Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga utekök  (läst 16307 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #20 skrivet: 01 jun-16 kl 14:32 »
Hej, har inte märkt nån hade svarat. Tack för dina kommentarer. Jag kommer att testa gjuta nån gång snart, bra idé att göra grunden större. Tak må komma sen, annars kommer jag aldrig till skott. Tror det kräver bygglov.

Höjden borde bli samma som i köket och det tycker jag är OK för min längd (188cm).

Man kan köpa saltsyra 20% för ca 150kr liter från en lokal affär. Kanske med detta kan man göra en syraetsningsfärg. Tänker man bara blandar pigment i syran. Jag undrar vilken koncentration den borde ha.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #21 skrivet: 04 jun-16 kl 09:53 »
Vad tror ni om detta recept som jag hittade online. Vet inte vad en rulle är för något som han talar om senare...

Citera
Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement. Själv anpassade jag receptet lite så det passade storleken på min rulle (15 liter). Det för enkelhetens skull 1 rulle cement, 2 rullar 0-8 grus och 2 rullar 8-16. Till detta gick det åt cirka 7-8 liter vatten. 15 liter cement är ungefär en halv 25kg säck. Detta var också rätt lagom att blanda i min lilla Jula-tombola. Detta blir då en kvalitutta som passar stödmurar, plintar och annat elände man tvingas gjuta på tomten.

Enligt detta recept får man ganska mycket ur en 25kg cementsäck, över 200 liter färdig blandning måste det bli. 90+85+30L = 205L + vatten.

Vissa recept jag sett verkar riktigt extrema och säger man får bara 12-13 liter färdigt bruk ur en 25kg cementsäck. Det låter inte bra.... Så att jag skulle behöva slänga 8 säcka i min 130l blandare för att få den till kapacitet och då bara ha typ 100l blandning, som skulle räcka till bara en liten platta på 1000x1000x100mm.... Materialåtgången skulle vara extrem, kan inte finnas någon ekonomi alls i att gjuta själv då... Den här verkar ju mkt mera ekonomisk och förnuftig tycker jag.

Och jo jag vet är skillnad om man blandar cement där man drygar ut med eget material såsom ovan och färdigbetong, där man bara använder vad som finns i säcken + vatten. Men jag svär jag tyckte det talades om cementsäckar. Kanske folk bara har svårt att hålla skillnad på vad som är vad och således lägger ut en massa förvirrande desinformation på nätet.

Vet som sagt inte vad en rulle är, men den är 15 liter uppenbarligen, så där har han blandat 166l från en halv 25kg cementsäck. Det låter bra i mina öron, då blir det ekonomi.
« Senast ändrad: 04 jun-16 kl 10:00 av DennisCA »

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bygga utekök
« Svar #22 skrivet: 04 jun-16 kl 12:05 »
Vissa recept jag sett verkar riktigt extrema och säger man får bara 12-13 liter färdigt bruk ur en 25kg cementsäck. Det låter inte bra....

Det låter inte rätt heller, 12-13 liter färdigt bruk får du ur en säck betong, dvs färdigblandad med sand/grus.

166 l färdigt bruk på 12 kg cement, då blir det magert bruk. 3-4 delar 0-20 till en del cement brukar bli bra.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #23 skrivet: 04 jun-16 kl 12:41 »
Om vi håller till volymenheter och det är 30l i en 25kg säck så 30*4 = 120l, låter även som en acceptabel ratio.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga utekök
« Svar #24 skrivet: 05 jun-16 kl 00:12 »
Internet är fullt av "goda" råd som presenteras som sanning. Mitt råd är att du tittar på vilka blandningsförhållanden som leverantörerna eller betongbranschen anger för de olika klasserna. Stark betong så blandar man 40 liter grus och 35 liter sten till en 25kg säck cement och håller igen på vattnet.

Sedan skulle jag säga att det definitivt är mindre än 25 liter cement i en 25 kg säck, släng den i sjön så får du se om den flyter ;) Densitet mellan 1,1 och 1,5 enligt boken.

Oodles of Joy

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Bygga utekök
« Svar #25 skrivet: 01 jul-16 kl 14:15 »
Citat från: DennisCA link=topic=1


Det ser riktigt grymt ut på skisserna, jag blir rätt avundsjuk! :)

Det skulle väl vara coolt med en rejäl utegrill (typ såna) där? Det kanske blir svårare att "bygga in" den i resten av skivan/skivorna och så måste ju höjden vara samma... Men det vore coolt! Och så kan du ha tak kring allt utom skorstenen. Annars hade jag kört på en rejäl gasolgrill och inte bara en liten klotsort.
...Tycker jag.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #26 skrivet: 31 jul-16 kl 21:25 »
Jag föredrar kolgrillar över gasol och webern är en riktigt bra klotgrill, 57cm diameter räcker bra.

Tänkte börja mura nu, men jag undrar hur viktigt är det med armeringen? Behövs det i en sånhär konstruktion som inte är så stor? Räcker det att man förskjuter varannan rad av block så att fogarna inte blir som i bilden ovan? Jag har redan korrigerat 3d modellen på det viset annars.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #27 skrivet: 01 aug-16 kl 15:22 »
Jag armerar nu iaf. säkra före osäkra.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #28 skrivet: 01 aug-16 kl 18:27 »
Kommit en bit på vägen

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #29 skrivet: 08 aug-16 kl 14:07 »
Murandet är färdigt, tog länge p.g.a. en vecka med regnigt skitväder men igår (sista semesterdagen) var det fint väder och jag murade allt färdigt. Nu ska formen skapas för betongplattan.

Sedan ska blocken putsas, några tips på hur man gör det bäst?

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Bygga utekök
« Svar #30 skrivet: 14 aug-16 kl 15:35 »
Putsa när skivan är på plats, så blir det ingen konstig glipa mellan underdelen o skiva.

Jag skulle fixerat skivan med vanligt murbruk, ca en cm. Eller fix. Så sitter den ordentligt fast.

Om du aldrig putsat förut, köp en färdig säck med putsbruk (inte putscement). Jag skulle ha köpt putsbruk b, vanlig okomplicerat o billigt. Blanda det tills konsistensen är lösare än murbruk, ungefär som lite tjockare välling. Tror det står vattenmängd på påsen om du köper bruk.
(Jag brukar blanda eget putsbruk utifrån murcement a o sand, men liten yta och första gången är det nog bättre att köpa färdigblandat).

Fukta på blocken ganska ordentligt innan du lägger på bruket. Jag brukar lägga på med en murslev och ett "putssvärd". Lägg på nånstans mellan 0.5 cm o ca 0.8cm.

Bry dig inte om finish när du lägger på. Efter ca 2h timmar (beroende på temp, fukt sol/vind) börjar det stelna. Då tar du en pensel med lite vatten och "målar"  i kryssmönster för att få schysst finish. Är du för tidigt på med penseln är det löst och börjar rinna, är du för sent är det väldigt trögjobbat. Kör på en bredpensel, finns ofta speciell vid murardelen på byggvaruhusen.

Jag tror att du kan skippa att näta ytan, för det är så liten yta. Men ska du vara riktigt ordentlig så ska du näta ytan eller i alla fall hörnen. Har du putsnät eller kycklingnät hemma så kan du ju använda det. Använder du nät får du lägga minst två lager bruk.

Ska man vara övernoga (typ som en fasad till ett hus). Så är det näta först. Ett lager Rödgrund a eller fiberförstärkt bruk. Ett lager putsbruk b. Och ett lager putsbruk  c. Det känns lite överkurs för detta projekt. Ett mellanting är ju om du lägger 2 putslager.

Dagen efter brukar jag fukta ytan med typ blomspruta (inte vattenspridare, något som ger en dimma). Om möjligt täck med en pressenning för att förhindra snabb uttorkning, kan bli små sprickor vid snabb uttorkning.

Bästa vädret att putsa i är efter regn, gärna mulet väder och inte vind. Och inte för varmt (är det typ 25c torkar det väldigt snabbt). Hösten brukar vara perfekt putsväder.

Så brukar jag göra i alla fall. Jag är dock inte murare, men hittills har all puts klarat sig (även den på utegrullen). Så jag tror att det funkar...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #31 skrivet: 14 aug-16 kl 20:43 »
Jo jag menade att skivan först, putset allra sist. Tyvärr har det dåliga vädret lett till att skivarbetet avstannat. Jag ska bygga formen på plats och platsgjuta alltihop.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Bygga utekök
« Svar #32 skrivet: 15 aug-16 kl 15:10 »
Regla upp ordentligt om du ska gjuta på plats för att reducera risk för nedböjning. Ibland kan man tänkta till lite extra när man konstruerar formen så den går att få bort enkelt, utan att skada betongen.

Jag brukar fylla evetuella porer i betongen med rent cement +  vatten eller kakelfix.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #33 skrivet: 19 aug-16 kl 09:07 »
Jo det är inte så tjock den här OSB'n så det behöver nog allt stöd det kan få... Har även köpt sånhär glasfiber från tyskland så jag kan blanda egen fiberarmerad betong.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #34 skrivet: 23 maj-17 kl 08:20 »
Hösten kom och iochmed kölden försvann motivationen till det mesta egentligen. Nu är sommaren här känns det som och ny energi kom, formen har jag påbörjat byggandet av:


Efter formen är färdig och reglad så den klarar tyngden så blir det dags att armera. Jag undrar hur jag ska göra med armeringen, formen är så stor att jag ska dela den i två ungefär på mitten, ska bli en hårfin gräns där, för att minska risken för sprickor. Har även glasfiber för betong att blanda i så det ska bli fiberbetong som står emot sprickor bättre.

Kanske jag även borde gjuta de två halvorna i mindre sektioner, en halva är ändå väldigt stor, 65cm djup, 6cm tjock och 250cm lång

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #35 skrivet: 24 maj-17 kl 09:22 »
Snabb fråga, vad är bättre, 0-4 kross eller sandlådesand för gjutning? Jag har 0-16 grus redan men endast det går inte.

Jag tänker också inte använda min armering som jag har, skivan blir för tunn i relation till armeringsjärnet, rädd det rostar och spricker sönder skivan. Blir att skaffa armering som inte rostar, typ galvat nät eller rostfritt?
« Senast ändrad: 24 maj-17 kl 09:43 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #36 skrivet: 12 jun-17 kl 08:55 »
I lördags gjöt jag hälften av betongskivan! Men det blev tyvärr inte så bra som jag hade hoppats.

Otroligt svårt att få det jämnt och jag slapp inte åt ett ställe med att , nu hoppas jag det går att räta upp med en betongslip av något slag, ta ner de höga ställerna, kanske flytspackla de låga ställerna, eller kanske det går med ren cement och ingen sand/sten att fylla upp där det blev för litet.

Jag ska fortsätta förhoppningsvis nästa lördag med den andra delen av skivan, går förhoppningsvis bättre där då det inte finns någon vägg på en sida som förhindrar man kan sloda av skivan enkelt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #37 skrivet: 12 jun-17 kl 08:59 »
I lördags gjöt jag hälften av betongskivan! Men det blev tyvärr inte så bra som jag hade hoppats.

Otroligt svårt att få det jämnt och jag slapp inte åt ett ställe med slipstålet, nu hoppas jag det går att räta upp med en betongslip av något slag, ta ner de höga ställerna, kanske flytspackla de låga ställerna, eller kanske det går med ren cement och ingen sand/sten att fylla upp där det blev för litet.

Jag ska fortsätta förhoppningsvis nästa lördag med den andra delen av skivan, går förhoppningsvis bättre där då det inte finns någon vägg på en sida som förhindrar man kan sloda av skivan enkelt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #38 skrivet: 19 jun-17 kl 08:04 »
Börjar väl se ut till något:

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga utekök
« Svar #39 skrivet: 19 jun-17 kl 10:13 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser