Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns som äter upp sina ägg  (läst 2378 gånger)

kamomilla

  • Inlägg: 8
    • Värmland
höns som äter upp sina ägg
« skrivet: 07 feb-16 kl 19:36 »
Vet någon hur man hindrar höns som börjat äta upp sina ägg, utan att nacka dom?
Tacksam för tips.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: höns som äter upp sina ägg
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 20:32 »
Försvinningsrede?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kamomilla

  • Inlägg: 8
    • Värmland
SV: höns som äter upp sina ägg
« Svar #2 skrivet: 08 feb-16 kl 21:26 »
hur byggs dom bäst?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: höns som äter upp sina ägg
« Svar #3 skrivet: 08 feb-16 kl 21:44 »
Att höns skulle vara korkade annars håller jag inte alls med om, inget jag märkt på våra i alla fall. Snarare människan som kanske är det ibland och ofta antar så mycket saker.  ;) vi har fått alla utom en höna att sluta upp med att äta ägg genom att man tagit undan henne från de andra ett tag och gett henne plast och senapsfyllda ägg. Haha, hennes blick av senapssmaken var för rolig... Blev nog en chock. Ni vet när man är berred på en smak så är det något helt annat. Hönan som inte slutade hamnade i en glad gammal mans gryta (man kan ju inte köpa höna i affären längre). Hon slutade visserligen ett tag men sen kom hon på att jag slutat med senapen... Suck.


Från: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=61729.0
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: höns som äter upp sina ägg
« Svar #4 skrivet: 09 feb-16 kl 04:54 »
Jag blåste ut flera ägg och fyllde dem med gips, det fungerade riktigt bra, så slipper man ju kladdet av all annan äcklig kletfyllning...

 

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: höns som äter upp sina ägg
« Svar #5 skrivet: 09 feb-16 kl 07:01 »
Man kan bygga själv har jag hört. Efter att ha ritat och skissat många timmar och diskuterat benhöjd och lutning, gick jag till Svenska Foder och köpte ett. Kostade typ 1200:-. Tid är också pangar. Så tänker jag.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

kamomilla

  • Inlägg: 8
    • Värmland
SV: höns som äter upp sina ägg
« Svar #6 skrivet: 11 feb-16 kl 19:13 »
Tack för svar,
ska nog testa både försvinningsreden och överraskningar i urblåsta ägg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser