det mesta.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Välja tupp?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-04 kl 23:45 »
På bara 7 hönor blir det för jobbigt för dem med flera tuppar, en räcker. För att ha fler bör hönantalet ligga uppemot 20 hönor och tuppantalet bör aldrig vara två utan en eller tre. har man två tuppar blir det lätt att ledaren jagar den andre stackaren hela tiden men om det  finns två undertuppar kan han inte jaga dem båda utan nöje sig då med att bara se till att de inte blir för styva i korken eller försöker förföra hans egna ranghöga hönor.

Vad det gäller att utse tupp tycker jag ni ska välja den lugnaste och snällaste - inte den som vinner alla striderna. I andra hand kan det vara smart att läsa igenom rasramen som SLK har utarbetat för er ras och kolla om den tupp som ni valt ut stämmer något så när överens med den ramen, men temperamentet är det allra viktigaste!
Lycka till, hönshobbyn är sååå skoj! Jag har haft mina hedemorahöns i 17 år varav genbank i 14 år och tycker fortfarande det är lika roligt!  :)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Välja tupp?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-04 kl 09:01 »
var hittar jag rasstandarderna då?? Finns de på nätet?

Camilla

  • Gäst
Re:Välja tupp?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-04 kl 10:09 »
var hittar jag rasstandarderna då?? Finns de på nätet?
Har du genbanksanslutit dina höns borde du ha fått rasramen för Blommehöns från Lanthönsklubben (SLK) i samband med det. Annars kan du säkert få den från dem (adresser/telenr finns på www.kackel.se).  Är båda tupparna normalt utvecklade och "bra i humöret" så välj den tupp du själv tycker är finast och trevligast. En sak att tänka på när det gäller Blommehöns kan vara om tuppen/tupparna har tofs eller inte. I SLKs rasram för Blommehöna varnas för att använda tofsig tupp till tofsig höna, då anlaget kan förstärkas på deras avkommor så att de får så stor tofs att de får svårt att se.

Som Kicki skriver är det bättre att ha tre tuppar än två, men jag kan inte riktigt hålla med om att det krävs ca 20 hönor om man ska ha mer än en tupp.  I SLKs genbanksregler kan man t ex läsa att antalet tuppar inte bör överskrida 1 tupp per 3 hönor, och själv har jag utan problem haft 3 tuppar till 10 hönor under några år.

Du skriver inte hur många höns du har sedan innan, men har du fått 9 hön-kycklingar i år och 2 tuppar (Grattis - det är betydligt roligare än när det blir tvärtom!, så måste du ju haft minst en höna sedan innan  ;D.  Tänkte du dessutom skaffa ännu fler hönor, blir det ju ganska många - jag hade nog provat att behålla båda ungtupparna!

Hur många tuppar man kan ha tror jag beror mycket på hur stort utrymme hönsen har, och även på tupparnas temperament - en del är lugna, andra är mer bråkiga. Är dina höns ofta instängda i hönsgård, eller om du bor där de måste vara inne en stor del av vintern kanske det är lugnast att bara ha en tupp.

Att tänka på om du väljer att ha mer än en tupp är att du bör vara beredd på att det kan bli bråk mellan tupparna när de små blir könsmogna! Blir det långvarigt bråk får du ta bort (slakta/sälja) någon av dem. En hönsflock där det ständigt är bråk är varken rolig för hönsen eller för dig.

Lycka till!

Camilla
« Senast ändrad: 27 jul-04 kl 11:16 av Camilla »

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Välja tupp?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-04 kl 11:39 »
Med min lilla erfarenhet av tuppar så vill jag hålla med Camilla. Min första tupp skulle aldrig ha tålt en annan tupp hur stor yta jag än hade haft, och hur många hönor jag än hade haft. Men med mina nästa två tuppar gick det bra. Till dessa 2 tuppar hade jag 7 hönor. Jag väntade hela tiden på att tupparna skulle drabba samman, men den som var nummer två i rang visste sin plats och utmande aldrig alfatuppen. När så parningssäsongen började och höna efter höna lade sig att ruva, så trodde jag åter att tupparna skulle drabba samman när det blev så få hönor tillgängliga. Men det gick bra. Och då väntade jag istället på att slitaget och påfrestningarna på de hönor som ännu inte lagt sig att ruva skulle bli för stor, så jag skulle vara tvungen att ta bort den ena tuppen för hönornas skull. Men det gick bra även då, och tupparna var skonsamma mot hönorna.

Kan det vara så att det är rasrelaterat men även individuellt hur tupparna är som personligheter och hur "heta" de är? Med rasrelaterat menar jag storleken på hönsen. Kan stora tuppar slita mer på hönorna än vad mindre raser gör? Blommehönsen är ju ganska stora i jämförelse med Åsbo som jag har.

Jag hade iallafall provat behålla båda tupparna om det fungerar utan bråk och det inte blir för slitigt för hönorna. Det är bättre ur genetisk synvinkel, och den bredare avelsbasen man får, att ha fler än en tupp. Fler tuppar betyder även fler vaktposter som kan upptäcka faror, och som kan skydda flocken. Dessutom en liten garanti att inte stå utan tupp om den ena faller offer för rovdjur eller förolyckas på annat sätt.


Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Välja tupp?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-04 kl 12:31 »
Så här är det:
Vi köpte 9 kycklingar av en vän till oss. Föräldrarna är genbanksdjur, men då kycklingarna är maskinkläckta så har vi inga genbanksintyg på dem :(. I kullen på 9 djur var det då 7 höns och 2 tuppar. Underligt nog. Nu är de runt 3 månader gamla, och än så länge går tupparna bra ihop med varann. Nu ska vi få en kull (8 eller9)kycklingar till från samma ställe, men med andra föräldrar.

Detta för att vi trodde att vi hade 4 tuppar, men också för att vi känner att flocken gott kan bli lite större, vi har utrymme så det räcker. Så då kanske vi behåller en tupp av dem också. Vi får se. Som det är nu verkar de båda tupparna vi har ganska bra båda två, förutom att den ena verkar lite korkad, t.o.m för att vara höna. Men det är inget fel på honom i övrigt.

Det är ju så kul med höns, bara.  :) Tyvärr känner man att man skulle vilja ha fler raser! Men, hur ska vi få plats??

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Välja tupp?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-04 kl 16:43 »
Jag menade inte alls att tupparna slåss bara för att de har för få hönor utan att det blir synd om hönorna! Det blir gruppvåldtäkt så fort  de stackars hönorna vågar sig ner på golvet.
I våras hade jag 6 tuppar på mina 20 hönor en period vilket resulterade i att jag fick lov att mata flera av de äldre hönorna uppe på pinnen för de vägrade helt sonika gå ner på golvet. En gammal höna var så mager att jag trodde hon skulle dö på kuppen - så tycker jag inte de ska behöva ha det. Jag vet också vad SLK´s regler säjer men i alla fall vad det gäller hedemorahönsen så är det synd om hönorna med så många tuppar!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Camilla

  • Gäst
Re:Välja tupp?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-04 kl 22:32 »
Ursäkta Jullan, men nu drar jag iväg litegrann från ämnet och din ursprungsfråga...

Kicki, du skrev att du hade 6 tuppar till dina 20 hönor och att det inte fungerade - var det då ungtuppar som inte hade "lärt sig hyfs" än, eller är det samma problem även om man har flera vuxna tuppar?
Är Hedemorahönsen särskilt "heta på gröten" jämfört med andra raser? Jag har ingen erfarenhet av den rasen, men det är alltid intressant att lära sig lite om andra raser än sin egen. :)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Välja tupp?
« Svar #8 skrivet: 28 jul-04 kl 08:08 »
De var ungtuppar. Min vuxna tupp orkade inte hålla alla stången och jaga bort allihop från hans hönor så till slut satt även han på pinnen största delen av tiden.
Om jag hade haft alla dem kvar så vet jag faktiskt inte om de hade lärt sig någon hyfs med tiden, eller om alla hönor hade gått åt  innan, den risken verkade väldigt stor. Det var i alla falla väligt synd om hönorna!
Jag  ingen aning om ifall detta är speciellt för hedemororna eftersom jag inte haft någon annan ras på många år.
MIn erfarenhet är, i alla fall på hedemorahönsen, att tre tuppar kräver ca. 20 hönor för att hönorna ska må bra och inte känna sig jagade.

För några år sedan besökte jag en besättning som hade 3 tuppar på 10-12 hönor. De hade kontaktat mig och velat köpa ny tupp för de trodde det har varit fel på deras egna tuppar eftersom alla ägg varit obefruktade men då vi tittat på dem har det visat sig att hönorna varit väldigt stressade och magra. De har mestadels suttit på pinnen och då de kommit ner har de bara fått springa undan för tupparna så inga parningar har skett - annat än våldtäkter. Tupparna var vuxna.
På min inrådan avlivade de två av dessa tuppar och efter detta blev äggen befruktade.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Välja tupp?
« Svar #9 skrivet: 28 jul-04 kl 08:30 »
Ja, det var intressanta svar jag fick! Men tyvärr blev frågan just nu inaktuell för oss då vår ena tupp blev slagen av en hög igårkväll. Så himla dumt, vi var ute och gick en sväng och funderade på om vi skulle ta in dem innan vi gick. Men nej, det gjorde vi inte. När vi kom hem så flög en hök upp från ängen och där låg vår ena tupp, död. Några av de andra hönsen vågade inte komma fram på flera timmar efter det. Stackarna. Jag antar att tuppen försökt försvara flocken eller i alla fall avleda uppmärksamheten. Tyvärr var han vår favorit och förstahandsval till tupp. Nu har vi bara dummerjönsen kvar. Kanske han ordnar till sig när han blir ranghögre eller så får vi skaffa en annan tupp.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Välja tupp?
« Svar #10 skrivet: 28 jul-04 kl 11:32 »
Ja, rovdjursbesök och att en del blir mat åt dem är en verklighet som man får räkna med när hönsen går fritt. Inte mycket att göra åt, även om det känns trist. Själv tycker jag den förlusten är värd den större livsglädjen som det innebär för hönorna att gå fritt.  

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Välja tupp?
« Svar #11 skrivet: 28 jul-04 kl 12:25 »
Själv tycker jag den förlusten är värd den större livsglädjen som det innebär för hönorna att gå fritt.  


Precis. Han fick ju ett bra liv fram tills i går kväll i alla fall. Det är ju mer än vad många tuppar någonsin får...

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Välja tupp?
« Svar #12 skrivet: 09 aug-04 kl 17:11 »
hej
synd det där med tuppen..
själv använder vi radion som skydd för våra höns.
det ser till & med ut som om de sitter & diggar till musiken  emellanåt.  :)
det fungerar jättebra!!
mvh
mats

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Välja tupp?
« Svar #13 skrivet: 09 aug-04 kl 19:46 »
Det gör vi också. Det är faktiskt det enda jag hittat som fungerar för att hålla skatorna skapligt på avstånd för att få ha kycklingarna  kvar.
Enligt mina erfarenheter är P1 bäst för där är det mest prat så då kan de inte avgöra om det står någon människa därinne och pratar eller ej.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Välja tupp?
« Svar #14 skrivet: 09 aug-04 kl 23:46 »
Hej!

Jag vill göra ett par kommentarer till denna mycket intressanta diskussion. Höns är individer: Vissa tuppar är mer toleranta mot artfränder, andra mindre. Jag har inte den erfarenheten att det är direkt rasrelaterat! Jag har haft en åsbotupp för ca 10 år sedan som inte tolererade någon annan tupp över huvud taget, men genom åren har det gått jättebra med 3-5 tuppar och 15-20 hönor.

Det finns flera fördelar med att ha fler än en tupp i en flock, bl.a. rent genetiska, men det blir kanske lite mycket att gå in på här och nu.

SLK´s genbanksregler säger INTE att man skall ha 1 tupp per 3 hönor. Det står "Antal tuppar bör inte överskrida 1 per 3". Det är en väsentlig skillnad det!

Håller man höns och eftertsträvar en naturlig och harmonisk grupp så måste man ha lite sunt bondföruft. Det är helt omöjligt att läsa sig till hur djuren skall fungera och må. Man måste försöka sätta sig in i deras situation och tänka själv. En legend inom området är Håkan Hallander. Han citerar Lantmannens uppslagsbok 1925 på omslaget till boken "Husdjur till husbehov" (Första upplagan) "Hönsskötsel går ut på att bereda hönsen största möjliga trevnad".

Mvh Ronny Olsson
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser